بازیگران بورس (12 مرداد)

تمایل معامله‎گران به خرید سهام نمادهای پتروشیمی

11:38 - 1400/01/21
دادوستد روز شنبه با تمایل بازیگران بازار به خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی دنبال شد و البته این روند بیش‌تر در اختیار سهامداران حقیقی بود.
تمایل معامله‎گران به خرید سهام نمادهای پتروشیمی

دنیای بورس: معاملات نخستین روز کاری هفته با خریدهای پرحجم سهامداران خرد آغاز شد؛ به طوریکه امروز حدود 8میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این میان بورس‌بازان در خرید سهام نمادهای پتروشیمی‌ها بسیار فعال بودند. به طوریکه معامله‌گران حقوقی بیشترین خرید و بعضا حمایت را دو نماد پتروشیمی نوری و جم پیلن داشتند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «نوری» به 6میلیارد تومان و در نماد «جم پیلن» به 6میلیارد تومان رسید. در این راستا 10هزار سهم مزبور را صندوق سرمايه‌گذاري ارزش آفرين جمع آوری کرد.

در مقابل سهامداران خرد نیز بیشترین خرید را در نماد سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تامين داشتند. بر این اساس 6میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله گران حقیقی «تاپیکو» منتقل شد. همچنین در این گروه «پترول» شاهد عرضه 6میلیون سهم از سوی گروه مالي ملت و در مقابل خرید 560هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد بود. در همین راستا سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي نیز حدود 2میلیون سهم پتروشیمی شازند را خریداری کرد.

داده گسترعصرنوين نیز دیگر نماد مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود؛ «های وب» در حالی اواخر خردادماه با توجه به افشاي اطلاعات بااهمیت متوقف شد که امروز با نوسان مثبت 16.7درصدی بازگشایی و با استقبال سهامداران خرد روبه‌رو شد. به این ترتیب امروز 9میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بیمه دانا نیز با خالص خرید 5میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود. در این راستا به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها، سهامدار عمده «دانا» یعنی سرمايه‌گذاري صباتامين به عرضه 10میلیون سهم پرداخت.

در میان نمادهای بانکی نیز در حالی بانک خاورمیانه با عرضه یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري اندوخته پايدارسپهر مواجه شد که بانک صادرات خرید 2میلیون سهم از سوی  گروه مالي سپهرصادرات را تجربه کرد. صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايران نیز به عنوان حقوقی فعال در بانک تجارت، 8میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی فارابی خرید 250هزار سهم را از سوی سرمايه‌گذاري دارویي تامين تجربه کرد. در مقابل داروسازی زهراوی با عرضه یک میلیون سهم توسط داروسازي حكيم مواجه شد.

در میان نمادهای فلزی نیز فولاد مبارکه خرید 2میلیون سهم توسط موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير را تجربه کرد. موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران نیز به عنوان حقوقی فعال در ملی مس ایران، 260هزار سهم را جمع آوری کرد.

در میان دیگر نمادهایی که امروز با تغییرمالکیت‌های قابل توجهی روبه‌رو شد، نماد ماشین سازی اراک بود؛به طوریکه امروز 20میلیون سهم «فاراک» از سوی سرمايه‌گذاري سايه گسترسرمايه به فروش رفت.

جدول خرید و فروش سهام توسط بازیگران بازار (12 مردادماه 1389)

تمایل معامله‎گران به خرید سهام نمادهای پتروشیمی20

* اعداد قرمزرنگ به معنای عرضه و فروش سهام و اعداد سبزرنگ به معنای تقاضا و خرید سهام است.