در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد:

بازار سهام در انتظار هفته‌ای متعادل

11:06 - 1400/01/21
با رسیدن به روزهای پایانی سال، گزینه کم نوسانی شاخص بیشتر مد نظر کارشناسان و فعالان بازار قرار گرفته است. با این وجود همچنان خوشبینی‌ها به صعود سهام پررنگ است و بر نظرات نزولی کاملا غلبه دارد. در رابطه با کم‌نوسانی شاخص عمده‌ترین دلیل مورد اعتنا، به کاهش ارزش معاملات باز می‌گردد و امیدواران به صعود شاخص بر سطوح همچنان مطلوب قیمت‌های جهانی‌، نرخ‌های فعلی ارز و ثبات نسبی در شرایط سیاسی و کلان تاکید دارند.
بازار سهام در انتظار هفته‌ای متعادل

دنیای بورس: معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۱.۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. با این وجود غالب کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس»، روند نماگر اصلی بازار طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند و سهامداران با خوش‌بینی بیشتر انتظار صعود نماگر اصلی بازار را دارند.

کارشناسان

صعودی: 42 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته روند نماگر بازار طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند علی‌رغم برخی نوسانات، همچنان عوامل بنیادی در حمایت از سهام فعال در بورس پررنگ‌اند و بر همین اساس سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ خاصه آنکه از لحاظ سیاسی و اقتصادی (در کوتاه‌مدت) نگرانی خاصی در بازار وجود ندارد. افت قیمت سهام در هفته گذشته به ویژه در سهام کالامحور بازار باز هم فرصت مناسبی برای تقاضا فراهم خواهد کرد و  بر این اساس احتمالا سهامداران شاهد صعود قیمت سهام خواهند بود.

کم‌نوسان : 53 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند در روزهای پایانی سال بسیاری از معامله‌گران به دلیل شرایط پیرامون بازار به صورت محتاطانه در معاملات سهام فعالیت خواهند کرد. امری که نتیجه آن نوسان اندک قیمت‌ها خواهد بود. افت ارزش معاملات نیز این روند را تشدید می‌کند. به دنبال عقب‌نشینی نرخ ارز و همچنین نزول قیمت کالاها در بازارهای جهانی سهامداران حالا انگیزه خود را برای مشارکت در سمت خرید با مخاطره میبینند‌. خاصه آنکه حالا ریسک اصلاح قیمت به صورت روانی به دلیل نزدیک شدن به پایان سال شمسی و تسویه اعتبارات نیز وجود دارد. از سویی روند بازار ارز به نظر می‌رسد به سمت تعادل خواهد بود و بعید است تا تعیین تکلیف برخی مسائل سیاسی همچون FATF و وضعیت بسته تجاری اروپا که سرنوشت آن در سال آینده معلوم خواهد شد، نوسان چشمگیری را تجربه کند. برآیند تمام این موارد آرامش بازار سهام در هفته جاری را به دنبال خواهد داشت.

نزولی: تنها 5 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معقتدند روند شاخص کل در هفته جاری نزولی خواهد بود. این افراد می‌گویند تزلزل در عوامل حمایت‌کننده از قیمت سهام (بازارجهانی و نرخ دلار) در سایه ریسک تسویه اعتبارات در روزهای پایانی سال در معاملات اثرگذار خواهد بود. به نظر می رسد در این فضا عقب‌نشینی خریداران در بورس طی روزهای آتی ادامه دار باشد.

سهامداران

صعودی: 49 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند پس از افت قیمت در گروه‌های کالایی بازار به دلیل پتانسیل‌های قدرتمند در این گروه‌ها احتمالا بار دیگر تقاضا در سهام بزرگ بازار تحریک شود. امری که می تواند منجر به صعود شاخص سهام شود.

کم‌نوسان : 33 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی نیز معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این افراد معتقدند در روزهای پایانی سال به طور عمومی فعالیت در بازار در سمت خرید کم خواهد شد ودر مقابل نیز بعید است فشار فروش چندانی در بازار صورت بگیرد، شاید دلیل این امر را بتوان در انتظارات تورمی سهامداران جستجو کرد که همچنان دنبال گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری به منظور جلوگیری از افت ارزش پول خود هستند. ضمن اینکه عوامل بنیادی نیز همچنان در وضعیت مناسبی قرار دارند. در نتیجه به نظر می‌رسد روند کم‌نوسانی بر معاملات سهام حاکم شود.

نزولی : 18 درصد سهامداران مزبور روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد می‌گویند، جو حاکم بر معاملات بازار کم‌رمق و در مواجهه با افزایش فشار فروش سهامداران است. در نتیجه این فضا پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی سال افت قیمت سهام رقم بخورد.