از سرگیری معاملات «لوب‌کات» در بورس کالا

11:20 - 1400/01/21
پس از وقفه‌ای حدودا 8 ماهه معاملات لوبکات مجددا به بستر بورس کالا بازگشته است. در پی تعلیق نمادهای روانکارساز و انتشار اخبار و گمانه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ داخلی روانکارها، ماده مصرفی این شرکت‌ها مجددا مشمول فرآیند آزادسازی قیمت‌ها گشته است.
از سرگیری معاملات «لوب‌کات» در بورس کالا

دنیای بورس: روز گذشته 10 هزار تن لوبکات سبک و 20 هزار تن لوبکات سنگین پالایشگاه تهران در بورس کالا عرضه شد. قیمت پایه این 2 محصول به ترتیب در سطح 4520 و 4405 تومان قرار داشت و معاملات آن‌ها نیز در همین سطح انجام شد. این سطوح از قیمت لوبکات رشد قابل‌توجهی را نسبت به آخرین نرخ دریافتی روانکارسازان نشان می‌دهد. در عین حال این موضوع نشانه‌ای از تایید افزایش نرخ محصولات این شرکت هاست که بسته به میزان افزایش این سقف مصوب میزان سودآوری روانکارسازان تحت‌ تاثیر قرار خواهد گرفت. به هر صورت بازگشت لوبکات به بورس کالا در اولین وهله باعث شفافیت تحلیلی در رابطه با این شرکت‌ها می‌شود.

فهرست عرضه محصولات فرآورده‌های نفتی در جلسه امروز بورس کالا نیز شامل عرضه دو محصول لوب‌کات سبک پالایشگاه نفت اصفهان و لوب‌کات سنگین پالایش نفت بندرعباس می‌شود. قیمت پایه این دو محصول نیز به ترتیب 4318 و 4431 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است. با توجه به محدودیت تعدادی مصرف‌کنندگان و همچنین آزادسازی نرخ این ماده مصرفی، انتظار افزایش چندان قیمت پایانی نسبت به قیمت پایانی وجود ندارد.