دلار با فروکش تنش‌های غیراقتصادی به زیر مرز 15 هزار تومانی تنزل کرد

تغییر کانال در بازار ارز و سکه

11:21 - 1400/01/21
بازار دلار و سکه در فضایی آرام و به دور از هیجان معاملات چهارشنبه خود را به پایان رساند. فروکش اخبار سیاسی نامطلوب ضمن تزریق آرامش به ذهن معامله‌گران از تقاضای احتیاطی در بازار کاست. در همین راستا نرخ ارز وارد کانال 14 هزار تومانی شد و سکه پس از گذشت دو هفته بازهم قیمت زیر مرز 5 میلیون تومانی را تجربه کرد.
تغییر کانال در بازار ارز و سکه

دنیای بورس: هر دلار آمریکا طی معاملات چهارشنبه 300 تومان کاهش یافت و راس ساعت 18 در قیمت 14 هزار و 810 تومان به کار خود پایان داد. این افت در حالی روی داد که در چهارمین روز هفته نرخ ارز توانسته بود با افزایش قیمت باز هم از مرز 15 هزار تومانی عبور کند و به قیمت 15 هزار و 110 تومان برسد.

حرکت آونگی دلار حول مرز 15 هزار تومانی را می‌توان از منظر بلاتکلیفی معامله‌گران نگریست. تقاضای احتیاطی وارد شده در بازار از ابتدای هفته، بیشتر تحت تاثیر جوسازی نوسان‌گیران در کانال‌های ارتباطی معامله‌گران ارزی شکل گرفت. در همین راستا با فروکش اخبار سیاسی نامطلوب و سطح تنش‌های منطقه‌ای، سوخت صعود دلار در دو روز گذشته تمام شد و سطح تقاضا رو به نقصان گذاشت. علاوه بر این، خبر از سرگیری همکاری‌های بشردوستانه با بانک چینی کونلون امید به افزایش جابه‌جایی ملی در آینده را افزایش داد و فشار بر نرخ شاخص ارزی کشور را بیشتر کرد.

پیام اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی نیز از هیجان معاملات ارزی کاست. همتی متغییرهای سیاسی موثر بر نرخ ارز را مقطعی قلمداد کرد و از پشتوانه قوی متغییرهای اقتصادی سخن به میان آورد. در بخشی از یادداشت رئیس بانک مرکزی آمده است: " نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و متغیرهای سیاسی است، در متغیرهای اقتصادی از وضعیت اطلاع داریم وضعیت از لحاظ ذخایر ارزی مناسب است و بهتر هم شده است از نظر اسکناس نیز وضعیت بسیار خوب است". وی همچنین ضمن درخواست از مردم برای پرهیز از سرمایه‌گذاری روی دلار افزود: " مردم نباید تابع متغیرهای سیاسی به ارز نگاه کنند در حال حاضر نیز تلاش زیادی شد با توجه به جو سیاسی که با اعلام تصمیم ایران درباره برجام ، نرخ را بالا ببرند که موفق نشدند. نرخ ها پایدار نیست و هر لحظه امکان تغییر دارد، مردم عادی روی ارز سرمایه گذاری نکنند."

امروز دو مولفه بانک مرکزی و نرخ حواله درهم نیز افت دلار را تسهیل کردند. صرافی‌های عامل بانک مرکزی قیمت فروش دلار آغازین خود را روی 14 هزار و 900 تومان قرار دادند تا سیگنال نزولی به بازار مخابره کنند. در همین راستا و با گذشت ساعات ابتدایی معاملات بازارساز این قیمت را به صورت پلکانی و آهسته کاهش داد تا دامنه نوسان دلار را کنترل کند. به همین دلیل در برخی از مواقع روز شاهد بیشتر بودن نرخ ارز بازارساز در برابر قیمت بازاری دلار بودیم. امروز نرخ حواله درهم نیز 55 تومان کاهش یافت و به سطح 4 هزار و 45 تومان رسید. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار و در صورت واگذاری مرز روانی 4 هزار تومانی توسط درهم، می‌توان به افت بیشتر نرخ ارز به زیر مقاومت 14 هزار و 700 تومانی امید داشت.
افت سکه به زیر مرز 5 میلیون تومانی

همسو با دلار، سکه نیز به کاهش قیمت پرداخت و مرز روانی 5 میلیون تومانی را واگذار کرد. سکه که در معاملات سه‌شنبه تا 5 میلیون و 50 هزار تومان رشد کرده بود، طی معاملات امروز 70 هزار تومان کاهش یافت و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 980 هزار تومان به فروش رفت. سکه از تاریخ 11 اردیبهشت که به بالای مرز 5 میلیون تومانی صعود کرده بود، دیگر وارد کانال پایین‌تر نشده بود. افت 2 درصدی نرخ ارز توانست بر عامل رشد 5 دلاری اونس طلا غلبه کرده و سکه را با خود همراه کند. صبح امروز آمار تولید صنایع چین در ماه آوریل نتوانست انتظارات را برآورده کند و ضمن کاهش ریسک‌پذیری بین معامله‌گران تقاضا برای فلز زرد را افزایش داد. با تحولات قیمتی صورت گرفته امروز حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع 35 هزار تومانی قرار گرفت.