پیشروی نرخ ارز در کانال جدید/سکه در آستانه مرز روانی

قطار صعودی دلار به ایستگاه 5 رسید

11:17 - 1400/01/21
با شروع هفته جدید دلار به روند صعودی خود ادامه داد و جایگاه خود در کانال 14 هزار تومانی را استحکام بخشید. سکه نیز به پیروی از دلار و با حمایت اونس طلا، ضمن ثبت رشد روزانه بار دیگر خود را برای حمله به مقاومت 5 میلیون تومانی آماده کرد.
قطار صعودی دلار به ایستگاه 5 رسید

دنیای بورس: هر دلار آمریکا راس ساعت 18 امروز ضمن ثبت رشد 230 تومانی به بهای 14 هزار و 230 تومان معامله شد. دلار که پیش از این در 4 روز انتهایی هفته قبل به رشد قیمت پرداخته بود، سریال افزایش بهای خود را برای روز پنجم تمدید کرد. صعود نرخ ارز در حالی رخ داد که بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند به واسطه سیگنال سیاسی مطلوب بهای دلار کاهش یابد. با این حال خبر پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران نتوانست گارد صعودی دلار را بشکند. در معاملات امروز سیگنال‌هایی از شهرهای مرزی همسایه توانست لگام بازار را در دست گیرد و منجر به افزایش نرخ ارز شود. در ابتدای صبح خبر رشد دلار در بازار هرات و رسیدن آن به سطح 13 هزار و 850 تومان، دست بالا را به افزایشی‌ها داد. این نرخ 100 تومان بیش از قیمت بسته شده آخرین روز کاری بود. از طرفی رشد نرخ حواله درهم هم روند افزایشی دلار را شدت بخشید. نرخ حواله درهم در معاملات امروز تا مرز 3 هزار و 900 تومان رشد کرد. نکته جالب اما عدم مداخله بازارساز در قیمت‌گذاری بود. صرافی‌های عامل بانک مرکزی از ابتدای صبح نرخ ثابت 13 هزار و 850 تومان را برای فروش روی تابلوهای خود درج کردند و تا ساعت 16 اقدامی در تغییر آن انجام ندادند. ثبات نرخ ارز بازارساز در حالی رخ داد که گارد صعودی نرخ ارز در بازار آزاد حفظ شده بود و با گذشت زمان فاصله آربیتراژی شکل گرفته بیشتر و بیشتر می‌شد. به نظر می‌رسد بازارساز به نرخ‌های بالای 14 هزار تومان حساس است و پی بردن به همین موضوع بازیگران افزایشی بازار را فعال‌تر کرده است. با این حال باید در نظر گرفت که فشار خبر تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران کماکان محرک اصلی جو افزایشی معاملات ارز است. با مطالعه روند صعودی نرخ ارز در روزهای اخیر می‌توان امیدوار بود در صورت گذار از خبر یاد شده آرامش به بازار ارزی کشور بازگردد.

سکه در آستانه مرز روانی

هر سکه طرح جدید طی جلسه معاملاتی شنبه 90 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 18 به بهای 4 میلیون 990 هزار تومان به فروش رفت. رشد هم‌زمان شاخص ارزی کشور و بهای اونس طلا در بازار جهانی مشوق افزایش قیمت سکه بود. نرخ ارز با اثرپذیری از بهای دلار در شهر هرات و نرخ حواله درهم در دبی به صعود خود تداوم بخشید و رشد روزانه 1.4 درصد را به ثبت رساند. از طرفی با کاهش شاخص دلار بهای جهانی اونس طلا نیز صعودی شد و به سطح 1286 دلار رسید. سکه بار دیگر در آستانه مرز 5 میلیون تومانی قرار گرفته است. در تلاش قبلی سکه توانست به تاریخ 20 فروردین وارد این محدوده قیمتی شود اما عمر آن تنها یک روز به درازا انجامید. در پایان معاملات امروز حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع 300 هزار تومان قرار گرفت.