دیده‌بان بورس سه‌شنبه (15 مرداد)

11:38 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد حدود نیم درصدی را در حالی تجربه کرد که همچنان شتاب رشد نمادهای کوچک‌تر در برابر بزرگان بورس تهران چشم‌گیر بود. رشد نزدیک به یک و نیم درصد شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها در محاسبه این نماگر، به هجوم خریداران به سمت کوچک‌ترهای بازار اشاره داشت. نگرانی از بازار جهانی فشار را بر سهام کالایی در بورس تهران نگه داشته است و از سوی دیگر برخی نشانه‌ها از پایان رانت 4200 نیز استقبال از سهام کوچک‌تر به خصوص مرتبط با نیاز اساسی جامع را افزایش داده است .
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (15 مرداد)

دنیای بورس: پس از ریزش شدید سهام و قیمت کالاها در معاملات روز گذشته بازار جهانی بار دیگر احتمال فشار از این ناحیه بر قیمت سهام در بورس تهران وجود دارد. البته از ابتدای معاملات امروز در بازار جهانی قیمت کالاها بخشی از افت شدید دیروز را جبران کردند و برای مثال بار دیگر قیمت مس به سطح 5700 دلار به ازای هر تن نزدیک شده است. با این حال شدت تنش‌ها میان دو غول اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا بالا بوده و همین نگرانی را تشدید کرده است. ترامپ هفته گذشته بر واردات کالاهای چینی به آمریکا تعرفه‌های جدیدی اعمال کرد و انتظار برای پاسخ طرف مقابل به این موضوع وجود داشت. به دنبال این موضوع روز دوشنبه ارزش دلار نسبت به یوآن به کمترین مقدار در یازده سال گذشته افت کرد. ریزش ارزش یوآن از سوی مقامات آمریکایی «دستکاری نرخ ارز» اعلام شد. به این ترتیب با سیگنال‌های ورود جنگ تجاری که آمریکایی‌ها خود آغازگر آن بودند به فاز جدید (جنگ ارزی) شاهد تشدید فشار فروش در سهام و همچنین بازارهای کالایی بودیم. در این میان تنش‌های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی و همچنین چین، روسیه با آمریکا (هشدار چین و روسیه به استقرار سامانه موشکی میان‌برد آمریکا در آسیا) نیز محسوس است که تمام این موارد تقویت‌کننده قیمت طلا و تشدیدکننده نگرانی از اقتصاد جهانی و عامل فشار بر قیمت کالاها است. به دنبال این موضوع قیمت کالاهای پایه روز گذشته در چین و دیگر نقاط جهان افت محسوسی را تجربه کرد.

در حالی‌که پس از اتهام «دستکاری نرخ ارز» به چین بازارهای جهانی افت بیشتری را تجربه کردند، انتظار برای واکنش بانک خلق چین با کاهش بیشتر ارزش یوآن در برابر دلار در معاملات سه‌شنبه وجود داشت اما اقدام بانک مرکزی چین تا حدودی فضا را آرام‌تر کرد. کاهش ارزش یوآن از سمت بانک مرکزی چین این شائبه را ایجاد کرده که چین به دنبال تضعیف مصنوعی ارزش یوآن نبوده (البته این موضوع تحلیل‌های متفاوتی را می‌تواند در بر داشته باشد) و تنها برای مقابله تحرکات سفته‌بازی سیاست کاهش محسوس ارزش یوآن را روز گذشته در پیش گرفته است؛ کنترل نرخ از بالا.

در چنین شرایطی و پس از یک هفته بد برای بازار جهانی همچنان انتظار برای نوسان روزهای آتی وجود دارد. همه امیدها به حفظ سطوح کنونی قیمت‌ها در بازار جهانی است. از طرفی سهام کالایی در بورس تهران همچنان وضعیت بنیادی مناسبی را دارا هستند اما تا تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازار جهانی و بازگشت آرامش نسبی به بازارها احتمال افزایش خرید سهام در این گروه‌ها پایین به نظر می‌رسد. این موضوع به خصوص با نزدیک شدن به تعطیلات پایان هفته بورس تهران که معمولا با تلاطم عجیب بازار جهانی همراه است می‌تواند پررنگ‌تر نیز شود (مطابق با هفته گذشته). البته از سوی دیگر احتمال افت قیمت سهام مرتبط نیز با تردید نسبت به ارزندگی پس از گزارش‌های درخشان اخیر چندان محتمل نیست.

