دلار برای نخستین بار در سال 98 به زیر مرز 13 هزار تومانی تنزل کرد

رونمایی از دلار در کانال جدید

11:26 - 1400/01/21
دلار آمریکا در پنجمین افت متوالی خود توانست برای نخستین بار در سال جاری به زیر مقاومت حساس 13 هزار تومانی تنزل کند. سنگین‌ترین کاهش روزانه شاخص ارزی کشور در خرداد ماه نرخ ارز را به کمترین حد خود از 28 بهمن گذشته رساند. ریزش شدید دلار همچنین توانست اثر اونس طلا بر رشد سکه را خنثی کند و منجر به افت این دارایی ارزشمند پس از دو صعود متوالی شود.
رونمایی از دلار در کانال جدید

دنیای بورس: با رقم خوردن پنجمین افت متوالی در معاملات امروز، دلار برای نخستین بار در سال جاری وارد کانال 12 هزار تومانی شد. یکشنبه هر دلار آمریکا 310 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 12 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داد. این نخستین حضور دلار در کانال 12 هزاری در سال 98 بود. افت 3.2 درصدی امروز نرخ ارز سنگین‌ترین کاهش روزانه در خرداد ماه بود و بازدهی دلار از ابتدای سال را به منفی 3.42 درصد رساند. پیش از این در تاریخ 28 اردیبهشت شاخص ارزی کشور بیش از 3.4 درصد کاهش قیمت یافته بود.

برخی از فعالان بازار ارز افت امروز دلار را به تداوم کاهش ارزش درهم نسبت می‌دهند. امروز نرخ حواله درهم با افت دو کانالی به سطح 3 هزار و 475 تومان رسید و از مقاومت 3 هزار و 500 تومانی عبور کرد. دسته‌ای دیگر از کارشناسان تقویت عرضه از سمت بازارساز را محرک تداوم روند نزولی دلار می‌دانند. همزمان گروهی دیگر معتقدند عدم توانایی دلار در شکست مقاومت 13 هزار و 500 تومانی در روزهای اخیر مقدمه تعویض کانال دلار را فراهم آورد و دلالان با اخبار سیاسی مربوط به سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران موقعیت فروش اتخاذ کردند.

با این حال کاهش یکشنبه نرخ ارز از معاملات شبانه روز گذشته آغاز شد. دیشب برخی از معامله‌گران بزرگ ارزی طی معاملات پشت‌خطی قیمت دلار را تا حدود 12 هزار و 900 تومان کاهش دادند. در همین راستا دلار معاملات امروز را با قیمت 12 هزار و 850 تومان آغاز کرد و از ابتدا در کانال 12 هزار تومانی مبادله شد.

فرمان‌برداری سکه از دلار

پس از دو صعود متوالی در بازار سکه، سرانجام کاهش نرخ ارز توانست اثر اونس طلا را خنثی کرده و این دارایی ارزشمند را با خود همراه کند. هر سکه طرح جدید طی معاملات امروز 140 هزار تومان افت قیمت پیدا کرد و ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 450 هزار تومان به فروش رسید. با این حال معامله‌گران بازار سکه امیدوارند با تداوم رشد اونس طلا پس از بازگشایی بازار جهانی و متوقف شدن روند نزولی نرخ ارز، بهای سکه نیز مجددا افزایش یابد. نکته مهم نوسان امروز سکه، شکسته شدن مقاومت 4 میلیون و 500 هزار تومانی پس از گذشت 89 روز بود. با افت 3.05 درصدی امروز سکه، بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال به منفی 4.3 درصد رسید و حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع 79 هزار تومان قرار گرفت.