یارگیری ترامپ در جنگ نفتی

ژاپن واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند

11:17 - 1400/01/21
نخست وزیر ژاپن در جریان سفر به آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. دو طرف ضمن اعلام لزوم بر همکاری‌های اقتصادی بیشتر، در خصوص قطع کامل واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.
ژاپن واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند

دنیای بورس: به گزارش رویترز روز شنبه دونالد ترامپ رئیس و شینزو آبه در خصوص قطع کامل واردات نفت ایران به ژاپن به توافق رسیدند.

ژاپن یکی از 5 کشور خریدار نفت ایران بود که به مجوز آمریکا پس از تحریم نیز به واردات طلای سیاه از کشورمان ادامه داد. با این حال ترامپ در آستانه سالگرد خروج از برجام این معافیت‌های نفتی را نیز لغو کرد و هدف دولت خود را فشار حداکثری به ایران و به صفر رساندن صادران نفت کشورمان اعلام کرد. ژاپن در ماه مارس روزانه به طور متوسط 108 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در سفر اخیر خود به ایالات متحده با دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور دیدار داشته است و در خصوص موضوعات مختلفی از قبیل گسترش صنایع خودروسازی ژاپن در خاک آمریکا، تامین نفت مصرفی ژاپن پس از قطع شدن معافیت‌های نفتی و تقابل با سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین به گفت‌وگو پرداختند.

آقای هگرتی سفیر آمریکا در ژاپن در نشست خبری خود اعلام کرده است که سران دو کشور مایل به تغییر مسیر ایران به سمت اهداف صلح‌طلبانه هستند. وی همچنین تاکید کرد که دولت چین باید هرچه سریع‌تر توسعه نظامی خود در جزایر تحت تملک این کشور در دریای چین شرقی را متوقف کند. ژاپن و چین سال‌هاست بر سر مالکیت چند جزیره در دریای چین شرقی اختلاف نظر دارند.