دیده‌بان بورس سه‌شنبه (8 مرداد)

11:37 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته نیز صعود ناکام دیگری را تجربه کرد و با وجود رشد در ابتدای معاملات اما در ادامه معاملات مسیر نزولی را در پیش گرفت و در نهایت رشد دماسنج بازار سهام به 164 واحد محدود شد. افت‌ و خیزهای کم‌دامنه سهام در روزهای اخیر کاملا مورد توجه است. همگام با کاهش نسبی ارزش معاملات نسبت به 4 ماه نخست سال میزان نوسان قیمتی سهام نیز به شدت کم شده است و این موضوع چه در نمادهای بزرگ و همچنین صنایع کوچک‌تر مشهود است. در چنین شرایطی برخی از ساخت کف قیمتی در سطوح کنونی و انتظار برای محرک صعودی خبر می‌دهند اما برخی دیگر از اهالی بازار همچنان نسبت به مسیر قیمتی آتی سهام ابراز نگرانی می‌کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (8 مرداد)

دنیای بورس: از شدت نوسان قیمتی سهام طی روزهای اخیر به شدت کاسته شده است. همچنان معامله‌گران در حال جابجایی در سهام شرکت‌های مختلف هستند تا بتوانند سهام با بیشترین پتانسیل رشد قیمتی را پیدا کنند. گرچه برخی از اهالی بازار همچنان نسبت به عدم توجیه رشد قیمت سهام اشاره می‌کنند اما در شرایط کنونی بهانه‌های قدرتمندی برای حمایت از سهام مطرح هستند. گرچه این بهانه‌ها بعضا پشتوانه بنیادی برای رشد قیمتی سهام محسوب نمی‌شوند اما رویه سنتی نشان داده که همین بهانه‌ها در نهایت در مسیر کوتاه‌مدت از سهام حمایت کرده‌اند و در پایان موج داغ قیمتی گرچه میزان اصلاح بالا بوده اما لنگرهای قیمتی که در ذهن بازار ایجاد شده مانع از تخلیه کامل بازدهی شده است.

در این خصوص برای مثال می‌توان به سطوح کنونی قیمت سهام بانک تجارت و بانک صادرات اشاره کرد. سهام این بانک‌ها با وجود ضعف بنیادی در نیمه دوم سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کردند. رشد قیمتی سهام این بانک‌ها به واسطه افزایش سرمایه از  تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ داد. «دنیای بورس» به ضعف بنیادی این بانک‌ها و موانع پیش رو رشد قیمتی سهام این بانک‌ها  اشاره کرده بود اما در عین حال به اثر بهانه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی به عنوان موتور رشد قیمتی نیز اشاره شد. سهام بانک تجارت مطابق با انتظار پس از انجام افزایش سرمایه رشد نکرد اما رشد قابل توجه قیمتی سهام این بانک پیش از انجام افزایش سرمایه همچنان در این سهم نهفته است. برای تحلیل از ادامه روند قیمتی البته باید به موارد مختلف توجه کرد.

در شرایط کنونی نیز این‌چنین بهانه‌هایی برای برخی از گروه‌ها مشاهده می‌شوند که با وجود اثر خنثی بنیادی بر شرکت‌ها اما می‌توانند بر نوسان قیمتی سهام در ماه‌های آتی اثرگذار باشند. گروه خودرو یکی از گروه‌های بزرگ است که با وجود وضعیت هشدار بنیادی اما همچنان احتمال داغ شدن قیمتی آن‌ها وجود دارد. مثال بالا نمونه‌ای از بهانه‌هایی است که همچنان  می‌توانند محرک رشد قیمتی سهام باشند. این موارد اگر در کنار پشتوانه بنیادی بزرگان بورسی قرار داده شوند علت تاکید بر رشد قیمتی سهام در ماه‌های آتی مشخص می‌شود.

رشد قیمتی نفت و فلزات نیز در معاملات امروز بازار جهانی می‌تواند انگیزه خرید سهام شرکت‌های مرتبط را در بورس تهران تقویت کند. وضعیت بنیادی شرکت‌ها در گزارش‌های فصلی و ماهانه با رویه قیمتی در بازار جهانی نیز حمایت می‌شوند. بر این اساس مشاهده می‌شود که بهانه‌های مختلف برای رشد قیمتی سهام در بورس تهران وجود دارند برخی از آن‌ها بنیادی بوده برخی اما هیچ اثر مثبتی بر وضعیت شرکت ندارند ولی برای سالیان طولانی در نگاه بازار مثبت تلقی شده‌اند و همچنان نیز احتمال اثر آن‌ها بر قیمت سهام وجود دارد.

