دیده‌بان بورس سه‌شنبه (20 فروردین)

11:13 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛ در حالی‌که در ساعات ابتدایی معاملات دماسنج بازار سهام در مسیر نزولی قرار داشت در ادامه اما با افزایش تقاضا بار دیگر شاهد چرخش این نماگر به مدار مثبت بودیم. شب گذشته آمریکا، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام اثرات روانی خود را در بازار ارز منعکس کرد و بهانه‌ای برای داغ کردن نرخ در اختیار دلالان قرار گرفت. در این شرایط برخی نسبت به واکنش منفی سهام در معاملات امروز بورس تهران ابراز نگرانی می‌کنند. با این حال در این جدال حمایت عوامل بنیادی و پیش‌خور شدن بخش قابل توجهی از بدبینی‌ها در قیمت سهام باید مدنظر قرار گیرد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (20 فروردین)

دنیای بورس: معاملات دیروز نشان از حضور قدرتمند خریداران سهام در بورس تهران حکایت داشت. به این ترتیب با وجود افت در نیمه اول معاملات در ادامه اما چرخش شاخص سهام به مدار مثبت به دنبال افزایش تقاضا رقم خورد. در معاملات امروز اما اعلام سپاه به عنوان گروه تروریستی احتمال شوک به بورس تهران را به وجود آورده است. این موضوع به خصوص پس از رشد محسوس نرخ دلار در بازار غیررسمی در معاملات دیروز و پس از اعلام این خبر نگرانی سهام‌داران را به دنبال داشته است.

پیش‌خور شدن بدبینی‌ها در سطوح کنونی قیمت سهام؟

کارشناسان به واکنش احتمالی سهام به خبر شب گذشته اشاره می‌کنند. با این حال کمتر کسی این واکنش را در پایدار می‌داند. در این خصوص موارد مختلفی بیان می‌شود. نخست به این موضوع اشاره می‌شود که سطوح کنونی قیمت سهام، حتی پس از رشدهای اخیر بخش قابل توجهی از بدبینی نسبت به آینده را پیش‌خور کرده است. این موضوع به این معنا نیست که اوج‌گیری تنش سیاسی نمی‌تواند بر قیمت سهام اثرگذار باشد با این حال به نظر می‌رسد سهام خود را برای شرایط بسیار بدبینانه آماده کرده است. بر این اساس از نظر برخی کارشناسان سطوح قیمتی سهام تا حدی از سطوح واقعی و انتظارات (با فرض حذف ریسک سیستماتیک) فاصله دارد که شاید تنها رویارویی مستقیم ایران و آمریکا در قیمت سهام منعکس نشده است.

نکته دیگر به حافظه تاریخی بورس از چنین اقدامات طی یک سال گذشته بازمی‌گردد. رشد نرخ دلار به عنوان دماسنج سیاسی اقتصاد کشور در وهله نخست به افزایش ریسک سیستماتیک اشاره دارد با این حال ضعف پول ملی در برابر سایر ارزها احتمال افزایش سودآوری ریالی شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت و سیگنالی بنیادی در حمایت از سهام محسوب می‌شود. این موضوع در شرایطی بیشتر خودنمایی می‌کند که تاکید شود قیمت‌های کنونی سهام با سطوح کنونی نرخ دلار در بازار آزاد به هیچ وجه هماهنگ نشده است.

روز گذشته در بازار غیررسمی اخبار از عبور دلار از میانه کانال 14 هزار تومان حکایت داشت. گرچه با سیاست‌های ارزی اشتباه دولت در شرایط کنونی نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادرکننده (به خصوص بزرگان) بورسی با نرخ بازار آزاد اختلاف فاحشی دارد و این موضوع مانع از واکنش هم‌سان سهام با نوسانات دلار شده است با این حال در آینده شاید نه‌چندان دور انتظار برای عقب‌نشینی از این سیاست اشتباه وجود دارد. در نتیجه این موارد است که کارشناسان عنوان می‌کنند بورس تهران بخش زیادی از عوامل بدبینی را پیش‌خور کرده است.

