بازیگران بورس (15 اردیبهشت)

تغییر اختیار معامله در دست حقوقی‌های بازار

11:19 - 1400/01/21
با در اختیارگرفتن نبض بازار توسط حقوقی‌های بازار، سهامداران حقیقی در دومین روز هفته سعی کردند متفاوت از تصمیم سهامداران عمده تصمیم دیگری اتخاذ کنند.
تغییر اختیار معامله در دست حقوقی‌های بازار

دنیای بورس: معاملات روز یکشنبه با چرخش نقدینگی به سمت سهامداران عمده همراه شد. به این ترتیب امروز بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این میان حقوقی‌ها به حمایت از سهام مپنا پرداخته و خالص خرید بیش از 15میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان یک میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاري كاركنان گروه مپنا خریداری شد.

در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام سایپا تمایل نشان داده و بیش از 28میلیارد تومان نقدینگی را از بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این نماد خرید و فروش‌های متعددی از سوی حقوقی‌های بازار شکل گرفت؛ در حالی 100میلیون سهم «خساپا» از سوی سرمايه‌گذاري صباتامين عرضه شد که در مقابل سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا ، پيشگامان بازرگاني ستاره تابان ، تجارت الكترونيك خودروتابان و سرمايه‌گذاري و توسعه صنعتي نيوان ابتكار در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع حدود یک میلیون و 500هزار سهم «خساپا» را خریداری کردند.

در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران خودرو نیز به دلیل تمایل بالای سهامداران خرد و اشتیاق به خرید، سهامدار عمده به عرضه سهم اقدام کرد. به طوریکه 20میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري سمند و 5میلیون سهم دیگر نیز از سوی گروه مالي بانك پارسيان به فروش رفت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که تعاوني معين آتيه خواهان به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک ملت به واگذاری 27میلیون و 500هزار سهم پرداخت. در نماد بانک پارسیان نیز سرمايه‌گذاري تدبير به همراه گروه مالي بانك پارسيان به عرضه سهم اقدام کرده و در مجموع 8میلیون سهم «وپارس» را واگذار کردند.

در این راستا روند خرید و فروش‌های سهامداران عمده در نماد بانک خاورمیانه با حجم بالاتری دنبال شد. خرید 10میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن و 5.2میلیون سهم از سوی شركت سام الكترونيك و در مقابل عرضه یک میلیون و 300هزار سهمی توسط صندوق سرمايه‌گذاري اندوخته پايدار سپهر از جمله مبادلات امروز حقوقی‌ها در نماد «وخاور» بود.

در نماد بانک صادارت نیز دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به عرضه سهم برخواسته و در مجموع 10میلیون سهم را واگذار کردند. در همین راستا 11 میلیون سهم دیگر «وبصادر» نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات عرضه شد. ولی گروه مالي سپهر صادرات به حمایت های خود از این نماد ادامه داد و امروز نیز یک میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو شاهد حمایت و خرید از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس 2میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات جمع آوری شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز به خرید سهم اقدام کرده و یک میلیون سهم «کگل» را به پرتفوی خود افزود. در نماد معدني‌ دماوند نیز شركت مهندسي كاوه پوشش بناساز حدود 10هزار سهم را خریداری کرد.