پیش‌بینی متال‌بولتن از قیمت فلزات اساسی

مسیریابی فلزات رنگی در بهار

11:11 - 1400/01/21
نشریه متال‌بولتن در آخرین شماره خود به بررسی روند قیمتی فلزات در سه ماهه ابتدایی سال 2019 پرداخته و پیش‌بینی خود از قیمت بازار فلزات در فصل جدید را ارائه داده است. آلومینیوم، مس، سرب و روی در فصل زمستان شاهد افزایش قیمت بوده‌اند، با این حال در سه ماهه دوم سال وضعیت متفاوتی پیش روی هر کدام از این فلزات قرار دارد.
مسیریابی فلزات رنگی در بهار

دنیای بورس: در آخرین نشریه متال‌بولتن تحول قیمت فلزات در سه ماه ابتدایی سال 2019 بررسی شده است. چهار فلز آلومینیوم، مس، سرب و روی شاهد افزایش قیمت در معاملات خود در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس بوده‌اند. بهای مس از ابتدای سال جاری میلادی بیش از 14 درصد افزایش یافته و به سطح 6550 دلار به ازای هر تن رسیده و به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در سه ماه آتی سرعت بگیرد. از سمت دیگر ظهور ریسک‌های جدید می‌تواند باعث ایجاد تغییرات جدی در نوسان قیمت سایر فلزات شود.

 آلومینیوم

فاصله‌گیری از کف یک و نیم ساله

 در سال 2019 آلومینیوم از سایر فلزات جا مانده و تنها فلزی است که زیر میانگین قیمت خود در دسامبر گذشته (1925 دلار به ازای هر تن) مبادله شده است. میانگین قیمت هر تن آلومینیوم در سه ماهه اول سال جاری میلادی تا میانه ماه مارس 1875 دلار بوده و بازه 1923-1814 دلار را تجربه کرده است. این روند کند نوسان قیمت به ما خاطر نشان می‌کند که هنوز فرصت برای رشد قیمت آلومینیوم وجود دارد و انتظار می‌رود اصلاح قیمت‌ها با تاخیر از نیمه دوم ماه مارس در بازار مشاهده شود. تمرکز قراردادهای آتی ماه مارس این فلز نیز امید را برای به راه افتادن رالی قیمتی افزایش می‌دهد. با این حال چشم‌انداز قیمت این فلز در بلند مدت روشن به نظر نمی‌رسد و دلیل عمده آن مسائلی اعم از تقاضای ضعیف، افزایش سطح صادرات چین، نگرانی از بازیابی انبارهای روسیه و طیف نگران‌کننده سطح موجودی‌ها ارزیابی می‌شود. پیش‌بینی متال‌بولتن از میانگین قیمت هر تن آلومینیوم در سه ماهه دوم سال 2019 (مصادف با فصل بهار) 1930 دلار است. در نمودار زیر قیمت آلومینیوم در بازار “LME” لندن از سال 2016 به نمایش در آمده است. آنچه مشخص است فاصله معنادار بهای این فلز نسبت به اوج خود در ماه ژوئن گذشته است، با این حال آلومینیوم از ابتدای ماه فوریه روند صعودی به خود گرفته و انتظار می‌رود این سیر صعودی در ماه آوریل نیز ادامه یابد.

مسیریابی فلزات رنگی در بهار4

 مس

سرعت‌گیری رشد فلز سرخ در بهار؟

مس در ماه فوریه رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در ماه مارس به تحکیم موقعیت خود پرداخت و قله 6550 دلاری را برای خود در سال جدید میلادی به ثبت رساند. این رقم بیانگر رشد 14 درصدی از کف 5725 دلاری در میانه ژانویه است. عمده دلیل این رشد قیمت، افزایش ضمانت‌های فسخ شده بازار “LME” لندن است که در کنار سیر عادی سفارش‌های باطل شده، کف 14 ساله 24 هزار تنی را برای ضمانت‌های این فلز ارزشمند به ثبت رساند. پس از این قضیه، ارسال و تضمین دوباره در سیستم “LME” و رشد سطح موجودی‌های مس در  چین معضل بازار را حل کرد. در عین حال مورد پیش آمده توجه فعالان اقتصادی را به آسیب‌پذیری این بازار در سایه مشکلات ادامه‌دار عرضه و دوره‌ تقاضای قوی فصلی جلب کرد. در واقع افزایش سطح تقاضا در سه ماهه دوم سال 2019 غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد، خصوصا سیاست‌های اقتصادی دولت چین که اعتبار بیشتری را به بخش صنعت خود اختصاص داده است منجر به رشد تقاضای مس در ایام پیش‌رو خواهد شد. نشریه متال‌بولتن پیش‌بینی خود از میانگین قیمت هر تن مس در فصل بهار را از میانگین زمستانی 6230 دلاری فراتر برده و به سطح 6500 دلار ارتقا داده است. در شکل زیر بهای مس از سال 2016 به تصویر در آمده است. در صورت حفظ روند کنونی افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌تواند به تکرار روزهای طلایی خود در نیمه اول سال گذشته میلادی امیدوار باشد.