در نقطه مقابل دولت از سامانه 124 رونمایی کرده تا به خیال خود با ابزار نوین به جنگ گرانی و رانت برود. اما این ابزار نیز بار دیگر بر عدم درک علم اقتصاد در بدنه دولت حکایت دارد. اگر بنا باشد قیمت‌ها خارج از بازه اعلامی این سامانه باشند و برخورد به متخلفان در دستور کار قرار گیرد قیمت‌ها افت نخواهند داشت (چون فروشنده خرد نهایی عمدتا خود خریدار کالای گران بوده و اگر رانتی نیز به همت دولت ایجاد شده باشد در سطوح بالاتر تامین و توزیع کالاها است) بلکه معاملات کالای مزبور می‌تواند با مشکل همراه شود. در شرایط کنونی همچنان اخبار پیرامون دلار دولتی داغ است و مطابق با آن‌چه «دنیای بورس» در سایت و همچنین کانال در هفته‌های گذشته مطرح کرده بود مهم‌ترین موضوع در این هفته‌ها وضعیت این ارز با توجه به وضعیت بودجه‌ دولت است. البته این موضوع  نیز احتمالا می‌تواند با اظهارنظرهای مدیران دولت همراه باشد. دراین میان هشدار در خصوص تشکیل حباب قیمتی در سهام کوچک‌تر برقرار است و باید نسبت به علت خرید و فروش و تحلیل دقیق از آینده تمرکز داشت.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: ماتیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد با بیان اینکه واشنگتن تحرکاتی برای حل بحران میان ایران و آمریکا دارد، مدعی شد که کانال‌های ارتباطی مستقیمی میان این دو کشور وجود دارد. برنی سندرز، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت‌وگویی اعلام کرد که آماده است در صورت انتخاب شدن مستقیما با ایران مذاکره کند. وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه (۱۴ مرداد/ ۵ آگوست) اعلام کرد که به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تامین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست. اخیرا اخبار جسته‌گریخته‌ای از توقیف دو نفتکش چینی حامل ال‌پی‌جی ایران توسط سنگاپور منتشر شده است. روز گذشته نیز گزارش‌هایی در تایید این خبر منتشر شد که این توقیف را در پی درخواست یک بانک آلمانی می‌دانستند.

همچنین دیروز همزمان با نشست خبری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اقدام آمریکا در تحریم وزیر خارجه ایران را اعمال فشار بی‌سابقه و غیرقابل قبول ارزیابی کرد. همچنین برخی منابع از سفر قریب‌الوقوع علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان به بغداد خبر دادند.

در رویدادهای داخل هم آغاز به كار بازار متشكل ارزی به دلیل عدم آمادگی بانک‌های تعیین شده برای حضور در بازار به تعویق افتاد. بنابراین در حالی که اعلام شده بود افتتاح بازار همزمان با عید سعید قربان انجام می‌شود اما زمان گشایش کمی به تعویق افتاده است. در همین حال احمد زمانی، معاون سازمان مالیاتی: پیش نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شد. همچنین خبر رسیده که با هماهنگی وزارت صمت و گمرک دستور ترخیص ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امیرآباد صادر شد.

ب) صنایع: دبیر کمیسیون هیات‌دولت در ابلاغیه به سیستم بانکی کشور تاکید کرد، تسهیلات‌گیرندگانی که در مهلت مقرر در آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور مطابق با تعریف بدهکار در بند ج ماده یک باشند، با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تسویه یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند، مشمول استفاده از مزایای آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر خواهند بود.

ج) شرکت‌ها: محمد کشانی از سمت مدیرعاملی فولاد خوزستان استعفا داده و معاون وی علی محمدی در حکمی از سوی نماینده سهامدار اصلی این شرکت (پایندگان) سکان هدایت فولاد خوزستان را برعهده گرفت. امروز تازه‌‌ترین وضعیت مالی و عملیاتی پخش هجرت توسط مدیران اعلام می‌شود تا این شرکت ۴۵ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی در بازار دوم معاملات فرابورس برای شنبه شود.

دو شرکت گهر ترابر و نماد ریل که از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر هستند با هدف افزایش بهره وری و سرعت حمل محصول به بندر عباس در حمل ادغام شدند. در همین حال در تصمیمی مهم برای دوقلوی بورسی گل گهر و چادرملو ، معاون وزیر صمت از سهمیه‌بندی صادرات سنگ آهن و مشروط شدن به تامین نیاز فولادسازان داخلی خبر داد.

محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه با اولویت در حال انجام است، گفت:‌ تا پایان سال تابلوهای بانک‌های نظامی ادغامی با بانک سپه یکسان می‌شود. همچنین ایران خودرو شرایط فروش فوری و قیمت چهار محصول دنا پلاس ، پژو ۴۰۵ ، رانا و سمند را اعلام کرد که از صبح فردا چهارشنبه آغاز می‌شود .