دیده‌بان بورس دوشنبه (27 اسفند)

11:09 - 1400/01/21
روز گذشته شاخص سهام روزهای مثبت خود را در شرایطی ادامه داد که از امروز دیگر خبری از فشار فروش مربوط به نقد شدن پایان سال وجود ندارد. این مساله می‌تواند با عقب‌نشینی سمت عرضه، زمینه‌ساز صعود قیمت‌ها شود. اما تردید نقدینگی‌های تازه برای ورود، به ویژه پس از هشت صعود متوالی نماگر بورس می‌تواند مانع از تحقق سناریوی جهشی سهام شود.
دیده‌بان بورس دوشنبه (27 اسفند)

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران با افزایش 1398 واحدی روز گذشته توانست بازدهی خود از ابتدای سال را به حدود 80 درصد برساند. این رقم هرچند از سال 92 بی‌سابقه است، اما در مقایسه با بازارهای رقیب چندان چنگی به دل نمی‌زند. در شرایطی که دلار و سکه بازدهی‌های سه‌رقمی را تجربه کرده‌اند، سود امسال بازار سهام به طور میانگین، چندان مطلوب نبوده است. البته باید در نظر داشت که پرتفوهای بسیاری بوده‌اند که در این مدت حتی از دلار و سکه نیز پیشی گرفته‌اند و شاخص کل صرفا یک نما از وضعیت میانگین بازار است.

تکرار سنت نوروزی در بازار سهام؟ هرساله با پایان یافتن مهلت نقد کردن سهام و دسترسی به نقدینگی پیش از شروع تعطیلات نوروز، شاهد صعودی شدن بورس هستیم. امسال اما این روند افزایشی از مدتی پیش آغاز شده و باید دید این مساله ممکن است منجر به تغییر این رفتار سنتی شود یا خیر. فروشندگان سهام طبق قوانین، دو روز بعد از درخواست، نقدینگی مورد نیاز را در حساب خود خواهند داشت، بنابراین از امروز دیگر فروشندگان قادر به دریافت پول پیش از تعطیلات نخواهند بود. این مساله به طور سنتی منجر به روند صعودی سهام در دو روز پایانی می‌شود و در دوران تعطیلات پس از نوروز نیز پایین بودن حجم معاملات و کمبود انگیزه برای عرضه‌های سنگین، عاملی برای رشد هرچند ملایم سهام بوده است.

هرچند تکرار این سناریو احتمال بیشتری به عقیده عمده کارشناسان دارد، اما یک مساله می‌تواند تا حدی چنین رفتاری را تحت تاثیر قرار دهد. به طور طبیعی پس از رشدهای مداوم، بازار نیاز به استراحت دارد و افرادی که در مسیر صعودی سودهای مناسبی را کسب کرده‌اند، در این وضعیت آماده فروش و شناسایی سود می‌شوند. هشت رشد متوالی شاخص سهام ممکن است این نوع فروشندگان را در معاملات این روزها فعال نگه دارد. به ویژه آنکه در سمت تقاضا نیز، هنوز نشانه قدرتمندی از جریان پرشتاب ورود نقدینگی تازه‌نفس قابل ردیابی نیست و همین مساله ممکن است اثرگذاری تغییرات طرف عرضه را افزایش دهد.

استراتژی بهینه سهامداران در رونق بهاری: در تقابل این عوامل، کارشناسان معتقدند سهامداران بیشتر به عوامل بنیادی شرکت‌ها در خرید و فروش‌های خود توجه کنند و گرفتار طمع جریان نقدینگی نشوند. زیرا فشار تقاضا حداقل تا کنون مشابه مهر ماه نیست که موج صعودی دسته‌جمعی را در همه نمادها ایجاد کند و در نتیجه کسب سود از انحراف مقطعی بازار از ارزش ذاتی شرکت‌ها دشوار به نظر می‌رسد. به ویژه آنکه تجربه روزهای نزول فرسایشی بورس طی چند ماه اخیر در کنار عدم قطعیت‌های سیاسی-اقتصادی، فروشندگان بالقوه‌ای را در بازار سهام به خود می‌بیند.

