همزمان با بررسی جزییات لایحه بودجه در مجلس مصوب شد

بازگشت قیر رایگان به بودجه 98

10:53 - 1400/01/21
نمایندگان مردم در خانه ملت شرکت ملی نفت را مکلف به واریز ۶ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری بابت خوراک پتروشیمی‌ها کردند.
بازگشت قیر رایگان به بودجه 98

خانه‌ملت: نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 28 بهمن ماه) مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (هـ) تبصره (1) موافقت کردند.

بیژن زنگنه؛ وزیر نفت در جریان بررسی پیشنهاد کاظم دلخوش اباتری مبنی بر واریز 6 هزار میلیارد تومان معادل حداقل 4 میلیون تن قیر به حساب خزانه‌داری گفت: قیر برای دولت نیست که به کسی رایگان بدهیم یا خیر و پالایشگاه‌های تهران، تبریز و بندرعباس قیر را واگذار می‌کنند که قیمت‌ها نیز تابع بازار بوده و دست دولت نیست.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از این رو پیشنهاد آقای دلخوش از نظر عملیاتی غیرممکن است چرا که ممکن است حداقل 4 میلیون تن با استفاده از حداکثر 6 هزار میلیارد تومان به گونه‌ای باشد که قیمت 4 میلیون تن قیر در آینده 10 هزار میلیارد تومان شود و آن زمان نمی‌توان بر این اساس اقدام کرد پس موضوع اشتباه است.

در این اما پیشنهاد دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس به رای گذاشته شد و با 133 رای موافق، 54 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد و بند (هـ) را به شرح زیر اصلاح کرد: در بند (هـ) آمده است: شرکت ملی نفت ایران مکلف است مبلغ 6 هزار میلیارد تومان معادل حداقل 4 میلیون تن قیر از منابع دریافتی بابت خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاهها را به صورت ماهانه به حسابی که نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند.

روز گذشته «دنیای بورس» به سیاست رانتی که به دنبال توزیع قیر تهاتری و رایگان میان وزارت‌خانه‌های مختلف وجود داشت اشاره کرد. در شرایط کنونی باید در انتظار انتشار اصلاحیه لایحه بودجه بود. بر این اساس احتمال بازگشت رانت سیاه به بودجه 98 وجود خواهد داشت. 

در همین رابطه دو مصوبه دیگر نفتی در  لایحه بودجه 98 را بخوانید: