رکوردشکنی «فملی» در بهمن ماه؟/ درخشش ملی‌مس در فروش داخلی و صادراتی

10:49 - 1400/01/21
معاملات کالایی امروز با عرضه محصولات مسی در گروه کالاهای صنعتی پیگیری شد. اگر چه در این جلسه نیز حجم تقاضا از مقدار عرضه کاتد مسی جا ماند، با این وجود حجم معاملات ثبت شده امروز به رکوردشکنی «فملی» در بهمن‌‌ماه اشاره دارد. در این میان میزان اعتبار داده‌های مرتبط با فروش تا حدودی بحث‌برانگیز است.
رکوردشکنی «فملی» در بهمن ماه؟/ درخشش ملی‌مس در فروش داخلی و صادراتی

دنیای بورس: روند مختل‌شده فروش ملی مس از نیمه تابستان تا انتهای دی ماه، طی روزهای گذشته از بهمن دست‌ کم بر روی کاغذ با تحول اساسی مواجه شده است. معاملات امروز بورس کالا میزبان عرضه 4 هزار تن کاتد این شرکت در قیمت پایه 54.7 میلیون تومان به ازای هر تن بود که در مقابل آن 3960 تن تقاضا قرار گرفت.

روند معامله محصولات «فملی» در قیمت‌های پایه همچنان ادامه دارد؛ با این وجود حجم فروش کاتد (محصول اصلی) شرکت در بهمن ماه جهش کاملا محسوسی را نسبت به ماه‌های اخیر تجربه می‌کند.

با احتساب دادوستدهای کالایی امروز، ملی‌مس ایران، در بستر بورس کالا 16220 تن کاتد مسی را برای تحویل در بهمن ماه به فروش رسانده است. مجموع مبالغ مربوط به فروش این محصول طی ماه میانی زمستان بیش از 812 میلیارد تومان است.

علاوه بر این داده‌های روزانه گمرک از صادرات کاتد مسی نشان از آن دارد که مجاری فروش خارجی این محصول نیز تا حدودی گشوده شده است: حجم صادرات ثبت شده این محصول در بهمن ماه 12698 تن است که مجموع فروش این شرکت در ماه بهمن را به 28918 تن کاتد می‌رساند.

با این حال لازم به تاکید است که بازنمایی دقیق این اعداد در گزارش‌های عملکرد ماهانه جای سوال دارد. گزارش‌های ماهانه پیشین «فملی» اختلافاتی را با آمار معاملات در بورس کالا نشان می‌داد که عدم توضیحات شرکت در این رابطه خود محل درنگ است. بنابراین انصراف خریدار از تحویل گرفتن محصول یا بازگشت محصولات از فروش می‌تواند ارقام فعلی را دستخوش تغییر کند. اما در صورتی که این اعداد به همین شکل در گزارش عملکرد بهمن ماه انعکاس یابد باید در انتظار رکوردشکنی «فملی» در سال جاری بود.

برای شفاف‌سازی بیشتر از روند گزارش‌دهی «فملی» جدول زیر می‌تواند راهنمای جالب‌توجهی باشد. این جدول آمار مربوط به فروش ملی مس را از ابتدای مرداد ماه (آغاز دور نخست تحریم‌های کشور) در دو بخش فروش داخلی و صادراتی نشان می‌دهد. فروش داخلی شرکت در بستر بورس کالا صورت می‌گیرد و فروش صادراتی بایستی در آمار صادرات گمرک نشانده شود.

رکوردشکنی «فملی» در بهمن ماه؟/ درخشش ملی‌مس در فروش داخلی و صادراتی7

اختلاف‌ مقادیر تفکیک‌شده و حجم فروش در گزارش ماهانه دو ماه مهر و آذر چشمگیر است. به نظر می‌رسد تکلیف وزارت صمت به خریداران مبنی بر لزوم پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ قرارداد معامله در بورس کالا و نرخ اصلاح شده در انتهای تابستان سبب صرف‌نظر تعدادی از خریداران طی مهر ماه شد.

ضمنا علی‌رغم ثبت صادرات 10200 تنی کاتد در آذر ماه توسط گمرک این عدد نه در گزارش ماهانه نمود یافت و نه در گزارش فصلی پاییز گنجانده شد. بنابراین تاکید می‌شود که آمار مربوط به دادوستدهای «فملی» در سایر سامانه‌ها لزوما در گزارش عملکرد ماهانه قرار نخواهد گرفت. با این وجود و در صورت وقوع سناریوی خوشبینانه (تحقق تمامی ارقام) ملی مس خواهد توانست رکورد فروش کاتد خود در سال 97 را جابجا کند.

پیش‌تر این شرکت در اردیبهشت ماه موفق به فروش 28240 تنی کاتد شده بود که بخشی از این فروش مربوط به تحویل فروش‌های به تعویق افتاده فروردین ماه بوده است. در دومین ماه سال «فملی» مجموعا موفق به تحقق فروش 1069 میلیارد تومانی شده بود.

فرض صحت آمار فروش نشان می‌دهد که مبلغ فروش ملی مس در بهمن ماه می‌تواند به بیش از 20 درصد کل فروش این شرکت طی 10 ماهه نخست سال برسد.