نیروی کمکی بورس از جبهه رقیب: همانطور که در دیده‌بان شنبه اشاره شده بود، بازارهای ارز و سکه با عقب‌نشینی تقاضای فصلی و حضور بازارساز، شانس زیادی برای صعود نداشتند. این مساله سبب شد تا نرخ دلار و سکه در معاملات این هفته وضعیتی کم‌رمق با میل به نزول را تجربه کنند. ناکام ماندن موج‌های صعودی دلار و سکه در مسیر صعودی و همچنین عدم همراهی تحلیل‌های کارشناسی با رشدهای غیرمتعارف این دو بازار در سال آینده می‌تواند انگیزه تازه‌ای برای جذب نقدینگی به سمت سهام باشد. هرچند برای قضاوت در این خصوص هنوز زود است، اما به نظر می‌رسد تداوم روند فعلی می‌تواند انگیزه‌های بیشتری را به تدریج برای ورود به بازار سهام ایجاد کند.

آغاز آرام بازار جهانی: همچنین قیمت کامودیتی‌ها هفته را در شرایطی متعادل آغاز کردند و نوسان حداقلی را تجربه می‌کنند. نفت برنت در کانال 67 دلار، مس در نیمه کانال 6400 دلاری، روی کمی پایین‌تر از 2800 دلار و آلومینیوم در مرز 1900 دلار به نوسان خود ادامه می‌دهند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: فاز‌های ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت به‌طور رسمی افتتاح شد تا پرونده توسعه این میدان مشترک گازی به خط پایان نزدیک‌تر شود. هرچند سرنوشت فاز ۱۱ بعد از خروج شرکت فرانسوی توتال هنوز مشخص نیست، اما همین حالا ایران بعد از سال‌ها نه تنها به رقیب قطری خود در پارس‌جنوبی رسیده بلکه حتی این کشور را پشت سرگذاشته و گاز بیشتری از این میدان مشترک استخراج می‌کند.

در رویداد دیگری همچنین بررسی درخواست متقاضیان برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای از محل ارز حاصل از صادرات به یک روز کاهش یافت. روز گذشته وزارت صنعت دستورالعمل جدید تسهیل فرایند واردات ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد که با تغییراتی از جمله کاهش زمان بررسی درخواست متقاضیان به یک روز و حذف سقف و سابقه ثبت سفارش واردات است .

همچنین اسماعیل درگاهی؛ مدیر پذیرش بورس تهران از برنامه عرضه اولیه ۱۰ شرکت جدید در سال آینده، ورود ۴ صنعت خاص و جدید به بازار سرمایه و احتمال پرواز لحظه آخری «سیمرغ» خبر داد.

ب) صنایع: صادرات محصول‌های فولادی با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مشروط شد. براساس نامه‌نگاری جدید رضا رحمانی با رئیس‌کل گمرک، با سه هدف «ضرورت تامین نیازهای داخلی کشور»، «پیگیری ارز حاصل از صادرات» و «جلوگیری از ارزان‌فروشی محصول‌های صادراتی»، صادرات محصول‌های فولادی صرفا از طریق واحدهای تولیدکننده آن محصول یا نماینده رسمی آنان مجاز است. البته این دومین بار در سال‌جاری است که صادرات محصول‌های فولادی مشروط شده است؛ پیش از این نیز شرط صادرات این کالاها ارایه گواهی مبدا تولید اعلام شده بود. دیروز همچنین با شروع اصلاح قیمت پایه ورق گرم از 4543.3 تومان به 3792 تومان، قیمت پایه با کاهش 791.3 تومان ابلاغ شد. براین اساس قیمت پایه توافق شده جلسه مشترک سندیکا با فولاد مبارکه و وزارت صنعت برای سال 98 عملیاتی شد.

ج) شرکت‌ها: روز گذشته یک میلیارد و 513 میلیون و 546 هزار و 239 سهم پتروشیمی مبین متعلق به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان به‌صورت معامله خارج از جلسه معاملاتی انجام شد تا درصد سهامداری این هلدینگ کاهش یابد.

نخستین گام اجرایی بعد از اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر ادغام پنج بانک وموسسه نظامی در بانک سپه (شامل بانک‌های انصار ، قوامین ، حکمت ایرانیان ، مهر اقتصاد و موسسه مالی کوثر) با انتشار صدور اطلاعیه خرید در در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار انجام شد.

همچنین در آخرین دوشنبه سال 97 مقرر شده 10 درصد از سهام شرکت تولید گوشت مرغ ماهان عرضه اولیه شود که شامل 40 میلیون سهم با امکان ثبت سفارش در محدوده قیمتی 380 تا 400 تومانی هر سهم و سهمیه 400 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی است.