شتاب گرفتن فروش ارز صادراتی در سامانه نیما

10:53 - 1400/01/21
بانک مرکزی از شتاب گرفتن فروش ارز صادرکنندگان خصوصی در سامانه نیما خبر داد. پیش‌تر سیاست‌گذار پولی از زبان رئیس بانک مرکزی بر اقدام‌های لازم برای تداوم ثبات بازار ارز تاکید کرده بود.

بانک مرکزی: علاوه بر عرضه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده‌اند. بنا به اعلام بانک مرکزی این مبلغ از ۱۶مرداد تا به امروز از یک میلیارد یورو فراتر رفت. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است این مبلغ علاوه بر عرضه صادرکنندگان در صرافی ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است. همچنین محمد لاهوتی؛ رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این باره می‌گوید: بانک مرکزی به تازگی پذیرفته تا صادرکنندگانی که تا ۱۶ مرداد ۹۷ کالای صادراتی خود را به صورت ریالی به عراق و افغانستان فروخته‌اند، با ارایه اسناد مثبته‌، رفع تعهد ارزی حساب شده و رفع تعهد صورت گیرد. 

پیش‌تر عبدالناصر همتی؛ رئیس بانک مرکزی با بیان اولویت‌بندی در ذخایر اساسی از تلاش برخی عوامل برای بر هم زدن بازار ارز خبر داده بود و البته تاکید کرده بود:‌ بانک مرکزی برای جلوگیری از بی‌ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت، اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.  

شتاب گرفتن فروش ارز صادراتی در سامانه نیما10