بازیگران بورس (6 مرداد)

تمایل حقیقی‌های بازار به جمع‌آوری « قثابت »

11:37 - 1400/01/21
دادوستدهای روز یکشنبه بازار سهام هم با اقبال خرید پُرحجم سهامداران حقیقی دنبال شد واین‌بار اما بخت با سهامداران قند ثابت خراسان بود.
تمایل حقیقی‌های بازار به جمع‌آوری « قثابت »

دنیای بورس: تغییر مالکیت‌ها در بازار امروز همچنان در مدار پرتفوی حقیقی به حقوقی قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در بازار امروز به حدود 30میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این خریدها همچنان در نمادهای شیمیایی و دو نماد «نوری» و «جم‌پیلن» بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پتروشیمی نوری به بیش از 13میلیارد تومان رسید. همچنین پلي‌پروپيلن جم نیز خالص خرید 5میلیارد و 200میلیون تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد.

در این میان دو حقوقی فعال در «جم‌پیلن» یعنی پتروشميران و صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين به خریدهای خود در این نماد ادامه دادند و امروز نیز هر کدام به ترتیب 100هزار سهم و 20هزار سهم را خریداری کردند.

در جریان معاملات امروز سهامداران حقوقی به خرید سهام بانک تجارت نیز ادامه دادند و در نهایت بیش از 8میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران به عنوان حقوقی «وتجارت» همچنان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 26میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در دیگر نمادهای بانکی نیز شاهد خرید و فروش از سوی سهامداران عمده بودیم. به طوریکه بانک پاسارگاد عرضه 20میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري خوارزمي و در مقابل خرید 7.5 میلیون سهم توسط شركت آرمان گسترظفرمند را تجربه کرد. گروه مالي سپهرصادرات نیز به عنوان حقوقی فعال در بانک صادرات به خرید 4میلیون سهم پرداخت.

این در حالی است که سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام قند ثابت نشان دادند. امری که با خالص خرید بیش از 7میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد ، حقوقی «قثابت» یعنی شركت سرمايه گذاري ملي ايران به عرضه بیش از 3میلیون سهم پرداخت.

سرمايه‌‌گذاري‌ شاهد نیز با انتقال 6میلیارد و 400میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد و در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار قرار گرفت. گروه توسعه مالي مهرآيندگان نیز به عنوان سهامدار حقوقی و مالک 4.13درصدی سهام «ثشاهد» ، اقدام به عرضه حدود 40میلیون سهم کرد.

در میان نمادهای دارویی نیز امروز دارویی رازک خرید 90هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري دارویي تامين را تجربه کرد. خود «تاپیکو» نیز با خرید سهم از سوی دو حقوقی روبه‌رو شد؛ به طوریکه 460 هزار سهم از سوی شركت بيمه مركزي و 140هزار سهم از سوی بيمه ايران خریداری شد.

گروه دارویی برکت نیز دیگر نماد این گروه بود که جابه‌جایی بلوکی سهم از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ به طوریکه 57میلیون و 500هزار سهم از سوی پالايش پارسيان سپهر عرضه شد که توسط شركت كارانديش دوران معاصر خریداری شد. داروسازي حكيم نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد داروسازی زهراوی ، 2میلیون سهم را به فروش رساند.

در میان نمادهای فلزی نیز فولاد مبارکه با تداوم خرید سهم از سوی موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير روبرو شد. به طوریکه این حقوقی امروز نیز 5میلیون سهم دیگر «فولاد» را خریداری کرد. در نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو شاهد خرید یک میلیون و 500هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري ملي ايران بود.

در میان نمادهای شیمیایی نیز گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان خرید و فروش هایی از سوی سهامداران حقوقی را تجربه کرد؛ در حالی 90میلیون سهم از سوی هلدینگ صنايع پتروشيمي خليج فارس و بیش از 3میلیون سهم توسط شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني خریداری شد که سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد بیش از 8میلیون سهم «پترول» را عرضه کرد.

جابه‌جایی‌ مالکیت‌ها در معاملات سهام (یکشنبه 6مردادماه)

تمایل حقیقی‌های بازار به جمع‌آوری « قثابت »12