رشد 70 درصدی از کف سال گذشته

بیت کوین: تکرار رالی صعودی یا حباب قیمتی؟

11:12 - 1400/01/21
شدت گرفتن خرید بیت‌کوین باعث شده است تا قیمت این کریپتو به بیشترین مقدار خود از زمان رکود فراگیر رمزارزها برسد. این رمزارز در سال 2017 تا مرز 20 هزار دلاری نیز پیش رفت، اما خالی شدن حباب قیمت باعث سقوط بیت‌کوین تا کف 3 هزار دلاری شد. مشخص نبودن دلیل داغ شدن ناگهانی بازار بیت‌کوین تردیدهایی را در مورد تداوم این روند ایجاد کرده است.
بیت کوین: تکرار رالی صعودی یا حباب قیمتی؟

دنیای بورس: بلومبرگ در گزارشی به مرزشکنی بیت‌کوین پرداخته است. همزمان با رسیدن بهای بیت‌کوین به اوج خود از ماه نوامبر گذشته و شکستن مرز 5 هزار دلاری، شاخص قدرت جهانی GTI (ابزار تحلیل تکنیکال) نشان داد که نرخ خرید این رمزارز به بیشترین حد خود از زمان رالی 20 هزار دلاری در دسامبر 2017 رسیده است. الگوهای مشابه در گذشته گواه افت قیمت در طول چند هفته آینده خواهد بود، با این حال بهای بیت‌کوین در روز جمعه 3 درصد افزایش یافته است.

مایک مک‌گلان تحلیل‌گر بلومبرگ در مورد رشد عجیب بیت‌کوین در سال 2017 می‌گوید: " با انقباض بازار و نوسان کم تمامی رشد بیت‌کوین به باد رفت و اکنون سوال اصلی این است که مدت زمان این رالی قیمتی جدید چقدر است و هنگامی که حباب قیمتی تا این حد رشد می‌کند، همواره افرادی برای فروش پیدا می‌شوند".

با سیگنال مرموز هفته گذشته بیت‌کوین رشد کرد و به اوج قیمت خود در سال جدید میلادی رسید. بسیاری از فعالان بازار رمزارزها هنوز قادر به درک عاملی که رشد بهای بیت‌کوین را شدت بخشید نیستند. در حالی که تئوری‌های مختلفی در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح شده است، برخی از افراد معتقدند که رسیدن بیت‌کوین به کف قیمتی باعث رشد دوباره قیمت آن شده است. تداوم افزایش بهای این رمزارز در طول هفته نظریه آخر را تقویت کرده است.

از سمت دیگر خرس‌های بازار بیت‌کوین معتقدند که تغییر بنیادی در این رمزارز رخ نداده تا آن را برای خریداران جذاب کند. بازار رمزارزها در حال حاضر بسیار پرنوسان است و سرمایه‌گذاران در انتظار مقبولیت بیشتر ارزهای دیجیتال در سطح جهان هستند. با اینکه بیت‌کوین رشد 70 درصدی را از کف قیمتی خود در سال 2018 تجربه کرده است و بیش از 2 هزار دلار به ارزش خود از آن زمان اضافه کرده است، اما از اوج خود فاصله معناداری دارد.

دیوید تاویل رئیس گروه تجاری "ProChain Capital" در همین مورد اعلام کرده است: "ما کماکان منتظر کاهش قیمت‌ها هستیم. دیدن تحرکات مثبت در مقابل خیل عظیم فشار منفی خوشایند است، اما برای سرمایه‌گذاری خرید رمزارز در حال حاضر منطقی نیست. در حقیقت برای یک سرمایه‌گذار گزینه رشد بلند مدت با احتمال افت‌های پراکنده در طول روند صعودی قیمت بسیار جذاب‌تر از رشد بسیار بسیار سریع است که می‌تواند به همان سرعت سرمایه را به خطر بیاندازد".