طرح کاهشی اوپک پلاس تا مارس 2020 تمدید شد

رشد طلای سیاه با حمایت اوپک

11:31 - 1400/01/21
بهای نفت در آغاز معاملات سه‌شنبه بازارهای آسیایی افزایش یافت. اجماع کشورهای عضو و همکار اوپک در خصوص تمدید طرح کاهش تولید تا انتهای ماه مارس سال آینده میلادی با انقباض مجرای عرضه طلای سیاه را صعودی کرد. در عین حال نگرانی از کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی رشد امروز نفت را محدود کرد.
رشد طلای سیاه با حمایت اوپک

دنیای بورس: به گزارش رویترز دیروز نشست اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن در وین برگزار شد. در این جلسه تمامی کشورهای حاضر با کنار گذاشتن اختلاف‌های داخلی بین خود با تمدید کاهش تولید نفت برای برقراری تعادل در بازار جهانی موافقت کردند.

امروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا 0.07 درصد (معادل 4 سنت) افزایش قیت یافته و به بهای 59.12 دلار به فروش می‌رسد. از سمت دیگر برنت نیز شاهد رشد 0.26 درصدی (معادل 17 سنت) قیمت خود بوده و به بهای 65.23 دلار به ازای هر بشکه مبادله می‌شود.

امروز نیز کشورهای عضو اوپک با همراه کشورهای همکار این کارتل نفتی از جمله روسیه دیدار خواهند کرد تا در مورد افزایش تولید نفت آمریکا و تاثیر آن بر سیاست کاهشی این سازمان بحث کنند.

شنبه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که کشورش با عربستان در خصوص تمدید سیاست کاهشی اوپک پلاس به توافق رسیده است. وزیر انرژی و منابع صنعتی روسیه پیش‌تر اعلام کرده بودند که این کشور تولید نفت خود را بیش از تعهد طرح کاهشی اوپک پلاس تنزل داده است. بحران انتقال نفت روسیه به اروپا پس از حادثه نفت آلوده خط لوله دروژبا بر حجم صادرات نفت این کشور تاثیر به سزایی داشته است.

از سمت دیگر به نظر می‌رسد سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهشی شود. امروز گزارش موسسه نفت آمریکا «API» در خصوص سطح این ذخایر اعلام می‌شود و چهارشنبه شب اداره انرژی آمریکا «EIA» آمار رسمی را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی که از فعالان اصلی بازار نفت انجام شده است به نظر می‌رسد با اینکه حجم تولید آمریکا در سال 2019 به رکورد 12.16 میلیون بشکه در روز رسیده است، تولید نفت شیل جدید این کشور در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کمتر باشد.

با این وجود هنوز هم ترس از کند شدن رشد اقتضاد جهانی و تضعیف سمت تقاضا بر قیمت نفت سنگینی می‌کند. در حالی که چین و آمریکا در خصوص تداوم مذاکرات به توافق رسیده‌اند اما عملکرد ضعیف صنعت در بیشتر بخش‌های اروپا و آسیا در ماه ژوئن و کند شدن رشد صنعتی در ایالات متحده مانعی برای اوج‌گیری طلای سیاه به شمار می‌روند.