صعود ادامه‌دار قیمت نفت

روز گذشته قیمت نفت به دنبال ناآرامی‌های داخلی لیبی مسیر صعودی را در پیش گرفت. بعضا عنوان می‌شود که تحریم نیروهای نظامی رسمی یک کشور برای نخستین بار توسط آمریکا نیز با افزایش ریسک در بازار نفت و منطقه خاورمیانه در ادامه رشد قیمتی نفت موثر بوده است. رشد قیمت نفت در شرایطی که کشور با وضعیت تحریمی روبه رو است و در بخش فروش نفت مشکلات قابل توجهی وجود دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. در بازار سهام نیز به صورت سنتی روز گذشته بار دیگر شاهد رشد قیمتی سهام پالایشی و دیگر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی همگام با صعود نفت بودیم.

نفت در لحظه تنظیم این گزارش پیش از آغاز معاملات امروز بورس تهران در سطح 71 دلار به ازای هر بشکه قرار دارد. رشد قیمتی نفت می‌تواند بار دیگر اثرات خود را در معاملات سهام بورس تهران منعکس کند.

 

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وعده چند روز پیش امریکا در افزایش تنش با ایران محقق شد و دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور امریکا در اقدامی با بازتاب‌های فوری، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد که با واکنش محمدجواد ظریف؛ وزیر اموخارجه و شورای عالی امنیت ملی همراه بود. همچنین عبدالناصر همتی؛ رئیس بانک مرکزی در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اعلام کرد: این اقدام نیز تاثیر پایداری در بازارها ندارد و همچون گذشته توصیه می‌شود مردم به ریسک بازار ارز توجه کنند.  همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین طرحی برای مقابله به مثل با اقدام احتمالی ایالات‌متحده در تروریست خواندن سپاه پاسداران خبر داد. به گفته حشمت‌اله فلاحت‌پیشه مقرر شد ۱۴ طرح در کمیسیون امنیت ملی در جهت مقابله با اقدام‌های خصمانه امریکا تصویب و تدوین شود. در همین حال برایان هوک؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه ایران اعمال کرده در یادداشتی تلاش کرد، کاخ سفید را حامی گفت‌وگو با تهران نشان دهد و گفت که مردم ایران و آمریکا باید با یکدیگر روابط دیپلماتیک داشته باشند.

در رویداد دیگری طبق مصوبه دیروز مجلس، از ۶ ماه آینده حساب مالی شرکت‌هایی که از ارایه اطلاعات مالی خودداری می‌کنند بسته می‌شود و سازمان بورس می‌تواند اقدام به اخذ کارمزد بابت چند تکلیف جدید کند. بر مبنای مصوبه اعلامی مجلس سازمان بورس مجاز به جریمه و برکناری اعضا هیات مدیره شرکت‌های متخلف در ارایه اطلاعات مالی شده است. همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر ضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان مجلس با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن با ضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی موافقت کردند.

در همین حال محسن مجتهدشبستری؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از احتمال برخی تحولات و تغییرات درون مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و درباره دستور کار جلسه بعدی گفت: شنبه آینده نخستین جلسه مجمع در سال جدید برگزار می‌شود که درخصوص CFT و پالرمو بحثی وجود نخواهد داشت و با انجام تغییرات و مشخص شدن دستور کار در جلسات بعدی به بحث و سپس تصمیم‌گیری گذاشته می‌شود.

امروز همچنین یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه می‌شود. اگر این عرضه با موفقیت انجام شود این هشتمین بار خواهد بود که نفت خام سبک در بورس عرضه می‌شود.

ب) صنایع: بیمه مرکزی در جلسه شرکت‌های بیمه درباره بررسی خسارت سیل در مناطق مختلف کشور، به تمامی بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان توصیه کرد خسارت‌های وارد شده بر اثر سیل را به شرکت‌های بیمه‌گر اعلام کنند. در همین حال خبر رسیده با ابلاغ افزایش تعرفه‌های آب و برق پر مصرف‌ها از سوی دولت به وزارت نیرو تعرفه‌های جدید این گروه که شامل رشد ۲۳ درصدی خواهد بود، از خردادماه اعمال می‌شود.

در حالی که تاکنون گوشت قرمز با دلار یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شد، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: از این به بعد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام می‌شود.