بازیگران بورس (21 اسفند)

کانون توجه حقوقی‌های بازار کدام سهام بود؟

11:08 - 1400/01/21
تغییر مالکیت های صورت گرفته در بازار سهام برای سومین روز متوالی در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت تا به این ترتیب حقیقی‌های بازار در این 3روز خالص خرید 70میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند.
کانون توجه حقوقی‌های بازار کدام سهام بود؟

دنیای بورس: هر چند در دادوستدهای امروز بازار سهام از حجم خریدهای سهامداران خرد کاسته شد و تعادل در جابه‌جایی‌ها ایجاد شد، اما اختیار بازار در دست سهامداران حقیقی‌ بود؛ به طوریکه در نهایت یک میلیارد و 400میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بررسی بیشترین خریدهای صورت گرفته در بازار امروز نشان از آن دارد که سهامداران خرد به خرید سهام پرداخت الكترونيک سامان كيش تمایل نشان داده و بیش از 4میلیارد تومان نقدینگی را از خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند.

در این میان دو سهامدار عمده «سپ»، خرید و فروش هایی در این نماد داشتند؛ در حالی 3میلیون و 200هزار سهم این شرکت از سوی توسعه سرمايه‌گذاری سامان عرضه شد که در مقابل 3میلیون سهم مزبور توسط بیمه سامان خریداری شد.

در مقابل سهامداران عمده به حمایت از نماد پالایش نفت اصفهان پرداخته  و خالص خرید خود در این نماد را به حدود 4میلیارد تومان رساندند. فولاد مبارکه و ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بودند که هر کدام به ترتیب خالص خرید 3.7 میلیارد تومانی و 2.7 میلیارد تومانی را تجربه کردند.

الف) گروه فلزات اساسی: رصد خرید و فروش های شکل رفته در نمادهای فلزی نشان از آن دارد که مس‌ شهيدباهنر با عرضه 24هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاری صدرتامين مواجه شد. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش نیز عرضه 13میلیون سهم از سوی بنياد مستضعفان را تجربه کرد. در مقابل فروسيليس‌ ايران‌ شاهد خرید قابل توجه سهم توسط حقوقی فعال بود؛ به طوریکه بیش از 43میلیون «فروس» توسط شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات خریداری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز گروه صنعتی ومعدنی امير به عرضه های خود در نماد باما ادامه داد و امروز نیز یک میلیون و 700هزار سهم دیگر را واگذار کرد. در این گروه چادرملو نیز شاهد تداوم عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به طوریکه امروز نیز بیش از 10میلیون سهم این شرکت از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به فروش رفت.

همچنین این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر نیز اقدام به عرضه سهم کرد و حدود 6میلیون سهم را به فروش رساند. در همین راستا حدود 100هزار سهم توسعه معادن و فلزات توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که صندوق سرمايه‌گذاری مشترک افق كارگزاری بانک خاورمیانه به عرضه‌های خود در بانک خاورمیانه ادامه داد و امروز نیز 2میلیون و 500هزار سهم دیگر را به فروش رساند. در مقابل گروه مالی بانک پارسيان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پارسیان یک میلیون و 500هزار سهم این نماد بانکی را خریداری کرد.

همچنین در نماد بانک تجارت خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت؛ در حالی 45میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری ملی ايران عرضه شد که در مقابل بیش از 38میلیون سهم مزبور را صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری کرد.