پوتین از عربستان خواست به تعهدات اوپک پلاس پایبند بماند

طلای سیاه در انتظار اوپک

11:18 - 1400/01/21
پس از اینکه ترامپ ادعا کرد با مسئولان اوپک تماس گرفته و خواهان کاهش قیمت بنزین شده است بهای نفت نزولی شد و این روند کاهشی معاملات صبح امروز نفت در بازارهای آسیایی را تحت تاثیر قرار داد. ولادیمیر پوتین نیز اعلام کرد هنوز بحثی در مورد توقف طرح کاهشی اوپک پلاس مطرح نشده است.
طلای سیاه در انتظار اوپک

دنیای بورس: پس از صحبت‌های ترامپ در خصوص فشار بر اوپک برای افزایش تولید به منظور دستیابی به نفت و بنزین ارزان‌تر، محمد بارکیندو دبیر اوپک صحبت با ترامپ را انکار کرد. رئیس جمهور آمریکا پس از این مصاحبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که با مقامات سعودی صحبت کرده است.

هفته گذشته و با اعلام تشدید تحریم‌های نفتی ایران و پایان مهلت معافیت‌ها طلای سیاه وارد رالی صعودی شد و نفت برنت پس از 6 ماه به بالای مرز 75 دلار رسید.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» با افت 0.09 درصدی (معادل 6 سنت) به بهای 63.45 دلار معامله می‌شود.

نفت برنت نیز 0.17 درصد افت قیمت را تجربه کرده است (معادل 12 سنت) و به قیمت 71.41 دلار به ازای هر بشکه مبادله می‌شود.

بانک آمریکا مریل لینچ پیش‌بینی کرد که در نیمه دوم سال 2019 تولید روزانه ایران به 1.9 میلیون بشکه در روز تقلیل خواهد یافت. از دید این بانک اثرگذاری تشدید تحریم‌های نفتی تولید روزانه 3.6 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در سه ماهه سوم 2018 را مختل خواهد کرد.

با این حال این بانک احتمال برهم خوردن تعادل در بازار جهانی را به دلیل بازگشت تولید اوپک به روند افزایشی و افزایش تولید روزانه آمریکا، پایین توصیف کرد.

بانک BNP Paribas نیز پیش‌بینی خود از قیمت هر بشکه «WTI» را با افزایش 2 دلاری به سطح 63 دلار رساند. از دید این بانک متوسط قیمت برنت در سال جاری میلادی نیز 71 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به‌طرز غافل‌گیرکننده‌ای از متحد خود ریاض خواست همانطور که روسیه از ماه دسامبر با برنامه کاهشی اوپک پلاس پیش رفته است، عربستان نیز به تعهدات خود پایبند بماند.

پوتین گفت:‌"ما به توافق اوپک پلاس دست یافتیم و هنوز هیچ اطلاعی از سمت همکاران سعودی و یا سایر اعضای اوپک درباره اتمام توافق دریافت نکرده‌ایم."

از سمت دیگر کاهش شاخص مدیران خرید «PMI» چین نیز فشار بر طلای سیاه را افزایش داد. بنا به گزارش سازمان ملی آمار چین در ماه آوریل هر دو شاخص مدیران خرید صنعتی و غیر صنعتی این کشور پایین‌تر از انتظارات بودند. شاخص Caixin/Markit چین نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند.