در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

اختلاف‌نظر کارشناسان و سهامداران از روند بورس در هفته جاری

11:27 - 1400/01/21
شاخص بورس در معاملات هفته گذشته با رشد 2.8 درصدی مواجه شد و یک هفته مثبت دیگر در کارنامه بازار سهام به جا گذاشت. بورس تهران در حالی از ابتدای سال جاری پربازده‌ترین بازار مالی کشور بوده است که عمده سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» معتقدند روند شاخص کل در این هفته همچنان صعودی خواهد بود. با این حال غالب کارشناسان روند نماگر اصلی بازار در این هفته را کم‌نوسان ارزیابی کرده اند.
اختلاف‌نظر کارشناسان و سهامداران از روند بورس در هفته جاری

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 26 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته پیش رو را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.این افراد معتقدند سهام شاخص‌ساز سطح قیمتی جذابی برای افزایش تقاضا دارند. تقاضایی که با توجه به میزان قابل توجه نقدینگی در بازار در شرایط فعلی می‌تواند رنگ و بوی عملی به خود بگیرد. در این میان کاهش تب و تاب در بازار ارز در کنار بازدهی قابل توجه بورس از ابتدای سال می‌تواند زمینه این افزایش تقاضا را به وجود آورد. بر همین اساس به نظر می‌رسد شاخص بورس در هفته پیش رو در مسیر صعودی حرکت کند.

کم‌نوسان: 48 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند نماگر سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان معتقدند همچنان عوامل جذاب در حمایت از سهام وجود دارند. بر این اساس عواملی چون فصل مجامع و وجود نقدینگی مناسب در بازار می‌تواند زمینه افزایش قیمت سهام را فراهم کند؛ با این حال افزایش ریسک‌های سیستماتیک موضوعی است که مانع از رشد قیمت سهام خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بازار تا اینجا با اتکا به افزایش نرخ ارز رشد کرده است اما در این شرایط و با کاهش نوسانات بازار ارز، بازار نیازمند دلیل دیگری برای تداوم صعود است و تا زمان ایجاد این محرک احتمالا سهامداران در یک فضای احتیاطی فعالیت کنند.

نزولی: 26 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد می‌گویند پس از یک دوره رشد قیمت سهام، ریسک‌ها بیش از قبل مدنظر سهامداران قرار می‌گیرند. تنش‌های ایجاد شده در پایان هفته گذشته می‌تواند عامل فشار بر قیمت سهام و عقب‌نشینی سهامداران باشد. خاصه آنکه بسیاری از سهامداران با کسب بازدهی از سهام مواجه‌اند. علاوه بر این، گزارش ضعيف شرکت ایران‌خودرو و اضافه شدن ساعات مديريت ريسك تا ساعت ١١:٣٠، احتمالا بازار را در فضای اصلاحی وارد کند. ضمن آنکه نتایج دلخواه بازار ار ورود نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز حاصل نشد و این عامل دلیل فشار بر قیمت سهام خواهد بود.

سهامداران

صعودی: 43 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری مثبت خواهد بود.این افراد معتقدند، وضعیت مناسب بورس از ابتدای سال، گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و قرار گرفتن در فصل مجامع دلایل تداوم اقبال بورس‌بازان به بازار سهام در روزهای آتی است. بر این اساس به نظر می‌رسد بورس در مسیر صعود حرکت کند.

 

کم نوسان: 24 درصد از سهامداران در نظرسنجی روند نماگر سهام را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به دنبال افزایش تنش‌های سیاسی سهامداران در طول هفته احتیاط بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. این احتیاط احتمالا منجر به نوسانات اندک قیمت سهام شود.

 

نزولی: 33 درصد سهامداران مزبور نیز معتقدند قیمت سهام در هفته جاری عقب‌نشینی خواهد کرد. افزایش ریسک‌های سیستماتیک نگاه سهامداران را از بورس به بازارهایی نظیر ارز و طلا سوق خواهد داد. از این رو بازار زیر فشار فروش سهامداران احتمالا با ریزش قیمت‌ها مواجه شود.