در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | بازگشت انتظارات صعودی به بازار سهام

11:33 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 0.3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. در هفته مزبور بورس‌بازان روند نسبتا محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند. روندی که منجر به نوسان اندک شاخص کل شد؛ با این حال غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» بار دیگر روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
پیش بینی بورس هفته | بازگشت انتظارات صعودی به بازار سهام

دنیای بورس: 

کارشناسان

صعودی: 67 درصد از کارشناسان معتقدند بازار سهام در هفته جاری بار دیگر در مسیر صعود حرکت خواهد کرد. این افراد معتقدند همچنان نرخ تورم و همچنین چشم‌انداز تورمی در اقتصاد کشور توان افزایش قیمت سهام را خواهد داشت. این دسته از کارشناسان معتقدند علی‌رغم رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر و تشدید نگرانی‌های سیاسی اما بورس در هفته گذشته در مجموع در مقابل ریزش قیمت‌ها مقاومت کرد. امری که نشان می‌دهد همچنان بهانه‌ها و دلایلی برای صعود قیمت سهام وجود دارد. به طور مثال در بسیاری از صنایع بورسی احتمال افزایش نرخ بسیار بالاست و این امر در قیمت سهام مزبور نیز منعکس خواهد شد.

کم‌نوسان: 25 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» معقتدند، بورس در هفته جاری نیز همچون هفته گذشته نوسان محدود قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این افراد دلایل احتیاط بورس‌بازان این است که قیمت سهام در بسیاری از نمادها بیشتر از ارزش ذاتی رشد کرده است و بر همین اساس احتمالا احتیاط پس از تجربه چنین شرایطی در بازار حاکم شود. با این حال شاید تحت تاثیر نقدینگی موجود در بازار، سهام کوچکتر باز هم مد نظر بورس‌بازان قرار بگیرد. امری که چندان اثری بر روند نماگر بازار نخواهد داشت.

نزولی: 8 درصد کارشناسان برای شاخص سهام طی هفته جاری روند نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند سایه‌های تردید و عقب‌نشینی معامله‌گران در هفته گذشته در بازار سهام به‌وجود آمد و به نظر می‌رسد پس از رشد قیمت‌ها که آن هم در مورد بسیاری از سهام، بدون پشتوانه بنیادی صورت گرفت، حالا بازار شاهد خروج سرمایه سهامداران باشد. ضمن آن‌که قرار گرفتن وضعیت اقتصاد کشور در رکود نیز موضوعی است که به تدریج در تصمیم‌گیری سهامداران اثرگذار خواهد بود. این امر منجر به تشدید عرضه و افت قیمت‌ها خواهد شد. علاوه بر این کاهش نرخ فروش در شرکت‌های کالایی اعم از معدنی، فلزی و محصولات شیمیایی نیز در عقب‌نشینی معامله‌گران اثر گذار خواهد بود. به این موارد نیز واکنش‌ها به کاهش تعهدات برجام از سوی ایران را نیز باید افزود.

سهامداران

صعودی: 59 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی، روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به 28 تیر ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند. وجود میزان بالای نقدینگی در بورس همچنان فرصت رشد قیمت سهام را فراهم می‌کند. از سوی دیگر موج تورمی موجود در اقتصاد کشور نیز از دیگر دلایل افزایش تقاضای سهامداران ارزیابی می‌شود.

کم‌نوسان: 22 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران با دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند قیمت عمومی سهام طی این هفته نوسان اندکی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: 19 درصد سهامداران روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. انعکاس وضعیت رکود اقتصادی در کشور و نوسان اندک بازارهای جهانی حتی با وجود اخبار مثبت از تواتفات میان آمریکا و چین از دلایل مهم افت قیمت سهام به شمار می‌رود.