دیده‌بان بورس چهارشنبه (9 مردادماه)

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته با رشد 409 واحدی به عدد 252 هزار و 898 واحد رسید تا بار دیگر شاهد نوسان اندک این متغیر کلان بورسی در مرز 253 هزار واحدی باشیم. احتیاط معامله‌گران بورسی به دلیل تجربه رشد‌های مستمر از یک سو و نبودن انگیزه‌های کافی جهت رشد در کوتاه‌مدت، میل به خریدهای پرقدرت را کمتر کرده‌است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فروشندگان سهام نیز گزینه جذاب‌تر از بورس در پیش روی خود نمی‌بینند.

دنیای بورس: بازار سهام این روزها نوسان‌های خنثی را تجربه می‌کند. رشد قیمت سهام مانند ریزش قیمت دوام چندانی ندارد و میل به معامله در میان اهالی بورسی کمتر شده‌است. بازیگران بورسی در دو جبهه متفاوت خرید و فروش دلایل چندانی برای ورود یا خروج از خود نشان نمی‌دهند. حجم و ارزش معاملات روزانه کاهش معناداری را نشان می‌دهد و جمله معروف بورس رشد خود را کرده، بر سر زبان‌ها افتاده است.

اما از سوی دیگر این تفکر پرطرفدار (و نه لزوما صحیح) برای خروج پول از بورس نیز مردد است. چه آنکه بازارهای موازی سیگنالی برای کسب بازدهی‌های بیشتر نمی‌دهد و امکان نقدشوندگی برای سرمایه‌های بزرگتر در رکورد فعلی را به شدت کاهش داده‌است.

تعادل واقعی یا ذهنی؟
با انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی و امکان‌سنجی سرانگشتی اهالی بازار از پتانسیل‌های سهام، نوسان‌های چند روزه‌ای را در قیمت برخی از سهم‌ها مشاهده کردیم و بار دیگر یک تعادل نسبی در خرید و فروش‌ها برقرار شد. از آنجایی‌که ارزش بازاری سهام اینچنینی بیش از 50 درصد ارزش کل بورس را در بر می‌گیرد، تعادل یاد شده یک مرز عمومی برای شاخص کل تعریف کرده‌است که برای عبور از آن نیازمند بهانه‌های جدید هستیم. اما مرز ایجاد شده تا چه اندازه معتبر است؟

واکنش‌های دفعی و کم‌رمق به تحولات سودآوری، اکتفا کردن به اظهارنظرهای سطحی و عدم بررسی دقیق عوامل تعیین کننده آن، یکی از مهمترین دلایل برای لزوم بازنگری در تعادل ذهنی ایجاد شده در بازار است. تعادلی که می‌تواند به راحتی و با ایجاد موج جدید چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا، برهم بخورد.

بازاری که بد عادت شده‌است

درست زمانی که بازار سهام یک دوره پر رونق را پشت سر می‌گذارد، انگیزه‌ها و انتظارات سرمایه‌گذاران برای کسب سود تغییر می‌کند. کسب بازدهی‌های زیاد در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به یک عادت ذهنی و نیاز سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. معامله‌گران بورسی فارغ از واقعیت‌های موجود در اقتصاد، برای ترغیب به خرید سهام، به دنبال پدیده‌های خاص هستند و دقت و ریزبینی در خصوص متغیرهای موثر بر سودآوری سهام را با کلی نگری و عدم توجه از دست می‌دهند. در چنین شرایطی پیدا کردن سهام دارای پتانسیل رشد قیمتی در میان‌مدت، آسان‌تر می‌شود. بسیاری از پول‌های جدید وارد شده به بورس که طی دوره‌های گذشته عامل اصلی رونق سهام بوده‌است، بدون توجه به تحولات در صنایع مختلف، محرک‌‌های بزرگ برای رشدهای زیاد را جستجو می‌کنند.

