دیده‌بان بورس (چهارشنبه 21 فروردین)

معاملات روز گذشته بازار سهام علیرغم داغ شدن مسائل غیراقتصادی و تاثیر آن بر حرکت پرشتاب دلار در بازار موازی، با استقبال سرمایه‌گذاران در سمت خرید مواجه بود و رشد 1832 واحدی را به ثبت رساند. رشد همزمان شاخص کل هم‌وزن و ثبت ارزش بالای معاملات در محدوده مثبت و به صورت تدریجی، شائبه تاثیر مستقیم سهام شاخص‌ساز بر رشد شاخص کل را کمرنگ می‌کند. رشدی که ممکن است با نزدیک شدن شاخص کل به محدوده مقاومتی و قرار گرفتن در منطقه اشباع خرید به فاز اصلاحی برود.

دنیای بورس: غلبه عطش خریداران بر ترس فروشندگان
بسیاری از فعالان بازار سرمایه، انتشار یک خبر غیر اقتصادی با بار روانی منفی را فرصتی برای اصلاح قیمت‌ها می‌دانستند. آن‌هم برای بازاری که رشد بی وقفه‌ای را از اواسط اسفند سال گذشته آغاز کرده‌است. اما نوع معاملات و روند شاخص کل از روایتی دیگر سخن می‌گفت. در سهام شاخص‌ساز شاهد تقویت حمایت از سوی سهامداران حقوقی بودیم ولی در مقابل شاخص هم‌وزن باز هم سرعت رشد بیشتری از خود نشان داد و این مهم فراگیر بودن غلبه خریداران بر فروشندگان در نمادهای بورسی را در معاملات روز گذشته گوشزد می‌کند. اتفاقی که بر پایه سرعت روند درآمدزایی شرکت‌های بورسی در دو ماه پایانی سال گذشته قوت گرفت و کماکان با سیگنال‌هایی که از بازارهای مختلف می‌رسد تقویت شده‌است.

بازی سرمایه‌گذاران در زمین جدید
ترس از افت تقاضای موثر و ورود به دوره رکود تورمی و کاهش توان صادراتی شرکت‌های دلاری، از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش میل و رغبت سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های بورسی در دوره اصلاح دسته جمعی قیمت‌ها بود. این ترس‌ها رفته رفته با کمیاب شدن کالاهای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، گزاف بودن قیمت وارداتی‌ها و خارج شدن این محصولات از لیست رقبای بالقوه شرکت‌های داخلی، توجه متقاضیان کالایی به محصولات شرکت‌های داخلی و حتی برخی شرکت‌های خدماتی کمرنگ شدند. فاصله نسبتا زیاد نرخ محصولات داخلی با نرخ محصولات خارجی از جنبه مزیت خرید زیر قیمت نیز برای متقاضیان با انگیزه‌های سوداگرانه نیز یک وجه دیگر تقویت تقاضا بود. موضوعی که با عدم افت معنادار نرخ دلار و در پی آن کاهش انتظارات اصلاح نرخ ارز در آینده نزدیک، خریداران بیشتری را به سمت کالا و خدمات ارائه شده در قیمت‌های فعلی سوق می‌دهد. نکته مهم در این فرآیند، حفظ قدرت تقاضا برای محصولات شرکت‌های مختلف است. تقاضای یاد شده حتی در صورت عدم رشد انفجاری قیمت‌ها به دلیل افزایش تدریجی کشش قیمتی در سطوح بالاتر، می‌تواند تاثیر بسزایی در درآمد شرکت‌های بورسی بر جای بگذارد. که عامل مهمی در استقبال خریداران سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ بورسی به شمار می‌آید.

 صدای پای بانکی‌ها

تداوم توقف نمادهای بانکی «وتجارت» و «وبصادر» و عدم تعیین تکلیف بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها، از مهمترین عوامل به حاشیه رانده‌ شدن نمادهای بانکی در روزهای ابتدایی سال جدید بود. هرچند در روزهای کم رمق بورسی نیز صنعت بانک در میان صنایع پر معامله قرار داشت اما این اتفاق بیش از هرچیز از شناوری بالا و نقدشوندگی زیاد سهام گروه بانکی نشات می‌گرفت. اما طی روزهای اخیر، شاهد تشدید بازی نقدینگی در نمادهای کمتر مطرح این گروه هستیم. نمادهایی نظیر «وپاسار» ، «وپارس» و «وسینا» که در مسیر صعودی بانک‌های دیگر بهره چندانی نبرده بودند، با رشد تقاضا همراه شده‌اند و چند روزی‌ست کام سهامداران خود را شیرین کرده‌اند. به نظر می‌رسد با اضافه شدن سهام حاصل از افزایش سرمایه به لیست سهامداران عمده و اضافه شدن آن به پورتفو سهامداران خرد، در روزهای نه چندان دور شاهد بازگشایی نماد بانک‌های تجارت و صادرات باشیم که می‌تواند مقیاس فعلی را به کلی عوض کند این صنعت را در کانون توجهات اهالی بورسی قرار دهد.
جدی‌تر شدن بحث حذف ارز 4200 تومانی نیز برای تداوم این روند سوخت مناسبی فراهم می‌کند. هرچند احتمال دارد تا ثبات نسبی بازار آزاد ارز و فروکش کردن هیجانات، خبرهایی از این دست به حاشیه رانده شود.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان:  در حالی که محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده بحث حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا هنوز نهایی نیست و فقط برای گوشت نهایی شده است، به نظر می‌رسد زمزمه‌های بازنگری در سیاست‌های ارزی دولت به گوش می‌رسد.  در رویداد دیگری بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته برای سه گروه از صادرکنندگان اختیارات بیشتری در زمینه فروش ارز در نظر گرفته بود که مهلت اعتبار آن تا پایان سال ۹۷ بود؛ اما در جدیدترین تصمیم این مهلت تا شهریورماه امسال تمدید شده است. بانک مرکزی این اقدام را با هدف تشویق صادرکنندگان برای ایفای به موقع تعهدات ارزی از یکسو و تسهیل تامین مالی تجارت و پروژه‌ها از سوی دیگر در دستور کار قرار داده است. همچنین محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از توافق با دولت برای تدوین طرح دو فوریتی جهت کاهش مالیات تولیدکنندگان جهت رونق تولید خبر داد.

پالایشگاه‌های هند به دلیل تعیین تکلیف تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های آمریکا، سفارش‌های خرید نفت ایران در ماه می را به 10 روز بعد موکول کردند.

ب) صنایع: حسین حسینی شاهرودی؛ نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی نحوه انتصاب اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، قائم مقام و هیات عامل بانک‌ها و حدود و ثغور اختیارات این افراد خبر داد. پیش‌تر هم دستورالعمل نحوه اخذ ضمانتنامه بانكي در سال ٩٨ روز 28 اسفندماه سال گذشته منتشر شد.

ج) شرکت‌ها: مهدی اصغری؛ مدیربرنامه ریزی تعمیرات پالایشگاه نفت تبریز از آغاز تعمیرات اساسی چهار واحد برای 28 روز و با حضور هزار و 150 نفری خبر داد. همچنین محمد مشکین فام؛ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به حضور فعال مجموعه بانک ملت در فرآیند تامین منابع مالی ۴ فاز پارس جنوبی گفت: این تلاش‌ها بدون همکاری این بانک به بار نمی‌نشست.

Submitted by admin on