دیده‌بان بورس شنبه (12 مرداد)

11:38 - 1400/01/21
در حالی بورس تهران توانست بر قله جدیدی در پایان معاملات هفته گذشته بایستد که بار دیگر ناهماهنگی تعطیلات کشورمان با بازار جهانی پرحادثه شد. این بار نه البته از سبک سیاسی، بلکه از نوع اقتصادی و قیمت کامودیتی‌ها. باید دید بار دیگر شنبه‌های پرهیجان بورس تهران تکرار می‌شود یا سهامداران از کنار این مسائل به آرامی می‌گذرند.
دیده‌بان بورس شنبه (12 مرداد)

دنیای بورس: بورس تهران با ثبت بازدهی 0.6 درصدی توانست به کانال تاریخی 254 هزار واحدی وارد شود. هرچند ارزش معاملات طی یکی، دو هفته اخیر به طور محسوسی افت کرده بود، اما این معاملات در روز چهارشنبه مجدد تقویت شد که نشانه‌های مثبتی را دربر داشت. اما شوک بازار جهانی در پایان هفته می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

رقابت هیجان در فروش؟ دو رویداد مهم در پایان هفته گذشته و در شرایط تعطیلی بورس تهران رخ داد. اولا فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را پس از یک دهه به میزان 0.25 واحد درصد کاهش داد و به محدوده 2 تا 2.25 درصد رساند. با توجه به پیش‌خور شدن این مساله در بازار، واکنش اصلی بازار جهانی به سخنرانی رئیس فدرال رزرو بود. جایی که وی در یک سخنرانی پرحاشیه، موضع‌گیری نامشخصی داشت. گرچه بازار انتظار داشت وی بر ادامه روند کاهش نرخ بهره تا بهبود اوضاع اقتصادی تاکید کند، ژروم پاول به نوعی مبهم به این مساله پرداخت که باعث شد بازارها با نگرانی از آینده در سمت فروش حضور شوند بدترین هفته بازار سهام آمریکا در سال 2019 رقم بخورد.

ترکش این موضوع به بازار کامودیتی نیز برخورد کرد. اما شاید مهم‌تر از این ماجرا، جولان توییتری ترامپ علیه چین بود. در حالی مذاکرات مقامات آمریکایی در خاک چین به پایان رسیده بود و آنها از سازنده بودن این گفت‌وگوها سخن گفته بودند، اما پنجشنبه صبح به ناگهان ترامپ اعلام کرد که چینی‌ها روند کُندی را در مذاکرات تجاری دارند و به همین دلیل از ابتدای سپتامبر (اواسط شهریور) 10 درصد تعرفه بر 300 میلیارد دلار کالای چینی وارد می‌شود. وی که پیش‌تر به 250 میلیارد دلار کالا چینی حمله تعرفه‌ای کرده بود، با اقدام اخیر خود عملا بر همه کالاهای وارداتی از چین تعرفه گذاشت.  این حمله تجاری در شرایطی رخ داد که بازارها نسبت به آینده اقتصاد جهانی و سطح تقاضا تردید جدی داشتند. بنابراین ریزش قیمت کامودیتی‌ها واکنش طبیعی بود که در معاملات پایان هفته شاهد بودیم. به طوری که قیمت نفت که در محدود 65 دلار قرار داشت به کانال 61 دلار سقوط کرد. مس از بالای 6000 دلار به کانال 5700 دلار ریزش کرد و روی از نزدیک 2500 دلار به نیمه کانال 2300 دلاری عقب نشست. وضعیت مشابهی در بازار سنگ آهن نیز رخ داد.

