در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

دامنه گسترده پیش‌بینی‌ها از روند شاخص سهام در هفته جاری

11:37 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 2.5 درصدی شاخص کل به پایان رسید. در شرایط فعلی غالب سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» تداوم رشد قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کنند. با این حال کارشناسان غالبا روند کم‌نوسانی برای نماگر اصلی بازار متصور هستند. با این حال، تعدد نظرات در بین هر دو گروه از اهالی بازار هویداست.
دامنه گسترده پیش‌بینی‌ها از روند شاخص سهام در هفته جاری

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 38 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری نیز یک صعود دیگر را ثبت خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان انعکاس محتوای گزارش شرکت‌ها در سهام کالامحور که اخیرا کمتر از سهام کوچکتر بازار مورد اقبال بودند، به تشکیل یک موج از تقاضا در بین سهامداران  و بالطبع رشد سهام مرتبط منجر خواهد شد. از سوی دیگر  نیز تنش‌های سیاسی تا حدی فروکش کرده است و به نظر رخداد خاصی فعلا در میان نیست تا منجر به سرکوب این تقاضا شود. بر این اساس به نظر می‌رسد با یک تغییر رویکرد از سهام کوچکتر به سمت سهام کالایی، بازار در مدار صعود قرار بگیرد.

کم‌نوسان: 52 درصد از کارشناسان مزبور روند نماگر سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد بورس در شرایط فعلی با مجموعه‌ای از عوامل سروکار دارد که احتمال  صعود سهام را کاهش می‌دهد. از سویی قیمت‌ها از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی را ثبت کرده‌اند و تقاضا در شرایط فعلی تا حدی مردد شده است. گزارش‌های مثبت سهام کالایی چندان توان افزایش تقاضای سهام را نخواهد داشت و از این ناحیه نیز نمی‌توان رخداد خاصی برای بازار متصور شد. چرا که سطوح فعلی قیمت این سهام با وضعیت بنیادی همخوانی دارد و نمی‌تواند فرصت چشمگیری پیش پای معامله‌گران قرار دهد. با این حال  محتوای مساعد گزارش‌های فصلی و ماهانه مانع از تشکیل عرضه شدید خواهد شد. بر این اساس روند کم‌نوسانی برای بازار پیش‌بینی می‌شود.

نزولی: 10 درصد از کارشناسان نیز روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه معتقدند تحلیل‌های نموداری و تکنیکال پس از صعود قابل توجه اخیر ریزش قیمت‌ها را نشان می‌دهد و بر همین اساس شاخص به تدریج مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت. از سوی دیگر فاصله قابل توجه رشد ارزش بازاری و ارزش ذاتی در بسیاری از نمادها  تحت تاثیر شناسایی سود معامله گران نیز بر قیمت سهام فشار وارد خواهد کرد.

سهامداران

صعودی: 50 درصد از سهامداران روند قیمت‌ها را طی هفته جاری صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند محتوای گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها  مهمترین عامل تحریک تقاضا در هفته جاری خواهد بود. این امر طبیعتا نماگر سهام را در روند صعودی قرار خواهد داد؛ خاصه آنکه طی هفته‌های اخیر از توجه سهامداران بی‌نصیب بودند. امری که شاخص کل را احتمالا در تداوم مسیر صعودی کمک خواهد کرد.

کم‌نوسان‌: 34 درصد از سهامداران اما روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد می‌گویند تقابل عوامل متعدد در بازار (برخی فرصت‌ها و تهدیدها) مانع از تشکیل یک جبهه  متشکل از عرضه یا تقاضا در بازار خواهد شد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها روند کم‌نوسانی پیش بگیرند.

نزولی: 16 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی با توجه به رشد قابل‌توجه سهام و فراتر رفتن از ارزش ذاتی  به خصوص در سهام شرکت‌های کوچکتر، اصلاح قیمت‌ها را طی هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند.