موانع دید روشن در بورس تهران

10:49 - 1400/01/21
خوش‌بینی درخصوص تداوم روند حرکت آرام نرخ ارز و پایان یافتن جنگ سرد تجاری و تاثیر آن بر بازارهای جهانی، می‌تواند بورس تهران را به دور از هیجان‌های کاذب روانه کند، اما ابهام‌ها مانع از دید روشن در خصوص آینده بازار خواهد بود.
موانع دید روشن در بورس تهران

دنیای اقتصاد: بازار سرمایه در سال جاری شاهد نوسان‌های قابل‌توجهی بود؛ شاخص سهام که از میانه شهریورماه وارد مسیر صعودی پرشتابی شده بود، در نیمه قله جدید ۱۹۵ هزار واحدی ایستاد و در نهایت بازدهی این نماگر از ابتدای سال جاری تا هفته نخست مهرماه از ۱۰۰ درصد نیز عبور کرد. اما روند مزبور در ماه‌های بعد با اصلاح شاخص همراه شد؛ به‌طوری‌که بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تا روز چهارشنبه ۱۷بهمن‌ماه در محدوده ۶۵ درصدی قرار گرفت.

در حالی روند نرخ دلار، وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی، تغییر گزارشگری مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه، مسیر نرخ سود و همچنین سرنوشت برجام ازجمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در نیمه نخست سال جاری و در واقع پتانسیل صعود بازار بود که همین عوامل مانع از ادامه روند مثبت مزبور شد.

به این ترتیب در حالی به روزهای پایانی سال جاری نزدیک می‌شویم که طبق گفته فعالان بازار سرمایه، بورس در سال ۹۸ نیز متاثر از مواردی چندگانه، نوسان‌های زیادی را تجربه خواهد کرد؛ در این راستا عواملی از جمله نوسان‌های نرخ ارز، آینده تحریم‌ها، رکود و تورم، تاثیر بودجه سال ۹۸ دولت، تغییرات نرخ در بازارهای جهانی و همچنین شرایط و قوانین حاکم بر بازارهای موازی مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر حرکت آتی بازار سهام خواهد بود.

هر چند در این میان گمانه‌هایی از خوش‌بینی درخصوص تداوم روند حرکت آرام نرخ ارز و پایان یافتن جنگ سرد تجاری و تاثیر آن بر بازارهای جهانی، می‌تواند بورس تهران را در جوی نسبتا با ثبات و به دور از هیجانات کاذب روانه کند، اما ابهامات مانع از دید روشن درخصوص آینده بازار خواهد بود.

تحلیل‌ها در این باره را بخوانید: