آخرین تحولات بازار نفت

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از آینده طلای سیاه

11:13 - 1400/01/21
بهای نفت طی معاملات دیروز به بیشترین حد خود در 5 ماه اخیر رسید. برنامه کاهش تولید نفت اوپک، تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و شعله‌های اولیه جنگ داخلی در لیبی سوخت صعود بهای طلای سیاه را فراهم کرده است. در همین راستا بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی خود از بهای آینده نفت را ارتقا داده است.
پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از آینده طلای سیاه

دنیای بورس: بهای نفت برنت به اوج خود از ماه نوامبر رسیده است و هر بشکه برنت با رشد 6 سنتی معادل 0.08 درصد به قیمت 71.14 دلار به فروش می‌رسد.

نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» نیز در اوج 5 ماهه قرار دارد و با افزایش 15 سنتی قیمت (معادل 0.25 درصد) به بهای 64.56 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود.

عرضه جهانی طلای سیاه در طول سال جاری به واسطه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا و اجرایی شدن برنامه کاهش تولید اعضای کارتل نفتی اوپک با مشکل مواجه شده است.

بهای برنت و WTI از ابتدای سال 2019 میلادی به ترتیب 40 و 30 درصد افزایش یافته است و عمده دلیل آن ضعف عرضه در مقابل تقاضا بوده است.

بانک گلدمن‌ساکس در همین راستا اعلام کرد که کسری عرضه در بازار نفت امسال خیلی زود بروز کرده است. این بانک در یادداشتی گفت: انتظار می‌رود کسری عرضه نفت در سه ماهه دوم سال 2019 ادامه داشته باشد و دلیل آن اثر برنامه کاهشی اوپک است. از طرفی سخت‌گیری آمریکا در اعمال تحریم‌های نفتی دو کشور مهم‌ صادرکننده طلای سیاه (ایران و ونزوئلا) به سختی با افزایش تولید نفت شیل آمرکا جبران خواهد شد.

این بانک پیش‌بینی خود از بهای هر بشکه برنت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی را 72.50 دلار اعلام کرد که تفاوت قابل توجههی با پیش‌بینی سابق این بانک به میزان 65 دلار دارد.

از طرف دیگر افزایش تنش‌های نظامی در لیبی به رشد بهای نفت کمک کرده است. لیبی یکی از تامین‌کنندگان نفت اروپاست که در ماه مارس به طور متوسط روزانه 1.1 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. شبه نظامیان طرفدار ژنرال هفتر به سمت طرابلس در حرکت هستند و صبح امروز تنها فرودگاه این شهر را بمباران کردند.

گلدمن‌ساکس در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره کرد که افزایش تولید شیل و اوپک در تابستان به کاهش بهای نفت منجر خواهد شد. روسیه از تمایل خود برای افزایش تولید پس از نشست ماه بعد اوپک خبر داده است.

با این حال بر خلاف وضعیت کنونی، کند شدن رشد اقتصاد جهانی تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار خاوهد داد و از رشد بیشتر بهای طلای سیاه جلوگیری خواهد کرد. بانک مریل لینچ آمریکا نیز از کند شدن رشد اقصاد جهانی خبر داده است و در تازه‌ترین برآورد خود از قیمت نفت، میانگین برنت و WTI را در سال 2019 به ترتیب 70 و 59 دلار و در سال 2020 به ترتیب 65 و 60 دلار اعلام کرد.

رشد تولید نفت شیل آمریکا در بلندمدت بهای نفت را مهار خواهد کرد. در سال 2018 میلادی تولید نفت خام این کشور 2 میلیون بشکه افزایش یافت و به سطح 12.2 میلیون بشکه در روز رسید. انتظار می‌رود تا پایان 2019 سطح تولید این کشور از مرز 13 میلیون بشکه در روز عبور کند.