تمهیدات بازارساز سومین افت متوالی دلار را رقم زد

محدود شدن دامنه نوسان ارز

11:31 - 1400/01/21
دلار در معاملات امروز سومین افت متوالی را تجربه کرد و فاصله خود تا مرز روانی 13 هزار تومانی را افزایش داد. در روزهای اخیر نوسان نرخ ارز محدود شده و همین مساله با جلوگیری از فعالیت‌های سفته‌بازانهT مدیریت بازارساز برای جهت‌دهی به قیمت دلار را ساده‌تر کرده است. در واقع کوچک کردن بازه نوسان دلار یکی از تاکتیک‌های بازارساز برای کنترل معاملات بازار ارزی کشور به شمار می‌آید که می‌تواند مانع از جهش یک‌باره نرخ ارز شود. سه‌شنبه سکه نیز در مسیر نزولی خود به کاهش قیمت پرداخت و رشد دوباره اونس طلا را نادیده گرفت.
محدود شدن دامنه نوسان ارز

دنیای بورس: سه‌شنبه دلار و سکه بهار آزادی نوسان خاصی را تجربه نکردند و هر دو با افت محدود به اصلاح قیمت پرداختند. در چهارمین روز کاری هفته هر دلار آمریکا 60 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 12 هزار و 890 تومان به فروش رسید. در ابتدای روز نرخ ارز اندکی صعودی شد و در لحظاتی هر دلار به قیمت 12 هزار و 990 تومان به فروش رسید. با این حال هر چه از ابتدای روز فاصله گرفتیم مو عرضه دلار در بازار بیشتر شد و نرخ ارز از اوج روزانه فاصله گرفت.

دامنه نوسان محدودتر؛ کنترل بازارساز بیشتر

یکشنبه وقتی دلار توانست از مرز روانی 13 هزار تومان عبور کند و برای نخستین بار در تیر ماه وارد کانال 12 هزار تومانی شود، نرخ ارز بیش از 1.5 درصد افت کرد. پس از آن و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گارد نزولی دلار حفظ شد، اما نرخ ارز هر روز تنها 0.15 درصد کاهش یافت. کم شدن نوسان قیمت دلار خود ناشی از محدود شدن دامنه حرکتی این ارز در طول روز بود. پیش از این در خرداد ماه نرخ ارز تنها در بازه 13 هزار و 700 تومانی تا 13 هزار تومانی نوسان می‌کرد. پس از تعویض کانال دلار این بازه بین دو قیمت 13 هزار تومان و 12 هزار و 700 تومان تغییر یافته است. هرگاه نرخ ارز به محدوده 13 هزار تومانی نزدیک می‌شود سمت عرضه از سمت صرافی‌های بازارساز شدت می‌گیرد و با رسیدن دلار به کف 12 هزار و 700 تومانی تقاضا تقویت می‌شود. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که سیاست‌های بازارساز در عرضه دلار، کنترل نوسان نرخ حواله درهم و قیمت‌گذاری نقش به سزایی در وقوع این امر داشته است. در واقع به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دنبال این است تا با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی قیمت دلار را در بازار آزاد و سامانه نیما یکسان سازد. برای حصول چنین سیاستی باید نرخ ارز در بازار آزاد 900 تومان کاهش یابد و دلار نیمایی به همین اندازه رشد کند.

جدایی مسیر سکه و اونس

امروز سکه بهار آزادی نیز همگام با دلار به نوسان پرداخت و کاهشی شد. سه‌شنبه هر سکه طرح جدید 20 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 520 هزار تومان به فروش رسید. افت 0.44 درصدی سکه در حالی به ثمر رسید که اونس طلا در بازار جهانی 0.2 درصد رشد کرده بود. زمزمه‌های جبهه جنگ تجاری جدید تاثیر خبر تداوم مذاکرات بین پکن و واشنگتن را خنثی کرد تا فلز زرد یک بار دیگر خود را در مسیر فتح مرز 1400 دلاری آماده کند. در پی مشکلات آمریکا با سوبسیدهای دولتی اعطایی به شرکت هواپیماسازی "ایرباس" و زیانی که متوجه شرکت آمریکایی "بوئینگ" می‌شود، امروز دونالد ترامپ اعلام کرد که بر بیش از 4 میلیارد دلار کالای وارداتی از اروپا تعرفه اعمال خواهد کرد. این کالاها شامل نوشیدنی‌های اسکاتلندی، پنیر و زیتون ایتالیایی می‌شود. آوریل گذشته نیز آمریکا بر بیش از 21 میلیارد دلار کالای اروپایی تعرفه وضع کرده بود.