در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

بورس بازان در انتظار یک هفته مثبت

11:30 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد بیش از 6 درصدی شاخص کل به پایان رسید. در شروع هفته گذشته نگرانی‌هایی نسبت به وضعیت سیاسی و اثرات آن بر بازار سهام وجود داشت؛ با این حال بورس‌بازان شاهد صعود بیش از 13 هزار واحدی نماگر بازار طی هفته مزبور بودند. رشد چشمگیر قیمت‌ها در اولین هفته تیر ماه، علی‌رغم تشدید تنش‌های سیاسی در شروع تابستان در حالی رخ داد که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در چهار روز معاملاتی پیش رو را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.
بورس بازان در انتظار یک هفته مثبت

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 63 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» معتقدند روند قیمت‌ها در هفته جاری صعودی خواهد بود. به اعتقاد این افراد حجم بالای نقدینگی در بازار سهام، همچنان پتانسیل افزایش قیمت‌ها را خواهد داشت. این نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی که هفته گذشته رشد قابل توجه قیمت‌ها را در سهام کوچکتر به همراه داشت، احتمالا در هفته جاری با حرکت به سمت سهام بزرگتر بورس همچنان نماگر بازار را در مسیر صعودی قرار دهد. از نگاه این دسته از کارشناسان مهمترین عامل بازگشت توجه به سهام بزرگتر بازار، خبرهایی از نشست جی 20 پیرامون چشم‌انداز مثبت از مذاکرات آمریکا و چین است. چرا که این امر انتظارات از رونق و افزایش قیمت کامودیتی‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر عملیاتی شدن ساز و کار مالی ایران و اروپا (اینستکس) و احتمالاً منتفی شدن موضوع کاهش تعهدات ایران به  برجام با تخفیف نگرانی‌های سیاسی موجب افزایش تقاضای سهام خواهد شد. علاوه بر این عوامل، گزارش‌های مناسب شرکت‌ها در خرداد ماه و انتظار برای پوشش مناسب سود در دوره سه ماه اول سال نیز بر افزایش تقاضا و قیمت سهام اثرگذار خواهد بود. بر این اساس احتمالا شاخص سهام در هفته جاری در مسیر صعود حرکت کند.

کم‌نوسان: 23 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» معقتدند روند شاخص کل در هفته جاری کم‌نوسان است. این افراد می‌گویند تب و تاب در سهام کوچکتر بازار به تدریج افت خواهد کرد؛ با این حال این کاهش تب و تاب نمی‌تواند به سرعت به سهام بزرگتر منتقل شود. چرا که صرف امیدواری به افزایش قیمت‌های جهانی در شرایط ثبات نرخ دلار و فشار ناشی از تحریم‌ها بر بخش فروش شرکت‌ها، تقاضای قدرتمند از سوی سهامداران را به دنبال نخواهد داشت. بر این اساس احتمالا روند قیمت‌ها در هفته جاری کم‌نوسان باشد.

نزولی‌: 14 درصد از کارشناسان، برای شاخص سهام طی هفته جاری روندی نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند بخش قابل‌توجهی از رشد نماگر اصلی بازار در هفته‌های اخیر بر دوش سهام کوچکتر بازار بود، که در بسیاری موارد بی‌توجه به وضعیت بنیادی سهام اتفاق افتاده است. تحرکاتی از این دست به سودای کسب سود در کوتاه‌مدت شکل می‌گیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد در هفته جاری بسیاری از سهامداران در جبهه فروش قرار گیرند. خاصه آنکه اخبار زیادی در بازار وجود دارد و سهامداران به طور قطع زمانی برای تغییر بازی سهامداری خود اختصاص خواهند داد.

سهامداران

صعودی: 73 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به 13 تیر ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند. چشم‌انداز مثبت به آینده بازارهای جهانی به دنبال کاهش تنش‌ها بین آمریکا و چین و فراهم شدن کانال مالی بین اروپا و ایران، گزارش‌های خرداد ماه شرکت ها و همچنین مصادف شدن با فصل برگزاری مجامع و انگیزه تقسیم سود شرکت‌ها عوامل مهم و اثرگذار در رشد قیمت‌ها از دیدگاه این دسته از سهامداران است.

کم‌نوسان: 14 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد انتظار افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی به دنبال چشم انداز مثبت از روابط تجاری بین آمریکا و چین، موجب افزایش اقبال به سهام بزرگتر بازار شود. با این حال به نظر می‌رسد وضعیت سیاسی همچنان ابهاماتی دارد و این امر منجر به احتیاط سهامداران خواهد شد. این احتیاط روند کم‌نوسانی پیش پای شاخص سهام قرار می دهد.

نزولی: 13 درصد از سهامداران روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. احتمال افزایش عرضه در سهام کوچکتر پس از صعود قابل توجه قیمت‌ها در هفته گذشته مهمترین دلیل عقب‌نشینی سهامداران در هفته معاملاتی پیش رو ارزیابی شده است.