با توجه به سهم بالای شرکت‌های وابسته به بازار جهانی در بورس تهران، این انتظار وجود دارد در این سهم‌ها افزایش فشار فروش را حداقل در ابتدای معاملات امروز شاهد باشیم. هرچند هفته گذشته به رشد قیمت‌های جهانی واکنش مثبتی داده نشد، اما عموما در شرایط کم‌نوسان و تردید واکنش به عوامل منفی شدیدتر می‌شود. به هر حال باید دید هیجان فروشندگان تا چه حد در معاملات امروز ظهور خواهد کرد. با این حال، عرضه‌کنندگان سهام با دو مانع مواجه می‌شوند؛ یکی نامطمئن بودن نسبت ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار جهانی به ویژه به دلیل دم‌دمی‌مزاجی دونالد ترامپ و دوم جذابیت قیمتی که بسیاری از سهام بزرگ کالایی حتی با افت قیمت جهانی کامودیتی‌ها دارند.

 

کمین خریداران ارزشی؟ در جبهه مخالف اما احتمال دارد گروه‌هایی از خریداران که منتظر افت بیشتر قیمت‌ها بودند ظاهر شوند و با توجه به ارزش‌گذاری مطلوب برخی سهام بنیادی در شرایط فعلی از فضای منفی احتمالی استفاده کنند. در بسیاری از سهم‌هایی بزرگ کالایی نسبت قیمت به درآمد کمتر از چهار مرتبه و بعضا در محدوده سه واحد مشاهده می‌شود که خود می‌تواند انگیزه بالایی را برای خریداران به ویژه در منفی‌های بازار ایجاد کند. این مساله می‌تواند در گروه‌های بزرگ بورسی ارزش معاملات را افزایش دهد و تقابل خریداران و فروشندگان مورد توجه بورس‌بازان قرار گیرد. به هر ترتیب، نحوه آرایش معامله‌گران در معاملات امروز و به طور ویژه ارزش معاملات روز برای تعیین آینده کوتاه‌مدت بورس تهران اهمیت پیدا می‌کند.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حسن روحانی رئیس‌جمهوری از احتمال رسیدن به نتایج قابل‌قبول در مذاکرات طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت که همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم. او در جریان سفرش به تبریز همچنین تصریح کرد: با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، بنابراین آن پیشنهادها را نپذیرفتیم.اشاره روحانی به ارائه طرحی ازسوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا است.

اواسط تیرماه امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای ارائه طرحی با عنوان «انجماد در برابر انجماد» به تهران سفر کرد تا در مورد این راه‌حل میانه با هدف نجات برجام با مقامات ایران گفت‌وگو کند. در هفته گذشته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را در فهرست تحریم‌های دولت امریکا قرار داده بود که با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه بود.

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی عنوان می‌کند: روز یکشنبه و در رینگ بین المللی بورس انرژی سه محموله دیگر بنزین عرضه می‌شود. هفته گذشته سه هزار تن بنزین صادراتی اکتان ٩١ با قیمت پایه ٥٨١ دلار در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شد.

ب) شرکت‌ها: فروش نقدی و اعتباری ۵ محصول سایپا شامل پراید ۱۵۱، تیبا صندوقدار و دو نوع ساینا و کامیونت نیسان بنزین سوز از ۱۰ صبح امروز با هدف تنظیم و جلوگیری از التهاب بازار شروع می شود. پیش‌تر سایپا اعلام کرده بود در نظر دارد بلوک ۶۷.۴۱ درصدی سهام سایپا شیشه را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و شرایطی از طریق بازار دوم معاملات بورس روانه میز فروش کند. به این ترتیب، مقرر شده ۱۵۵ میلیون و ۴۵ هزار و ۵۴۰ سهم در نماد «کساپا» روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم 739.7 تومان و قیمت پایه کل ۱۱۴.۶ میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین طرح‌های تولید روغن پایه و روغن‌های روان ساز، تولید گازوئیل یورو ۵ و ارتقاء کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ روز پالایش نفت تبریز در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی افتتاح شد. همچنین در همین سفر بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس استان آذربایجان‌شرقی به ظرفیت 310 مگاوات با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو از زیرمجموعه‌های مدیریت انرژی امید تابان هور به بهره‌برداری رسید.