در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش‌بینی از ادامه رشد سهام

11:18 - 1400/01/21
بورس تهران معاملات هفته گذشته را با جهش 8 درصدی شاخص کل و در حالی به پایان رساند که ارزیابی ها غالبا از تداوم روند رشد قیمت سهام در روزهای آتی حکایت دارند. غالب کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» رشد شاخص سهام در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند.
پیش‌بینی از ادامه رشد سهام

دنیای بورس:

کارشناسان

صعودی: 75 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند رشد قیمت‌ها در هفته پیش رو ادامه خواهد داشت. به اعتقاد این کارشناسان بازار سهام به پشتوانه نرخ ارز همچنان مستعد صعود قیمت سهام است .علاوه بر این رشد قیمت در بازارهای کالایی اعم از خورو و دیگر محصولات و به عبارتی رشد تورم دیگر عاملی است که نگاه‌ها به پتانسیل افزایش قیمت سهام از محدوده‌های کنونی را تقویت کرده است. این عوامل در شرایط سطوح مناسب قیمت در بازارهای جهانی، احتمال رشد قیمت سهام را حداقل در کوتاه‌مدت افزایش داده است. ورود موج نقدینگی قابل‌توجه به سوی بازار سهام طی روزهای اخیر خود حاکی از این نگاه‌ است و بر همین اساس به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها در هفته جاری ادامه‌دار باشد.

 

کم‌نوسان: 20 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند در شرایطی که تقاضای سهام افزایش قابل‌توجهی تجربه کرده است، انتظار افزایش فروش سهام نیز می‌رود. به نظر می‌رود برخورد عرضه و تقاضا در روزهای آتی تعیین‌کننده مسیر کم‌نوسان معاملات سهام خواهد بود.

 نزولی: 5 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده اند. این افراد معتقدند بازار در هفته‌های اخیر جهش قابل‌توجهی را تجربه کرده و اصلاح قیمت‌ها فرآیندی است که بالاخره پیش پای این بازار قرار خواهد گرفت. پس از صعود قابل‌توجه اخیر به نظر می‌رسد در روزهای آتی بازار با سد عرضه‌ها مواجه شود و شاخص کل متحمل افت شود. شرایطی که در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته در برخی سهم‌ها نیز مشاهده شد.

 

سهامداران

صعودی: 68 درصد سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را مثبت ارزیابی کرده‌اند. افزایش نقدینگی وارد شده به معاملات توسط حقیقی‌ها موضوعی است که به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها را تداوم بخشد. از سوی دیگر در شرایط تورمی کنونی سهام از نظر بسیاری از معامله‌گران همچنان جذاب است و با توجه به مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز و سکه احتمالا همچنان بورس به پشتوانه نرخ ارز در مدار توجه سرمایه‌گذاران باشد. موضوعی که رشد شاخص بورس را به دنبال خواهد داشت.

کم‌نوسان: 18 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی معتقدند شاخص کل در هفته جاری کم‌نوسان است. این افراد معتقدند بازار در هفته‌های اخیر متناسب با عوامل بنیادی و نگرانی‌های سیاسی موجود رقم نخورد و تنها نقاط مثبت مد نظر قرار گرفت. اما معمولا پس از یک دوره جهش کم‌کم سهامداران عوامل دیگر را در نظر می‌گیرند. به احتمال زیاد طی این هفته سهامداران با احتیاط عمل کنند؛ چرا که علی‌رغم جذابیت احتمالی سهام حتی در سطوح فعلی، نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی نیز وجود دارد که احتمالا به تدریج بیشتر مد نظر سهامداران قرار می‌گیرد. تحت تاثیر این شرایط احتمالا شاخص در روند کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: 14 درصد سهامداران مزبور نیز روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند رشد اخیر قیمت سهام که از منظر برخی تحلیل‌های نموداری به سطوح مقاومتی نزدیک شده است، شرایط را برای شناسایی سود فراهم کرده و به نظر می‌رسد تشدید عرضه سهام نزول قیمت‌ها را در روزهای آینده به دنبال داشته باشد.