بازیگران بورس (5 مرداد)

خرید حقوقی‌های بازار در نماد « نوری »

11:37 - 1400/01/21
دادوستدهای نخستین روز هفته جاری در حالی با استقبال سهامداران عمد به نمادهای فولادی دنبال شد که در نمادپتروشیمی نوری موقعیت‌های خرید فراوانی به ثبت رسید.
خرید حقوقی‌های بازار در نماد « نوری »

دنیای بورس: معاملات نخستین روز کاری هفته در حالی با کاهش 589 واحدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این روز بازیگران عمده با خریدهای پرحجم و بعضا حمایت های خود، نقدینگی را به زمین خود منتقل کردند. بر این اساس در جریان معاملات امروز حدود 35میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله گران خرد خارج شده و به پرتفوی حقوقی های بازار منتقل شد. در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام پتروشیمی نوری تعلق داشت.

در حالی نماد «نوری» امروز بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود، با نوسان مثبت 7.7درصدی بازگشایی شد. در این میان به دنبال عرضه های قابل توجه از سوی سهامداران خرد، حقوقی شرکت به جمع آوری این میزان سهم پرداخت. در نهایت خالص خرید 13میلیارد و 400میلیون تومانی در کارنامه سهامداران حقوقی «نوری» ثبت شد.

همچنین در این گروه نماد «جم پیلن» نیز با ثبت خالص خرید 7.7میلیارد تومانی از دیگر نمادهایی بود که در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در این نماد دو سهامدار حقوقی یعنی شركت پتروشميران و صندوق سرمايه گذاری ارزش آفرين به خریدهای خود ادامه دادند و در مجموع بیش از 100هزار سهم «جم پیلن» را جمع آوری کردند.

بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود که با جابه‌جایی حدود 9میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شد. در این میان 285میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران خریداری شد. در گروه بانکی، نماد «وبصادر» نیز خرید 2میلیون و 500هزار سهمی از سوی گروه مالي سپهرصادرات را تجربه کرد. در همین راستا 600هزار سهم بانک پاسارگاد نیز توسط شركت آرمان گسترظفرمند خریداری شد.

در میان نمادهای فولادی نیز گروه توسعه اقتصادي پايندگان به حمایت از سهام فولاد خوزستان پرداخت و بیش از 26میلیون سهم را جمع آوری کرد. در همین راستا موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز به عنوان سهامدار عمده در فولاد مبارکه به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این گروه كالسيمين‌ نیز شاهد خرید 400هزار سهم از سوی شركت بيمه مركزي بود. خرید 3هزار سهم ملي‌ سرب‌ و روي‌ ايران‌ توسط یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی از دیگر خریدهای صورت گرفته در این گروه بود.

در گروه شیمیایی نیز «پترول» شاهد خرید سهام از سوی دو سهامدار حقوقی بود. بر این اساس مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني و سرمايه گذاري مدبران اقتصاد هر کدام 4میلیون سهم این شرکت را خریداری کردند.

در میان نمادهای پالایشی نیز سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران به عرضه های خود در نماد پالایش نفت اصفهان ادامه داد و امروز نیز یک میلیون و 400هزار سهم دیگر «شپنا» را عرضه کرد.