بازیگران بورس (24 فروردین)

اشتیاق حقیقی‌های بازار به خرید سهام « کچاد »

11:14 - 1400/01/21
معامله‌گران حقیقی در بورس تهران اگر چه روز ابتدای هفته را با خرید سهام چادرملو دنبال کردند اما به نظر باید به تصمیم حمایتی معامله‌گران حقوقی هم در بازار توجه کرد. گزارش امروز به دنبال بررسی تصمیم هر یک از سهامداران خرد و عمده است.
اشتیاق حقیقی‌های بازار به خرید سهام « کچاد »

دنیای بورس: معاملات روز شنبه در حالی با افزای 1224واحدی شاخص کل بورس آغاز شد که سهامداران خرد همچنان در سمت خرید باقی ماندند. این خریدها سبب شد تا 66میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله گران حقیقی منتقل شود که در این میان بخش عمده ای از خریدهای صورت گرفته در نماد چادرملو بود؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «کچاد» به حدود 22میلیارد و 400میلیون تومان رسید. در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نمادهای پالایش نفت اصفهان، ملی مس و فولاد مبارکه داشتند که این امر با خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی در هر کدام از نمادهای مزبور دنبال شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بررسی روند خرید و فروش های در بازار امروز نشان از آن دارد که سام الكترونيک به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه، حمایت خود از این نماد را ادامه داد؛ به طوریکه این حقوقی امروز نیز حدود یک میلیون سهم «وخاور» را خریداری کرد. در همین راستا بانک کارآفرین نیز واگذاری 2میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی که مالک 4.38درصد از سهام است را تجربه کرد. در مقابل بانک پارسیان با عرضه قابل توجه 15میلیون سهمی از سوی گروه مالی بانک پارسيان روبرو شد.

ب) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی ابوریحان با واگذاری 6هزار سهمی از سوی صندوق سرمايه‌گذاری اندوخته پايدارسپهر روبه‌رو شد. روند عرضه ها در نماد داروسازی زهراوی به مراتب سنگین‌تر بود؛ به طوریکه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر، 5میلیون و 200هزار سهم «دزهراوی» را در بازار عرضه کرد.

ج) شرکت‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش ها در نمادهای شیمیایی نیز بیان از حمایت سهامدار عمده از نماد «پترول» دارد. سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد امروز نیز خرید سهام مزبور را در دستور کار قرار داد و 300هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این گروه «پاکشو» خرید 15هزار سهم توسط رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده را تجربه کرد.

د) شرکت‌های سیمانی: در گروه سیمانی نیز خرید و فروش‌هایی از سوی حقوقی‌ها در نماد سیمان خوزستان رخ داد؛ در حالی بیش از 50هزار سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاری سامان مجد عرضه شد که در مقابل سرمايه‌گذاری صنعت نفت به همراه صندوق سرمايه‌گذاری آوای ثروت كيان به حمایت از این نماد برخواسته و 200هزار سهم را خریداری کردند.

همچنین امروز یک میلیون و 250هزار سهم سیمان داراب از سوی سرمايه‌گذاری وتوسعه صنايع سيمان عرضه شد. واگذاری 2میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان از سوی سرمايه‌گذاری تدبير و 500هزار سهم سیمان فارس نو توسط سيمان فارس از جمله دیگر فروش حقوقی‌ها در نمادهای سیمانی بود. ولی روند عرضه‌ها در نماد سیمان تهران به مراتب سنگین‌تر بود و گروه مالی بانک مسكن اقدام به واگذاری 15میلیون سهم مزبور کرد. در همین راستا «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «پیشروی «ستران» در مه» به بررسی علل توجه معامله گران به خرید سهام مزبور پرداخته و رشد قیمت سهام آن در مدت اخیر را تشریح کرده است.

ه) شرکت‌های خودرویی: نمادهای خودرویی نیز در بازار امروز عمدتا با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. در این میان سرمايه‌گذاری سمند عرضه سهام محورسازان‌ ايران‌خودرو را برای ششمین روز متوالی ادامه داد و امروز نیز 2میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در همین راستا گروه بهمن نیز با واگذاری 2میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاری بهمن مواجه شد.