دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲۲ خرداد)

11:27 - 1400/01/21
بعد از چندین روز وقفه در جریان‌های اطلاعاتی عمده بورسی، روز گذشته دو نماد بانک تجارت و صادرات صورت‌های مالی سال ۹۷ خود را روانه کدال کردند. مهم‌ترین جنبه این صورت‌های مالی به نرخ تسعیر ارز بانک‌ها باز می‌گردد. جنبه‌ای که فعالان بازار سهام از نیمه دوم سال گذشته انتظار رونمایی از آن را داشتند. در پی این موضوع به نظر می‌رسد جلسه معاملاتی امروز با تمرکز بر نمادهای بانکی پیگیری شود.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲۲ خرداد)

دنیای بورس: در روزهای اخیر بورس تهران شاهد نوسانات کم‌تحرک در نمادهای بزرگ بوده است. تا جایی که برآیند تغییرات شاخص کل طی این هفته ۱.۵ درصد بود. گذر از موعد انتشار گزارش‌های ماهانه و افت نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی سبب شد تا توجهات بیشتر به گروه‌های کوچک بازار و تک‌نمادهایی که گزارش‌های دلچسب از سودآوری سال ۹۷ را ارایه می‌کنند معطوف گردد. طی روزهای اخیر بیشترین ارزش معاملات با فاصله‌ای قابل‌توجه در گروه نمادهای خودرویی جریان داشته؛ این در حالی است که عمده‌ترین دلیلی که در رابطه با رشد قیمتی این گروه مطرح می‌شود جاماندگی از روند صعودی است.

پرده آخر گمانه‌ها

به نظر می‌رسد انتشار صورت‌ مالی بانک‌های صادرات و تجارت بتواند روند معاملات امروز را به گونه‌‌ای متفاوت رقم بزند. روز گذشته بعد از پایان موعد دادوستدها، «وبصادر» صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال ۱۳۹۷ را بر روی کدال قرار داد. بنا به این گزارش، بانک صادرات که تا انتهای فصل پاییز با زیان ۲۰۰۸ میلیارد تومانی در سال ۹۷ مواجه بود، نهایتا کار خود را با زیان ۷۶۶ میلیارد تومانی به پایان برده است (کاهش ۶۲ درصدی زیان خالص). علاوه بر بهبود نسبی روند عملیات، آن‌چه تغییر اساسی در روند سودآوری این بنگاه را رقم زده به شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز باز می‌گردد که در سرفصل «نتیجه مبادلات ارزی» گنجانده شده است. اگر چه بانک صادرات به صورت رسمی در هیچ جای گزارش به نرخ تسعیر ارز در پایان سال مالی ۹۷ اشاره نکرده است، رشد جهش‌وار این سرفصل نشان از تغییر مبانی محاسبات در تسعیر نرخ ارز داشت. به هر تقدیر انتشار صورت‌های مالی بانک تجارت به گمانه‌ها در این رابطه پایان داد.

صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده «وتجارت» در آخرین دقایق روز سه‌شنبه بر روی کدال نشست. در وهله اول این بانک نیز موفق شده است زیان ۲۵۴۷ میلیارد تومانی طی ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷ را به زیان خالص ۵۱۴ میلیارد تومانی تقلیل دهد (کاهش ۸۰ درصدی زیان خالص). در رابطه با عملیات بانک تجارت شاهد بهبود قابل‌توجه سهم بانک از درآمدهای مشاع هستیم. با این وجود در رابطه با این بانک نیز برگ تغییردهنده شرایط همچنان تسعیر دارایی‌های ارزی با مبانی نیمایی است. شناسایی درآمد ۳۶۱۳ میلیارد تومانی در سرفصل «نتیجه مبادلات ارزی» سبب شده تا «وتجارت»‌ کار خود در سال ۹۷ را با شناسایی زیان ۲.۳ تومانی به ازای هر سهم (با لحاظ سرمایه جدید) به پایان ببرد.

بر خلاف «وبصادر»،  بانک تجارت در یادداشت‌های توضیحی اشاره کرده است که نرخ تسعیر ارز این بانک مطابق با میانگین نرخ نیمایی در نیمه دوم سال در نظر گرفته شده که معادل دلار ۸۶۲۷ تومانی است. ضمنا این بانک در توضیحات خود آورده که آخرین نرخ نیمایی دلار در حدود ۱۰۷۰۰ تومان است و به طور ضمنی به نوبت دیگری برای شناسایی سود تسعیر ارز اشاره کرده است.

انتظار برای سود قابل‌توجه «وبملت» در سال ۹۷

پیش از این «دنیای بورس» به پتانسیل‌های قابل‌توجه بانک ملت برای شناسایی سود در سال مالی گذشته پرداخته بود. به نظر می‌رسد به موعد نهایی اعلام این سود نزدیک می‌شویم. خالص دارایی‌هایی ارزی «وبملت» در قیاس با سایر بانک‌ها به شدت جلب توجه می‌کند. معادل دلاری دارایی‌های ارزی این بانک را بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه می‌توان در حدود ۶.۷۹ میلیارد دلار تخمین زد. تغییر مبنای تسعیر دلار از مبلغ ۴۲۰۰ به ۸۶۰۰ تومان می‌تواند عدد قابل‌توجهی را در بند «نتیجه مبادلات ارزی» این بانک بگنجاند.