از دیگر بهانه‌ها می‌توان به انتظار برای حذف تدریجی دلار 4200 تومانی در تنگنای بودجه‌ای دولت اشاره کرد. این موضوع گرچه افزایش هزینه‌های تامین ماده اولیه در صنایع مختلف را به دنبال دارد با این حال انتظار برای رشد نرخ فروش به دنبال افزایش هزینه‌ها نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. در صنایع مختلف مانند روغن نباتی این موضوع مطرح می‌شود. برای صنایع دیگر مانند قند و شکر نیز انتظار برای تصمیم‌گیری در خصوص نرخ شکر وجود دارد در حالی‌که نرخ شکر در بازار فاصله تا 70 درصدی را با نرخ فروش مصوب کارخانه‌ها دارد رانت سنگینی برای عده‌ای خاص ایجاد شده است که از طریق واردات با ارز دولتی و فروش با ارز آزاد (آگهی آن در سایت‌های مختلف قابل رصد است) یا خرید و احتکار از کارخانه‌ها به سودهای کلان دست یابند. بر این اساس در موعد تصمیم‌گیری برای صنعت قند و شکر نیز بهانه قدرتمندی می‌تواند در نقش بنیادی از این صنعت عمل کند.

در صنعت لاستیک نیز عملکرد مناسب شرکت‌ها در تیر با وجود ضعف سودآوری بهار را شاهد بودیم که با توجه به احتمال حذف دلار 4200 تومانی برای مواد اولیه وارداتی این صنعت (عمدتا کائوچوی طبیعی) در این گروه نیز احتمال تحرکات بنیادی قیمت سهام وجود دارد. برای صنایع مختلف می‌توان به بهانه‌های این‌چنینی برای رشد قیمتی سهام اشاره کرد. در چنین شرایطی برای سلیقه‌های مختلف انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس مشاهده می‌شود و در چنین فضایی انتظار برای اصلاح قیمتی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. گرچه برخی از این بهانه‌ها مانند افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی یا حتی عوامل بنیادی با ریسک تشکیل حباب قیمتی (فراتر رفتن قیمت سهام از ارزش ذاتی) همراه هستند. بر این اساس معامله‌گران همچنان با شناخت زمین بازی می‌توانند در معاملات گروه‌های مختلف شرکت‌ کنند.  

  •  رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پارلمان اقتصاد با انتشار بیانیه‌ای به سه هدف دلار ۴۲۰۰ تومانی نمره مردودی داد. ارزیابی فعالان بخش خصوصی حاکی از این است که تخصیص منابع قابل‌توجه ارز ترجیحی از سال گذشته، در تحقق هدف حفظ قدرت خرید خانوارها در برابر تورم‌های فزاینده موفق عمل نکرده است. در عین حال، اجرای این سیاست به رقابت‌پذیری بخش تولید نیز منجر نشده است. دولت در حالی نرخ ۴۲۰۰ تومانی را به‌عنوان نرخ رسمی اعلام کرد که تفاوت معنادار آن با نرخ‌های نیمایی و آزاد، عملا به گسترش رانت و فساد منجر شد. فعالان اقتصادی خواستار توقف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی هستند.

گام جدید برای تعیین ضوابط ثبت‌سفارش ورود کالا از سوی سیاست‌گذار تجاری برداشته شد. در این چارچوب مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب نامه‌ای، شرایط ثبت‌سفارش برای «قطعی شدن پروانه ورود موقت» را در چهار مرحله به هم پیوسته اعلام کرد؛ مراحلی که متقاضیان برای نهایی کردن فرآیند تعریف شده، ملزم به اجرای آن‌ هستند. در این راستا، مقرر شده است که روند ثبت‌سفارش و انجام عملیات ارزی توسط واردکنندگان، از طریق آماده‌‌سازی زیرساخت‌های لازم درسامانه جامع تجارت تسهیل شود.

همچنین الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله تغییرات مهم قانون مالیات ارزش افزوده را الزام فروشندگان طلا به استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش عنوان کرد.

ب) صنایع: گمرک ایران در پیشنهادی به وزارت اقتصاد خواستار آن شد که با اصلاح تصویب نامه هیئت وزیران، ۱۰۴۸ خودرو دپو شده هر چه سریعتر ترخیص شود. در همین حال علی اکبرمهرفرد، معاون وزیر کشاورزی در نامه‌ای به گمرک ایران، ترخیص شکر را مشروط به تایید شرکت بازرگانی دولتی ایران کرده است.

ج) شرکت‌ها: سهامدار حقیقی شرکت آزمایش از شرایط و زمان عرضه بلوک ۵.۲۹ درصدی سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس خبر داد تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش گفت: این خودروساز در ماه‌های خرداد و تیر امسال بیش از ۷۵ هزار دستگاه خودرو را تولید، تکمیل و تجاری‌سازی کرده است. ایران‌خودرو در گزارشی اعلام کرده با برنامه‌ریزی و اولویت بخشی به تامین اقلام کسری و تکمیل خودروهای ناقص، تعداد خودروهای تحویلی به مشتریان را افزایش داده و برهمین اساس تعهدات معوق هر محصول را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به روزآوری می‌کند.