رئیس جمهور آمریکا در آستانه توافق تجاری، تعرفه‌ کالاهای چینی را افزایش داد

سقوط بازارهای سهام با توئیت ترامپ

11:19 - 1400/01/21
شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اعلام خبر افزایش تعرفه‌های اعمالی روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین و هدف قرار دادن میلیاردها دلار کالای دیگر از این کشور، فشار بر روی چین به منظور دستیابی به توافق تجاری را بیشتر کرد. در همین راستا بازارهای جهانی متزلزل شدند، بازارهای سهام آمریکا حدود 2 درصد افت کردند، شاخص‌های اصلی بازار سهام چین تا 6 درصد سقوط کردند و قیمت نفت بیش از 2.2 درصد کاهش یافت.
سقوط بازارهای سهام با توئیت ترامپ

دنیای بورس: به نقل از رویترز تازه‌ترین اقدام ترامپ تنش تجاری بین دو ابر قدرت اقتصادی جهان را افزایش داده است. موضع‌گیری اخیر ترامپ در تضاد کامل به سخنان جمعه وی با خبرتگاران بود که پیشرفت مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد. پس از این خبر و با ابهام در مورد دستیابی به توافق تجاری، بازارهای سهام و قیمت نفت نزولی شدند.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد در پی اعلام این خبر، مقامات چینی که از سخنان  ترامپ شگفت‌زده شده‌اند قصد دارند تا دور آخر مذاکرات که قرار است این هفته در واشنگتن برگزار شود را لغو کنند.

به نظر می‌رسد آخرین اطلاعاتی که آقای لایت‌هایزر مذاکره‌کننده ارشد کاخ سفید در مورد عقب‌نشینی طرف چینی از یک سری تعهدات قبلی به ترامپ داده است، منجر به اخذ چنین تصمیمی شده است.

دیشب ترامپ در پیام توئیتری اعلام کرد: "مذاکره با چین اگرچه در حال پیشروی است، اما سرعت آن کم است و دلیل آن تمایل آنها (چینی‌ها) به مذاکره مجدد است. نه!"

 مقامات آمریکایی ایده‌ای در مورد واکنش چین و مذاکرات این هفته در واشنگتن ندارند. سخنگوی کاخ سفید و مذاکره کننده‌ ارشد آمریکا هنوز پاسخی به خبرنگاران نداده‌اند. وزیر اقتصاد چین نیز بلافاصله در این مورد تصمیم‌گیری نکرد.

با این حال به نقل از یک روزنامه پر‌تیراژ در چین احتمال سفر معاون اول رئیس جمهور آقای لیو به آمریکا بسیار پایین است. این روزنامه متعلق به حزب کومونیست چین بوده اما به عنوان تریبون رسمی این حزب محسوب نمی‌شود و بیانگر نظارت دولت نیست.

به رسانه‌های چین دستور داده شده است که به صورت مستقل به پوشش این خبر نپردازند و منتظر موضع‌گیری و گزارش‌های خبرگزاری رسمی "Xinhua" بمانند.

بازار جهانی که منتظر حصول توافق تجاری بود پس از این خبر وارد مدار نزولی شد. بازارهای سهام آمریکا بیش از 2 درصد افت کردند، شاخص صنعتی داو جونز با 1.93 درصد و S&P 500 با 1.84 درصد افت به این خبر واکنش نشان دادند و Nasdaq Composite Futures تا 2.2 درصد کاهشی شد. بازارهای سهام آسیا نیز به شدت متلاطم شدند و شاخص‌های اصلی بورس چین نیز تا 5 درصد تنزل کردند. شاخص ShanghaiComposite حدود 5.8 درصد ریزش داشت. بازار سهام هنگ‌کنگ Hang Seng 3.24 درصد افت کرد. بازارهای سهام استرالیا، تایوان و سنگاپور به ترتیب 0.82 درصد، 0.8 درصد و 3.24 افت کردند. بازار Nikkei ژاپن و Kospy کره‌جنوبی به دلیل تعطیلی هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.

ترامپ در چرخشی 180 درجه‌ای نسبت به مواضع قبلی خود که افزایش تعرفه‌ها را به لطف پیشرفت مذاکرات معلق کرده بود، اعلام کرد که از جمعه تعرفه‌های 10 درصدی بر روی 200 میلیارد کالای وارداتی چینی به 25 درصد افزایش می‌یابد.

وی همچنین اعلام کرده است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعرفه 25 درصدی بر روی 325 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه وضع خواهد کرد، که این مقدار تقریبا شامل تمامی اقلام وارداتی آمریکا از چین است.