بازیگران بورس (شنبه 14 اردیبهشت)

حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟

11:19 - 1400/01/21
در شرایطی که در معاملات روز ابتدایی هفته حقیقی‌های بازار تمایل به خرید سهام بانک‌ها داشتند که حقوقی‌های بازار در  مسیر متفاوت دیگری علاقه‌مندی خود به خرید سهام گروه پالایشی نشان دادند.
حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟

دنیای بورس: بازیگران خرد بازار سهام در جریان معاملات امروز شنبه توانستند حدود 200میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. بررسی خریدهای امروز حقیقی‌ها نشان از تمایل این گروه از معامله‌گران به جمع‌آوری سهام نمادهای بانکی دارد؛ به طوریکه در راس این موضوع خرید سهام بانک تجارت و پاسارگاد قرار داشت. در مقابل بازیگران عمده به حمایت از سهام پالایشی‌ها پرداخته که در صدر آن جمع آوری سهام پالایش نفت اصفهان، تهران و بندرعباس قرار داشت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در معاملات امروز خریدهای پرحجم معامله گران حقیقی به انتقال بیش از 23میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بانک تجارت انجامید. تقاضای بالا از سمت این گروه سبب شد سهامدار عمده «وتجارت» یعنی شركت خدمات پشتيباني مهر78 اقدام به عرضه 151میلیون سهم کند. ولی بازهم در پایان معاملات صف خرید 30میلیون سهمی برای بانک تجارت باقی ماند.

همچنین خالص خرید حقیقی ها در نماد بانک پاسارگاد نیز به بیش از 18میلیارد تومان رسید. در همین راستا بانک صادارت نیز با عرضه های متعددی از سوی حقوقی مواجه شد. به طوریکه شركت خدمات پشتيباني مهر78 در این نماد نیز به واگذاری 150میلیون سهم کرد.

عرضه 11میلیون سهم دیگر از سوی صندوق سررمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات و همچنین بیش از یک میلیون و 200هزار سهم توسط دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی از جمله دیگر عرضه‌های صورت گرفته در نماد «وبصادر» بود. در مقابل گروه مالي سپهرصادرات به حمایت های خود از این نماد ادامه داد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

در این میان بانک ملت نیز شاهد عرضه بیش از 20میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت بود. در مقابل بانک خاورمیانه شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بود؛ سرمايه‌گذاري سمند، شركت سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن، شركت سام الكترونيك و صندوق سرمايه‌گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه در مجموع بیش از 4میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند.

ب) گروه فلزات اساسی: رصد خرید  فروش های صورت گرفته در نمادهای فولادی نیز نشان از آن دارد که بانك رفاه كارگران به عنوان سهامدار عمده در فولاد خوزستان به واگذاری 6میلیون سهم اقدام کرد.

ج) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو شاهد عرضه از سوی دو سهامدار عمده بود؛ در این میان سرمايه‌گذاري سمند مطابق روند چند روز اخیر به عرضه سهام «خودرو» پرداخت و امروز نیز 20میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد. گروه مالي بانك پارسيان نیز دیگر سهامدار عمده در ایران خودرو بود که حدود 3میلیون سهم این شرکت را واگذار کرد.

در همین راستا سایپا نیز خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ در حالی 40میلیون سهم «خساپا» از سوی سرمايه‌گذاري صباتامين عرضه شد که در مقابل 700هزار سهم مزبور را گروه سرمايه‌گذاري سايپا خریداری کرد.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: در گروه شیمیایی، گروه توسعه مالي مهرآيندگان به عنوان سهامدار عمده در نماد گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان به عرضه سهم اقدام کرد و 20میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد.

ه) شرکت‌های پالایشی: سهامداران عمده در جریان معاملات امروز به حمایت از سهام نمادهای پالایشی پرداختند. در این میان خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان به 5.5میلیارد تومان رسید. در این راستا شركت توسعه سرمايه رفاه به عنوان حقوقی فعال در «شپنا»، 95هزار سهم مزبور را خریداری کرد.

همچنین 5.4میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی نماد پالایش نفت تهران جابه‌جا شد. همچنین خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز به 4.5میلیارد تومان رسید. در این میان صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه زرين شهر مطابق با روند روزهای اخیر به عرضه سهام «شبندر» پرداخت و 1.5میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد.