بازیگران بورس (هفتگی)

کدام نمادهای بورسی در کانون توجه بودند؟

11:20 - 1400/01/21
بازار سهام در حالی در نقطه تعادل پایان هفته قرار گرفت که استراتژی خرید و فروش هر یک از حقوقی و حقیقی‌های بازار در طول هفته برای معامله سهام متفاوت بود. بازیگران بورس در گزارش هفتگی علاوه بر بررسی وضعیت هفتگی خرید‌ و فروش‌ها به دنبال این است که معامله‌گران کدام نمادهای بورسی را در طول هفته مورد ارزیابی قرار و کانون توجه قرار دادند.
کدام نمادهای بورسی در کانون توجه بودند؟

دنیای بورس: معاملات روز چهارشنبه در حالی با تشکیل جوی متعادل در تغییر مالکیت‌ها به پایان رسید که در این روز خالص خرید حقوقی‌‌ها به یک میلیارد تومان رسید. به این ترتیب در حالی زیان بورس در هفته جاری به 4درصد رسید که بیش از 455میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

بررسی روند جابه‌جایی‌ها در این هفته نشان می‌دهد سهامداران خرد تنها در معاملات روز شنبه بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. به این ترتیب معاملات نخستین روز کاری هفته با خالص خرید 200میلیارد تومانی حقیقی آغاز شد. ولی از معاملات روز یکشنبه شاهد چرخش زمین بازی به سمت بزرگان بودیم؛ به‌طوری‌که خالص خرید 10میلیارد تومانی حقوقی‌ها  در روز یکشنبه به 250میلیارد تومان در روز دوشنبه رسید.

این شرایط در روز سه‌شنبه به بیشترین میزان در مقیاس هفتگی رسید؛ به‌طوری‌که روز سه‌شنبه بیش از 380میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. این روند در معاملات روز چهارشنبه و همزمان با آرام شدن جو بازار، به خالص خرید یک میلیارد تومانی حقوقی‌ها منجر شد. به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت‌ها در این هفته به 455میلیارد تومان رسید.

رصد تغییر مالکیت‌ها در روز چهارشنبه

در روز چهارشنبه تنها کمی بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این میان سهامداران عمده به خرید سهام خودرویی تمایل نشان دادند که در صدر آن جمع‌آوری سهام سایپا قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌های «خساپا» ‌به 12میلیارد و 500میلیون تومان رسید. در این میان 3میلیون سهم مزبور از سوی گروه سرمايه‌گذاري سايپا خریداری شد. در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران خودرو نیز سرمايه‌گذاري سمند به جمع آوری سهم پرداخت و 5میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

در همین راستا زامیاد نیز در کانون توجه معامله‌گران حقوقی قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به 5.6میلیارد تومان رسید. در این میان گروه بهمن نیز شاهد تداوم خرید از سوی سهامدار بالای یک درصدی بود؛ به طوریکه این سهامدار حقیقی مطابق با روال چند روز گذشته، امروز نیز حدود 6میلیون سهم «خبهمن» را به پرتفوی خود افزود.

در مقابل سهامداران خرد در معاملات امروز نیز به جمع‌آوری سهام گلوکوزان توجه نشان داده و خریدهای پرحجمی در این نماد داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به 14میلیارد و 500میلیون تومان رسید. تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید «غگل» سبب شد حقوقی شرکت یعنی سرمايه‌گذاري صنعت ومعدن به عرضه سهم بپردازد. به این ترتیب این سهامدار عمده 7میلیون سهم را به فروش رساند.

الف) شرکت‌های فولادی: تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای فولادی بیانگر حمایت سهامداران عمده در بیشتر نمادها دارد؛ به طوریکه در این راستا فولاد مبارکه اصفهان با خرید یک میلیون و 500هزار سهم از سوی موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير روبه‌رو شد. فولاد خراسان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 400هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. در این گروه ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز شاهد خرید 200هزار سهم از سوی ركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس بود.

در مقابل فولاد امیرکبیر کاشان با عرضه 4میلیون سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت حقوقی‌ها از نمادهای این گروه دارد. در این میان شركت ايرانيان اطلس به عنوان سهامدار عمده در بانک انصار به خرید سنگین بیش از 62میلیون سهمی پرداخت. روندی مشابه در نماد بانک خاورمیانه با جمع آوری یک میلیون سهم از سوی شركت سام الكترونيك دنبال شد. گروه مالي بانك پارسيان نیز دیگر حقوقی ای بود که امروز خرید یک میلیون سهمی بانک پارسیان را تجربه کرد. در همین راستا بانک صادرات نیز با جمع آوری حدود 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات روبرو شد.

این در حالی است که سرمايه‌گذاري خوارزمي به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک پارسیان به عرضه 10میلیون سهم پرداخت.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز سرمایه گذاری صنايع‌ شيميايي ‌ايران با عرضه 10میلیون سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس امروز 8میلیون سهم «شیران» از سوی شركت بازرگاني وخدمات بندري ايران و 2میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت و معدن عرضه شد.

این در حالی است که پتروشیمی خراسان با خرید از سوی دو حقوقی روبه‌رو شد؛ سرمايه‌گذاري آتيه صبا و بيمه ايران در مجموع حدود 500هزار سهم را خریداری کردند.