تضاد 180 درجه‌ای بین اقدامات و اظهارات آنکارا

ترکیه واردات نفت از ایران را متوقف کرد

11:23 - 1400/01/21
بر خلاف انتقادهای اخیر آنکارا از کاخ سفید در مورد تحریم‌های نفت ایران و مشکلات مضاعف برای یافتن منابع جایگزین، ترکیه بنادر خود را به روی نفت ایران بسته است و به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، خرید از بزرگترین تامین‌کننده نفت خود را متوقف کرده است.
ترکیه واردات نفت از ایران را متوقف کرد

دنیای بورس: رویترز در گزارش به موضع ترکیه در قبال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پرداخته است. با تشدید تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن درآمدهای ارزی کشورمان و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، معافیت‌های 6 ماهه ترکیه و 7 کشور عمده خریدار نفت کشورمان به پایان رسید.

تحرکات نظامی اخیر نیروهای آمریکایی در منطقه همچنین ریسک بروز درگیری را بالا برده است. تبعیت کامل ترکیه را از تحریم‌های آمریکا حفظ خواهد کرد. با توجه به تنش‌های اخیر این کشور با سیاست‌های ناتو از جمله خرید سامانه ضد موشکی از روسیه، ترکیه مایل به رویارویی بیشتر با آمریکا نیست.

توپراس «Tupras» بزرگترین پالایشگاه نفت ترکیه طی ماه‌های قبل واشنگتن را برای تمدید مهلت خرید از ایران تحت فشار قرار داد، اما با مخالفت مقامات آمریکایی و اصرار بر اتمام موعد معافیت‌ها به تاریخ اول ماه می این پالایشگاه اعلام کرد که واردات نفت از ایران را به صفر خواهد رساند.

بر اساس داده‌های «Rifinitive Eikon» هیچ تانکر نفت ایرانی در ماه گذشته در بنادر ترکیه پهلو نگرفته است. چهار روز پس از اتمام مهلت معافیت‌ها یک تانکر نفت ایرانی با محموله 130 هزار تنی در دریای مدیترانه رویت شد که در مسیر ترکیه قرار داشت. با این حال این تانکر ردیاب خود را خاموش کرد و به نظر می‌رسد بار خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کرده باشد.

از ابتدای ماه مارس ترکیه نفت وارداتی خود از ایران را با خرید از کشورهای عراق، روسیه و قزاقزستان جایگزین کرد. هفته گذشته رویترز اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل به 500 هزار بشکه در روز تقلیل یافته است.  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این از تحریم‌ها انتقاد کرده بود و آن را عامل بی‌ثبات کننده منطقه خوانده بود. سخنگوی دولت ترکیه نیز ماه قبل در واشنکتن گفت که کشورش مایل نیست از حق طبیعی خود در قبال خرید نفت و گاز از ایران محروم شود.

یک روز پس از اینکه ژاپن، چین، هند و سایر واردکنندگان عمده از خرید نفت ایران امتناع کردند، مقامات ترکیه اعلام کردند که در مدت زمان کوتاه قادر به تغییر یک ‌باره منابع تامین نفت خود نیستند. با این حال به گفته یکی از افراد آگاه، پالایشگاه توپراس که تقریبا تمامی نفت خام وارداتی ترکیه را مصرف می‌کند همچون دور قبلی تحریم‌ها در سال 2012 و 2013 نیاز خود را از عراق و روسیه تامین خواهد کرد.

ترکیه بزرگترین اقتصاد خاورمیانه به شمار می‌رود و در بخش انرژی به شدت وابسته به منابع وارداتی خود است. در همین راستا واردات نفت این کشور از قزاقستان در ماه فوریه به اوج 20 ساله رسید. پیش از ماه می 2018 و خروج آمریکا از برجام، ترکیه هر ماه به میزان 912 هزار تن نفت (معادل 47 درصد کل واردات طلا سیاه این کشور)  از ایران خرید می‌کرد. بر اساس داده‌های رویترز پس از بازگشت تحریم‌ها در ماه پایانی 2018 و سه ماه ابتدایی 2019 این میزان به سطح 209 هزار تن محدود شده که تقریبا 12 درصد کل واردات نفت ترکیه است.