مسیریابی فلزات رنگی در بهار19

سرب

آسیب‌پذیر در مقابل اختلالات عرضه

 این روزها نگاه‌ها در بازار سرب به تبادل موجودی انبارها دوخته شده است که قیمت این فلز را تحت تاثیر قرار داده است. با فسخ شدن ضمانت 31 هزار و 300 تنی سرب در بازار "LME" لندن این سیگنال به بازار ارائه شد که سطح موجودی‌ها می‌تواند پایین‌تر نیز برود. سطح انبارهای “LME” لندن به 44 هزار و 150 تن رسید و کف ده سال اخیر را به ثبت رساند. با این حال در نیمه اول ماه مارس بسیاری از ضمانت‌های فسخ شده دوباره تضمین شدند و سطح ذخایر تا 75 هزار تن بالا آمد. بهای هر تن سرب در 28 ماه فوریه با ثبت رقم 2180 دلار به اوج هفت ماهه خود رسید، اما مسائل یاد شده باعث کاهش قیمت‌ها تا 2030 دلار شده است. در کشور چین نیز سطح ذخایر انبارهای “SHFE” از ماه نوامبر به بعد صعودی بوده، در عین حال باید در نظر داشت که سطح 33 هزار و 442 تنی این ذخایر در مقایسه با نیاز 5 میلیون تنی بازار داخلی این فلز ناچیز به نظر می‌رسد. پیش‌بینی متال‌بولتن از میانگین قیمت سرب در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 2125 دلار می‌باشد، در عین حال ریسک‌های قابل توجهی در مسیر بازار سرب قرار دارد. در شکل زیر روند قیمتی سرب را از سال 2016 مشاهده می‌کنیم. با اینکه بهای سرب در سه ماه سپری شده از سال 2019 صعودی بوده است، کند شدن روند افزایشی قیمت امکان تکرار روزهای خوش سرب در اوایل سال گذشته میلادی را غیر محتمل کرده است.

 مسیریابی فلزات رنگی در بهار18

روی

ظهور ریسک‌های جدید سد راه رشد ادامه‌دار قیمت؟

بهای هر تن روی به رشد خود ادامه داده و با ثبت رقم 2900 دلار در نیمه ماه مارس به اوج هشت ماهه خود رسیده است. عامل اصلی این رشد کاهش ممتد سطح ذخایر روی بازار "LME" لندن می‌باشد که در قرن اخیر بی سابقه بوده است. نگاه بازار روی به صنعت ذوب خواهد بود که چگونه می‌تواند مازاد عرضه را به بازار محصولات فرآوری شده انتقال دهد. در همین خصوص کوره‌های ذوب در چین در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند. بر اساس آخرین گزارش‌ها سطح تولید این کوره‌ها پایین آمده و به سطح 5.11 میلیون تن در سال رسیده است. باید این مورد را در نظر گرفت که خروجی این کوره‌ها در سال 2018 حدود 5.68 میلیون تن بوده است. سطح کم تولید کوره‌های ذوب چین این نکته را یادآور می‌شود که رشد عرضه و تقاضای فلزات فرآوری شده در این کشور هنوز آغاز نشده است. نشریه متال بولتن انتظار خود از کاهش تقاضای جهانی روی در سال جاری میلادی را از 150 هزار تن به 206 هزار تن افزایش داده و سقف 2950 دلاری را برای هر تن روی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در نظر گرفته است. در شکل زیر روند قیمتی فلز روی از سال 2016 ترسیم شده است. بهای روی پس از برخورد به کف دو ساله در اکتبر گذشته بیش از 17 درصد افزایش یافته است.

مسیریابی فلزات رنگی در بهار8