بازیگران بورس  (16 اردیبهشت)

رکوردشکنی ‌ادامه‌دار حقوقی‌های بازار

11:20 - 1400/01/21
در حالی که روز گذشته در بازار سهام حقوقی‌های بازار دوباره رکوردشکنی کردند که به مثابه روز قبل خود هر یک از سهامداران خرد و عمده استراتژی متفاوتی در خرید سهام شرکت‌ها داشتند.
رکوردشکنی ‌ادامه‌دار حقوقی‌های بازار

دنیای بورس: ریزش شدید بیش از 8 هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز سبب شد سهامداران عمده حمایت های بیشتری در بازار داشته باشند که این امر رکورد جدید را در کارنامه حقوقی های بازار در سال 98 بر جای گذاشت.

به این ترتیب امروز حدود 250میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که بخش عمده ای از این خریدها در گروه فلزی بود؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در گروه فلزات اساسی به بیش از 61میلیارد تومان رسید، در این میان بیش از نیمی از رقم مزبور یعنی 32.5میلیارد تومان به خالص خرید فولاد مبارکه تعلق داشت.

در نماد «فولاد» نیز 300هزار سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا خریداری شد. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش نیز شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاري كوثر بهمن بود.

در مقابل بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی معامله گران خرد نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام گلوکوزان دارد. خریدهایی که با انتقال 17میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «غگل» دنبال شد ، عرضه 10میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاري صنعت ومعدن را به دنبال داشت.

الف) شرکت‌های پالایشی: در بازار امروز حقوقی ها به خرید سهام نمادهای پالایشی نیز توجه نشان دادند. در این میان پالایش نفت اصفهان خالص خرید بیش از 22میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. خرید 10میلیون سهم «شپنا» از سوی سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران و خرید 5میلیون سهم دیگر توسط توسعه سرمايه رفاه از جمله خریدهای صورت گرفته در این نماد بود. در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز بانك رفاه كارگران به خرید سهم پرداخت و 4میلیون و 200هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: در این بازار حقوقی‌ها به جمع آوری و حمایت از سهام سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران پرداختند. گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند به همراه شركت بازرگاني وخدمات بندري ايران در مجموع 2میلیون سهم «شیران» را خریداری کردند سرمايه‌گذاري آتيه صبا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی خراسان، حدود یک میلیون سهم را جمع آوری کرد.

افزون بر این گسترش نفت و گاز پارسيان نیز شاهد خرید 130هزار سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا بود. در نماد «پترول» نیز سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد به خریدهای خود ادامه داد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

ج) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو خرید 3میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز به خرید 3میلیون سهم پرداخت. در همین راستا خود «ومعادن» نیز از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد؛ به طوریکه امروز یک میلیون سهم مزبور از سوی توسعه معدني و صنعتي صبانور و 500هزار سهم نیز توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان جمع آوری شد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: نمادهای بانکی نیز از دیگر نمادهایی بودند که در بازار امروز تغییرات زیادی را تجربه کردند. در این میان گروه مالي بانك پارسيان بر خلاف روند روزهای گذشته به حمایت از سهام بانک پارسیان پرداخت و یک میلیون سهم «وپارس» را خریداری کرد. در نماد بانک صادرات نیز خرید 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات و خرید 5میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات صورت گرفت. این در حالی است که دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وبصادر» در نقش فروشنده ظاهر شده و در مجموع 10میلیون سهم را واگذار کردند.

در نماد بانک خاورمیانه نیز در حالی حدود 12میلیون و 500هزار سهم از سوی گروه سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران عرضه شد که صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه، سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن و سرمايه‌گذاري سمند به حمایت از سهم اقدام کرده و در مجموع 4میلیون سهم را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک تجارت با خرید یک میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري صبا تامين دنبال شد.