دیده‌بان بورس چهارشنبه (8 اسفند)

11:00 - 1400/01/21
بورس تهران در معاملات روز گذشته با سیگنال‌های سیاسی مسیر نزولی را در پیش گرفته بود در ابتدای معاملات امروز مسیر کم‌نوسان را در پیش گرفت. در ماه‌های گذشته ریسک سیاسی فشار را بر سهام نگه داشته است با این حال عوامل حمایتی در بسیاری نمادها می‌توانند نقش موتور محرک را بازی کنند. در چنین شرایطی باید در انتظار برآیند عوامل سیاسی مانند سرنوشت وزارت خارجه یا احتمالا در روز شنبه بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نوسان‌های متغیرهای بنیادی اثرگذار بود.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (8 اسفند)
  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پس از استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف از سکانداری وزارت خارجه ایران هنوز واکنش رسمی از سوی رئیس جمهور نسبت به این موضوع اعلام نشده اما در محافل غیررسمی اخبار ضدو نقیض زیادی شنیده می‌شود. پیرامون کناره‌گیری ظریف البته همچنان واکنش‌های داخلی و خارجی ادامه دارد. روزنامه «ایران» در گزارشی مدعی شده روحانی امروز در جلسه هیات دولت در مورد استعفای ظریف سخن می‌گوید.

دیروز همچنین در ادامه جزییات بررسی بودجه سال 98 در مجلس، نمایندگان با استانی‌شدنی درآمد‌های حاصل از بخش معدن مخالفت کردند. همچنین نمایندگان مجلس وظایف بانک مرکزی مبنی بر انجام عملیات در بازار ثانویه و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت جهت کنترل تورم در سال ۹۸ را تعیین کردند. نمایندگان دیروز البته پس از یک ساعت بحث و بررسی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند. در این میان البته محمدباقر نوبخت؛ رییس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: سیاست دولت این است که همچنان کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را با دلار ۴۲۰۰ تومان تامین شود. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مجلس هنوز در خصوص این موضوع مصوبه‌‌ای نداشته و بخش عمده‌ای از جزییات لایحه بودجه 98 را مورد بررسی قرار نداده است. اجرایی‌شدن سیاست دولت در این زمینه علاوه بر مصوب شدن در مجلس به تایید شورای نگهبان نیاز دارد.

دیروز مجمع سالیانه بانک مرکزی در سایه استعفای وزیر امورخارجه برگزار شد. حسن روحانی؛ رئیس جمهور در حالی از ادغام بانک‌های نظامی در آینده بسیار نزدیک خبر داد که رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با همه فشارها ثبات نسبی ایجاد کنیم از منظم شدن سیستم بانکی خبر داد و گفت: در شرایط سخت توانسته‌ایم اقدام‌های مناسبی انجام دهیم و جلوی بدتر شدن شرایط را گرفتیم و آمادگی داریم تصمیم‌های بهتری بگیریم. به گفته عبدالناصر همتی ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است. دیروز همچنین بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران درصد تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده) معادل ٣٥,٢ درصد بود.

شاپور محمدی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: ممکن است برخی معافیت‌های مالیاتی بورس ادامه پیدا کند که این می‌تواند باعث ادامه روند شفافیت در بورس کشور باشد. محمد قاسم پناهی؛ سرپرست سازمان مالیاتی البته برآورد فرار مالیاتی در کشور را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در رویداد مجزای دیگری دیروز اطلاعیه ششمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در تاریخ ۱۳ اسفندماه منتشر شد.

ب) صنایع: گمرک ایران با ابلاغ بخشنامه‌ای ممنوعیت صادرات قند حاصل از شکر سفید را به گمرک‌های اجرایی سراسر کشور ابلاغ کرد. در همین حال منابع آگاه به رویترز خبر دادند که تاجران هندی محموله‌های شکر خام خود را برای تحویل در ماه مارس و آوریل، به ایران ارسال خواهند کرد.

ج) شرکت‌ها: شرکت فرابورسی توسعه گوهران امید، آماده عرضه ۸ درصد از سهام یکی از زیرمجموعه‌های بانک تجارت شده که در صورت انجام معامله به حداقل مالکیت بسنده کند. در همین حال سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در نظر دارد بیش از 45 میلیون سهم بیمه سامان معادل 3.04 درصد را به طور عمده و نقد از طریق عرضه در بازار اول فرابورس ایران و با قیمت هر سهم 450 تومان به فروش برساند. تاریخ عرضه هم روز سه‌شنبه 14 اسفندماه سال‌جاری تعیین شده است.