ورود نقدینگی سرگردان به چرخه تولید

11:19 - 1400/01/21
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است در سال رونق تولید بهبود محیط کسب و کار که در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گرفته، یکی از مسیرهایی که به تقویت بخش مولد اقتصاد منتهی می‌شود، بازار سرمایه است.

سنا: ‌مصطفی رضوی؛ معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه می‌گوید: در برخی مواقع تصمیم‌های اقتصادی محدودیت‌هایی به همراه دارد و ممکن است مانعی در مسیر توسعه اقتصادی باشد بنابراین سیاست‌ها باید با دقت اتخاذ شود.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در شرایط فعلی ثبات قوانین، حذف بوروکراسی اضافی، فرآیند صدور مجوزها و افزایش مشوق‌های مالیاتی، اثر محدودیت‌های بیرونی اقتصاد را کاهش می‌دهد و به بهبود محیط کسب و کار منجر می‌شود. این امر رونق بازار سرمایه را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به احتمال کاهش مجدد مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۹۸ ادامه داد: بعضی از افراد معتقدند در شرایط فعلی مالیات‌ها باید کاهش پیدا کند تا حضور فعالان اقتصادی با انگیزه بیشتری صورت گیرد. بعضی نیز معتقد هستند در این شرایط دولت با کمبود منابع مالی روبه‌رو‌ است و امکان ارائه مشوق‌های مالیاتی وجود ندارد. 

به گفته معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار باید یادآور شد سال گذشته تصمیمات سران قوا در شورای اقتصادی کشور با محور کاهش مالیات نقل و انتقال سهام آثار خوبی بر جای گذاشت. این تصمیم درآمدهای دولت را کاهش نداد و انگیزه‌هایی برای حضور بیشتر فعالان اقتصادی در بازار سرمایه ایجاد کرد. به بیان دیگر افزایش حضور سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کاهش درآمد ناشی از مشوق‌های مالیاتی دولت را جبران کرد و از طرف دیگر با کمک بورس بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه به جای ورود به بازار‌های غیر مولد به سمت تولید هدایت شد.

رضوی در بخش دیگری از اظهاراتش به طراحی ابزارهای مالی جدید اشاره کرد و گفت: هرچند طراحی ابزارهای جدید بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد، اما تمرکز ما در سال ۹۸، توسعه ابزارهای موجود است. استفاده از تمام ظرفیت ابزار‌های موجود به زمان، فرهنگ‌سازی و آموزش نیاز دارد و امسال باید مسیر بهره برداری از ظرفیت ابزارهای موجود را هموار کرد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور مدت‌ها است که روندی منطقی را طی می‌کند، تصریح کرد: همه بازارها از جمله بازار سرمایه با افت و خیز همراه هستند. نباید در فعالیت‌های اقتصادی به‌طور مداوم انتظار روند رو به رشد را داشته باشیم. همواره احتمال تغییر قیمت جهانی کامودیتی‌ها یا نفت و هر کالایی وجود دارد. این قاعده برای بازار سهام نیز جاری است. وی ادامه داد: در بازار سرمایه افت و خیز یک رفتار طبیعی محسوب می‌شود و تنها روندهای بلندمدت نامطلوب ممکن است ایجاد نگرانی کند. به گفته رضوی آنچه در این میان اهمیت دارد این است که با اطلاعات کافی به بازارها از جمله بازار سرمایه وارد شویم و با کمک نهادهای تخصصی ریسک افت و خیزهای بازار را مدیریت کنیم.