ذخایر تجاری نفت آمریکا کاهش یافت

اوج 20 روزه طلای سیاه

11:30 - 1400/01/21
بهای نفت طی معاملات چهارشنبه افزایش یافت. نفت خام وست تگزاس آمریکا پس از گذشت 20 روز بار دیگر به مرز 59 دلاری نزدیک شد و برنت وارد کانال 65 دلاری شد. علاوه بر تنش‌های بالا در خلیج فارس، کاهش فراتر از انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا از رشد طلای سیاه حمایت کرد. همچنین قرار است ولادیمیر پوتین با ولیعهد عربستان در حاشیه نشست «G20» دیدار کرده و در مورد توافق کاهشی «+OPEC» به گفتگو بپردازد.
اوج 20 روزه طلای سیاه

دنیای بورس: به گزارش رویترز بهای نفت طی معاملات روز چهارنشبه در بازارهای آسیایی افزایشی شد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» بیش از 1.8 درصد (معادل 1.08 دلار) افزایش قیمت یافته و به بهای 58.88 دلار به فروش می‌رسد. نفت برنت نیز شاهد رشد 1.28 درصدی (معادل 0.82 دلار) بوده و هر بشکه از آن به بهای 65.11 دلار مبادله می‌شود.

افت ذخایر تجاری نفت آمریکا محرک عمده صعود نفت ارزیابی می‌شود. به گزارش موسسه نفت آمریکا «API» سطح این ذخایر در هفته منتهی به 21 ژوئن حدود 7.5 میلیون بشکه کاهش یافته که فراتر از پیش‌بینی افت 2.5 میلیون بشکه‌ای است. ذخایر نفت آمریکا در کوشینگ اوکلاهاما نیز 1.3 میلیون بشکه تنزل کرده است. کاهش بیشتر نسبت به انتظارات نشان‌دهنده شدت گرفتن سمت تقاضا است که به رشد بهای طلای سیاه ختم می‌شود.

حال نگاه معالمه‌گران به آمار رسمی اداره انرژی آمریکا «EIA» خواهد بود تا از صحت این آمار مطمئن شوند. این نهاد پیش‌بینی کرده است که سطح ذخایر نفتی ایالات متحده 2.5 میلیون بشکه کاهش یافته است که در ادامه کاهش 3.1 میلیون بشکه‌ای دو هفته قبل است.

پیش از این بالا رفتن سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا در منطقه استراتژیک تنگه هرمز که گذرگاه بیش از 17 درصد از نفت مصرفی جهان است، طلای سیاه را صعودی کرده بود.

سه‌شنبه دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که انتهای این هفته میلادی ولادیمیر پوتین با محمد بی سلمان در حاشیه نشست گروه 20 دیدار خواهد کرد. انتظار می‌رود که دو نفر درباره چگونگی تمدید طرح کاهشی اوپک پلاس به گفتگو بپردازند. اخبار حاکی از آن است که روسیه نیز تمایل دارد تا توافق کاهشی که دسامبر گذشته بین کشورهای عضو و وهمکار اوپک به امضا رسید تا تعادل به بازار جهانی نفت بازگردد، تا انتهای سال 2019 ادامه یابد. نشست اوپک پلاس هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.