برنامه جدید شستا برای عرضه اولیه و ادغام بنگاه‌ها

10:59 - 1400/01/21
مدیرعامل شستا از ادغام ۲۱ شرکت این مجموعه و واگذاری سهام ۴۰ شرکت زیر مجموعه در بورس تا پایان سال آینده خبر دارد.

دنیای بورس: محمد رضوانی فر در جریان بازدید رئیس‌جمهور از وزارت کار با اشاره به دستور وی مبنی بر خروج دستگاه‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های عمومی از بنگاه‌داری گفت: سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در این راستا مجموعه‌ای ازاقدامات، نظیر عرضه اولیه سهام برخی شرکت‌ها در بورس، ادغام، واگذاری و انحلال شرکت‌های زیان‌ده را در دستورکار قرار داده است.

وی از برنامه عرضه اولیه سهام 30 شرکت در بورس برای سال آینده خبر داد و افزود: 10 شرکت در زیر مجموعه ها در حال طی مراحل اولیه برای ورود به بازار سرمایه و بورسی شدن هستند. همچنین عرضه اولیه سهام هلدینگ فلزی و معدنی صدر تامین در بورس با ارزش بازار 6 هزار میلیارد تومان ظرف چندروز آینده انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص سایر اقدامات به منظور بهبود پرتفوی شستا گفت:  5 ادغام در مجموعه شرکت‌ها نهایی شده و برای سال آینده 16 ادغام در جهت ایجاد ظرفیت رقابتی،کاهش هزینه‌ها، تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار است.با عرضه شرکت‌ها در بازار سرمایه (IPO) و انجام واگذاری‌ها، منابع حاصله صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ با جهت‌گیری سهامداری و خروج از بنگاه‌داری خواهد شد.

رضوانی‌فر درباره اقدامات اقتصادی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا گفت: در شرایط سخت تحریم‌ها همان گونه که روند فروش و انتقال ارز حاصل از فروش پتروشیمی‌ها با تدابیر صورت گرفته استمرار یافته در مهرماه 97 خرید 10 فروند کشتی به ارزش 650 میلیون دلار شامل 4 فروند کشتی کانتینربر مگا سایز، با ظرفیت 14500 TEU و 6 فروند شناورهای MRT برای حمل محصول‌های شیمیایی و پتروشیمی نیز انجام شد.

وی درمورد اقدامات مقابله ای تحریم‌ها در حوزه دارو نیز گفت: در راستای کاهش اثرات تحریم ها در این بخش همراهی کامل با وزارت بهداشت و مراکز درمانی صورت گرفته به طوری که فروش تجمیعی قریب 9.3 میلیارد تومان دارو در 11 ماهه سال جاری با رشد 26 درصدی صورت پذیرفته است.برنامه ریزی دقیقی برای تامین داروهای اساسی در سال 98 انجام شده؛ به گونه ای که موجودی کالای ساخته شده برای 4 ماه مواد اولیه برای 5 ماه کفایت می‌کند. همچنین کلیه خرید مواد اولیه سال آتی انجام شده که حداکثر تا پایان اردیبهشت 98 به انبار شرکت های دارویی تحویل خواهد شد.