نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» (29 تیر)

2 پیش‌بینی متفاوت از روند هفتگی بازار سهام  

11:35 - 1400/01/21
اگرچه بیش‌تر کارشناسان بر مبنای مولفه‌های در اختیار تداوم نزولی روند نماگر اصلی بازار را در هفته جاری ادامه‌دار پیش‌بینی کرده‌اند اما سهامداران بر مبنای مفروض‌های دیگر، همچنان مدعی‌اند بازار سهام مستعد صعود قیمت‌هاست. نظرسنجی هفته پیش‌رو با بررسی دیدگاه کارشناسان و سهامداران به روند کلی بازار سهام در هفته پیش‌رو می‌پردازد.
2 پیش‌بینی متفاوت از روند هفتگی بازار سهام  

دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران پُرنوسان دنبال شد.این نوسان‌ها در مجموع عقب‌نشینی 1.1 درصدی نماگر این بازار را به دنبال داشت. در حالی قیمت عمومی سهام در هفته گذشته با این میزان از افت مواجه شد که غالب کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» نزول روندنماگر اصلی بازار را در هفته جاری ادامه دار پیش‌بینی کرده‌اند.با این حال غالب سهامداران همچنان بازار سهام را مستعد صعود قیمت‌ها می‎‌دانند.در مجموع در اظهار نظر کارشناسان رد پای تردید به دلیل ابهام‌های متعدد مشاهده می‌شد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

الف) صعودی : 21 درصد از کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند.این افراد معتقدند هنوز سهام بسیاری از شرکت‌ها مستعد صعود است.این امر تحت تاثیر گزارش‌های سه ماهه و افزایش نرخ فروش شرکت‌ها صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه میزان نقدینگی در بازار قابل توجه است و این میزان پول می‌تواند همچنان شاخص کل را در مسیر صعود قرار دهد.

ب) کم‌نوسان : 33 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی اما روند شاخص بورس در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد ابهام‌های زیادی در بازار وجود دارد که احتیاط سهامداران را به دنبال خواهد داشت. بسیاری شرکت‌ها در شرایط فعلی به دلیل افزایش نرخ فروش پتانسیل صعود دارند با این همه سهامداران در فضای سیاسی و اقتصادی کنونی بعید است که در صف خرید حاضر شوند. از سویی بعید است بازار به اخبار پیرامون تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی واکنش چندانی نشان دهد چرا که تجربه نشان می‌دهد بازار در موارد متعددی نسبت به اخبار بی‌تفاوت بوده و بعید است بازار تا زمان یک اقدام عملی از این منظر تحت تاثیر قرار گیرد.

از منظر برخی کارشناسان این گروه اصلاح قیمت‌ها در برخی سهام کوچک‌تر بازار رخ می‌دهد که اخیرا مقصد پول‌های سهامداران بوده است اما سهام بزرگتر بازار احتمالا فضای رکود و احتیاط فعلی ادامه داشته باشد. در نتیجه به نظر می‌رسد قیمت‌ها در هفته جاری روند کم نوسانی تجربه کنند.

ج) نزولی: 48 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند.این افراد می‌گویند سطح تنش‌ها در منطقه بالا گرفته است و با توجه به سطوح قیمت‌ها احتمال عقب‌نشینی سهامداران بالا است. از سوی دیگر برخی کارشناسان با استناد تحلیل‌های تکنیکال و نموداری افت قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کنند. این تحلیل‌ها در بسیاری از سهام نیز ریزش قیمت را پیش بینی کرده است. از سوی دیگر سهامی که اخیرا صرفا با فشار پول در مسیر رشد قرار گرفت و در بسیاری موارد از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت احتمالا با فشار عرضه ناشی از شناسایی سود و افزایش تنش2های سیاسی همراه شود. برخی اقدام‌ها با عنوان مدیریت ریسک در بازار نیز احتمالا بر ریزش قیمت‌ها اثرگذار باشد.

سهامداران چه می‌گویند؟

الف) صعودی : 47 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی عنوان می‌کنند. این دسته از سهامداران محتوای گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها را همچنان عامل صعود قیمت‌ها عنوان می‌کنند و معتقدند انعکاس نرخ ارز و تورم در وضعیت فروش شرکت‌ها قیمت سهام بالاتری را به دنبال خواهد داشت.

ب) کم‌نوسان: 26 درصد سهامداران مزبور اما روند شاخص سهام را کم نوسان عنوان کرده‌اند.از منظر این افراد نزدیک شدن به پایان فصل مجمع و آغاز گزارش‌های ماهانه شرکت ها فضای رکود در بازار به وجود می‌آورد و احتمالا معامله‌گران با ارزیابی این موارد شیوه سهامداری خود را مدیریت کنند .

ج)‌نزولی : 27 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند در شرایط فعلی تشدید تنش‌های من طقه به ویژه پس از صعود قابل توجه قیمت‌ها در هفته جاری مهمترین عامل عقب‌نشینی سهامداران خواهد بود.