خداحافظی طولانی

حذف ارز 4200 تومانی به عنوان یک سیاست غلط در اقتصاد کشور، به دلایل گوناگونی به تعویق افتاده‌است. روند تدریجی حذف این سیاست رانتی، که از صنایع و گروه‌های بی ارتباط کلید خورده‌است، اکنون به صنایع و گروه‌های خاص نزدیک می‌شود. تاکید بر تامین ارز 4200 تومانی برای واردات کالاها و مواد اولیه بسیار ضروری و استراتژیک، برخی کالاهای خاص نظیر دارو و مواد اولیه مربوط را از لیست حذف ارز دولتی کنار می‌گذارد اما بقیه صنایع را کم و بیش در تیررس حذف قرار می‌دهد. لزوم توجه به تاثیر این وقایع قریب الوقوع بر سودآوری شرکت‌ها و آزادسازی برخی قیمت‌ها در بعضی صنایع خاص، نکته‌ایست که اهالی بورسی نباید از آن غافل شوند.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع آگاه مدعی شد که طرف‌های اروپایی برجام با مقامات آمریکایی درباره معافیت‌های تحریمی در ارتباط با سایت فردو و راکتور اراک گفت‌وگو کرده‌اند. در همین حال عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه از احتمال سفر رئیس‌جمهور فرانسه در ماه‌جاری به ایران خبر داد

در داخل نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری در ادامه سفرهای استانی خود، فردا (پنج‌شنبه) در سفری یک‌روزه به استان آذربایجان شرقی می‌رود. سخنرانی در جمع مردم استان و افتتاح طرح‌های عمرانی از برنامه‌های سفر یک‌روزه روحانی است.

در دیگر رویدادها نیز هیاتی متشکل از رئیس نهاد نظارتی بازار اوراق بهادار سوریه و مدیران ارشد این نهاد روز گذشته با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیدار داشته که بر تقویت همکاری‌ها میان دو نهاد تاکید شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعمیق تدریجی سامانه نیما اعلام کرد از مرداد سال گذشته تاکنون معادل ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز درسامانه نیما عرضه شده است که ۳ میلیارد دلار آن واردات در مقابل صادرات خود و غیر بوده است. به گفته وی این حجم از عرضه ارز با ۷۴ هزار مورد عرضه در سامانه تحقق یافته است. همچنین رئیس کل سازمان امور مالیاتی، شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی را برای سه مقطع زمانی سال جاری در 8 ماده ابلاغ کرد.

نخستین محموله بنزین صادراتی در بورس انرژی ایران روز چهارشنبه به قیمت پایه هرتن 581 دلار عرضه می‌شود.

ب) صنایع: نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان، اصلاحات طرح الزام بانک‌ها برای حذف سود از بدهی تسهیلات گیرندگان را اعمال کردند. در همین حال گمرک در بخشنامه‌ای موضوع لزوم اخذ مجوز جهت صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله آهن را ابلاغ کرد. همچنین بنا بر گفته شهاب قربانی، دبیر کل کانون صرافان ایران دو بانک اماراتی برای همکاری مالی با ایران اعلام آمادگی کردند و صحبت‌هایی در این خصوص آغاز شده اما هنوز در بازار و جنبه اجرایی اتفاقی رخ نداده است.

ج) شرکت‌ها: بانک سپه شرایط و زمان فروش بلوک ۶۶.۳ درصدی سرمایه‌گذاری سپه را اعلام کرد تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری این زیرمجموعه ۶۶۹ میلیارد تومانی خارج شود. در همین حال عرضه بلوکی گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با قیمت هر سهم 589 تومان در شهریورماه انجام می‌شود.

سایپا و ایران خودرو هرگونه افزایش بهای محصول‌هایشان را تکذیب کردند. در رویداد دیگری در حوزه خودرو دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: در پرونده موسوم به شرکت سایپا مدیران این مجموعه ۲۵ متهم دارد که ۶ نفر از آن‌ها بازداشت هستند.

Submitted by admin on