در عین حال دو مساله را باید مد نظر داشت. اول آنکه مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها می‌تواند شامل مطالبات ارزی نیز باشد و تغییر مبنای ارزی، رشد قابل توجه این سرفصل را نیز به دنبال خواهد داشت. در رابطه با «وبصادر»‌ این عدد از ۴۸۹ میلیارد تومان در گزارش ۹ ماهه به ۱۱۴۰ میلیارد تومان در صورت مالی سالانه رسیده است. در رابطه با «وتجارت»، هزینه ۴۵۰ میلیارد تومانی مطالبات مشکوک‌الوصول در دوره ۹ ماهه به مبلغ ۱۷۸۵ میلیارد تومان در پایان سال رسیده است. در رابطه با بانک ملت نیز بر همین قاعده احتمالا شاهد رشد هزینه مذکور خواهیم بود.

مساله دوم به رفتار بازار سهام در قبال واقعیات باز می‌گردد. مثل «خرید با شایعه و فروش با خبر» از جمله مسایلی است که می‌تواند سهامداران این گروه را نسبت به ادامه سهامداری مردد سازد و یا بازیگران جدید در جبهه تقاضا را کمی عقب براند.

بنابراین فارغ از گزارش‌ مالی مطلوب بانک‌ها روند واکنش سهامداران به نهایی شدن تسعیر ارز بانک‌ها با نرخ نیمایی می‌تواند به گونه‌ای متفاوت رقم بخورد. از این منظر شناخت و تحلیل درست رفتار بازیگران برای تعیین ادامه مسیر ضروری خواهد بود.

روی خوش بازارهای جهانی پس از چند روز قرمزپوشی

بازارهای جهانی شب گذشته را بیشتر سبزپوش سپری کردند. بعد از دامنه‌دار شدن ابعاد اخیر جنگ تجاری و آمار‌های نگران‌کننده از اقتصادهای بزرگ دنیا، روند قیمت کامودیتی‌ها از مسیر صعود قاطع بازماند و عمدتا با افت‌های نسبی همراه شد. این مساله به خصوص در رابطه با قیمت نفت توانست بورس تهران را نیز متاثر سازد. با برطرف شدن مقطعی مشکلات بین مکزیک و امریکا نفت توانست قسمتی از قیمت از دست رفته را جبران کند.

از دیگر سو و به گزارش کانال کامودیتی خبر تسریع چین در اجرای طرح‌های زیرساختی توانست روند قیمت فلزات را نیز صعودی کند. در آخرین معاملات شب گذشته روی با رشد بیش از ۱.۸ درصد به ۲۵۲۰ دلار رسید؛ مس در نزدیکی ۵۹۰۰ دلار به کار خود پایان داد و هر بشکه نفت تگزاس فراتر از ۵۳ دلار تثبیت شد. این کانال همچنین گزارش می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن در بنادر چینی همچنان در سیر صعود قرار دارد و در نزدیکی سقف ۵ ساله قیمتی قرار گرفته است.

باید توجه داشت که عمده شرکت‌های کامودیتی محور بورس تهران گزارش‌های فوق‌العاده‌ای از عملکرد اردیبهشت‌ماه منتشر کرده‌اند و مانع اصلی واکنش جدی به این ‌گزارش‌ها تردیدهای قیمتی در معاملات جهانی است. افت قیمت‌های جهانی در کنار اصلاح نرخ دلار در بازار آزاد همچنین سبب شده است تا معاملات بورس کالا نیز شاهد عقب‌نشینی نسبی تقاضا باشد. در صورتی که روند بازارهای جهانی بتواند به ثبات برسد، این وضعیت می‌تواند عامل اطمینان‌بخش و قدرتمندی در جهت صعود سهام کالایی باشد.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

 الف) کلان: شینزو آبه؛ نخست‌وزیر ژاپن، امروز وارد تهران خواهد شد. این اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران بعد از ۴۰ سال به شمار می‌رود. سفر «آبه» همزمان با نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک تهران-توکیو انجام می‌شود. همچنین امروز جلسه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با دستورالعمل جدید متوقف شده بازار پایه تشکیل می‌شود. پیش‌تر کانون کارگزاران و کانون نهادی سرمایه‌گذاری نسبت به نظرات درباره دستورالعمل بازار پایه فراخوان عمومی اعلام کرده بودند.

ب) صنایع: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل گمرک، صادرات سیمان را مشروط اعلام کرد. مشروط کردن صادرات سیمان درحالی اعلام شد که اواخر سال گذشته صادرات محصولات فولادی با دستور وزیر صمت با سه هدف ضرورت تامین نیازهای داخلی کشور، پیگیری ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از ارزان‌فروشی محصولات صادراتی، مشروط شده بود.

نرخ جدید انواع روغن نباتی با ۹ تا ۱۰درصد افزایش براساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار به کارخانه‌های روغن نباتی ابلاغ شد. همچنین سازمان حمایت با افزایش ۲۲ درصدی دو محصول لاستیک‌سازان، تایر رادیال سواری و باری موافقت کرد.

ج) شرکت‌ها:  گروه صنعتی ایران خودرو از ساعت ۱۱ صبح امروز ۲۲ خردادماه فروش فوری ۳ محصول این شرکت را آغاز خواهد کرد. این درحای است که یونس مظلومی؛ عضو سندیکای بیمه‌گران ایران می‌گوید: سایپا یک هزار میلیارد تومان به صنعت بیمه بدهکار است. این شرکت خودروساز با وجود اینکه حق بیمه شخص ثالث را نقدی از خریداران خودرو دریافت کرده، اما از پرداخت این حق بیمه به شرکت‌های بیمه خودداری می‌کند. همچنین منابع خبری از توقف واحد پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی امیرکبیر به دلیل مشکلات فنی خبر می‌دهند و احتمال می‌دهند در روزهای آتی این واحد دوباره به مدار تولید بازگردد.