با ادامه رشد تولید نفت آمریکا رقم خورد

تقلای بازیگران سنتی نفت برای حفظ سهم بازار

10:58 - 1400/01/21
با افزایش سطح صادرات نفت آمریکا و رقابت این کشور با تولیدکنندگان خاورمیانه بر سر بازار کلیدی آسیا بهای نفت در بازگشایی بازارهای جهانی نزولی شد. سیگنال مثبت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا هم نیز نتوانسته بود مانع از افت بهای طلای سیاه شود با این حال به نظر می‌رسد با فضای مثبت بازار جهانی، در ادامه نفت نیز به مدار مثبت کشیده شد.
تقلای بازیگران سنتی نفت برای حفظ سهم بازار

دنیای بورس: بهای هر بشکه نفت برنت گرچه با افت 0.37 درصدی در سطح 67 دلار قرار گرفته بود اما به تدریج در مدار مثبت قرار گرفت (تا 13:30 در قیمت 67.35 معامله می‌شد).

به گفته‌ی فعالان بازار نفت فشار افزایش سطح تولید و صادرات نفت آمریکا سایر تولیدکنندگان طلای سیاه از جمله کشورهای خاورمیانه را مجبور به در نظر گرفتن تخفیف در سبد نفتی تولیدی خود کرده است.

زیر فشار افزایش عرضه در بازار جهانی، نفت موربان ابوظبی برای چهارمین ماه متوالی با تخفیف نسبت به قیمت رسمی خود به فروش رفت. محموله‌های نفتی برای تحویل در چهار ماه ابتدایی سال 2019 نیز دارای تخفیف 5 تا 40 سنتی به ازای هر بشکه نفت هستند. حتی شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) مجبور به اعمال تخفیف‌های قابل توجه در چهار ماه اخیر بوده است.

بنا به گزارش هفته قبل اداره انرژی آمریکا (EIA) تولید نفت این کشور برای اولین بار به سطح 12 میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان حدود 2 میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت این کشور در اوایل سال 2018 میلادی است که به موجب آن صادرات نفت آمریکا در ماه جاری به سطح 3.6 میلیون بشکه رسید.

نوآوری‌های تکنولوژیک در استخراج نفت شیل عامل اصلی گسترش ناگهانی تولید نفت آمریکا در دو سال اخیر بوده است. این ابداعات ضمن کاهش قابل ملاحظه هزینه تولیدنفت، سرعت استخراج این ماده ارزشمند را نیز شتاب بخشیده است.

انتظار می‌رود تا پایان سال 2019 ظرفیت تولید نفت این کشور مرز 13 میلیون بشکه در روز را نیز رد کند و میانگین 12.54 میلیون بشکه را در سال جاری میلادی برای این کشور به ثبت رساند.

سیاست انبساطی تولید نفت آمریکا در تضاد با طرح کاهشی کشورهای عضو کارتل نفتی اوپک است که به منظور کنترل قیمت طلای سیاه در اواخر سال گذشته میلادی شکل گرفت.

با این حال امید به حل مناقشات تجاری بین دو قدرت اقتصادی برتر دنیا از بهای نفت حمایت می‌کند ودر صورت دستیابی به توافق تجاری بین پکن و واشنگتن، چشم‌انداز تقاضای نفت افزایش یافته و بهای طلای سیاه بار دیگر می‌تواند در مدار صعود قرار گیرد.

بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس چشم‌انداز نفت را در سه ماه آینه صعودی می‌بیند، با این حال تا پایان سال به دلیل وجو دریسک‌های ژئوپلتیک، اقتصادی و سیاسی این روند تضعیف شده و افزایش تولید نفت آمریکا هم ممکن است شدت این افت را تشدید کند و به موجب آن بازار نفت در نیمه دوم 2019 وارد محدوده خرسی شود.

در نمودار زیر روند تولید نفت آمریکا از ابتدای سال 1983 (شروع ثبت داده‌های رسمی) به تصویر کشیده شده است. 

تقلای بازیگران سنتی نفت برای حفظ سهم بازار7