بازیگران بورس (17 بهمن)

برآیند هفتگی نقل‌و انتقال سهام

10:48 - 1400/01/21
معاملات روز چهارشنبه در حالی با خالص خرید بیش از 4میلیارد تومانی سهامداران خرد پایان یافت که به‌رغم خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در این روز، برآیند هفتگی تغییر مالکیت‌ها در زمین بازی سهامداران عمده بود. به این ترتیب در هفته جاری بیش از 110میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
برآیند هفتگی نقل‌و انتقال سهام

دنیای بورس: بررسی جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از حمایت سهامداران عمده از ابتدای هفته دارد؛ به‌طوری‌که سهامداران حقوقی در نخستین روز کاری هفته ، خالص خرید 31میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این روند در معاملات روز یکشنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این روز به بیش از 70میلیارد تومان رسید.

سهامداران عمده در روز دوشنبه نیز خالص خرید 19میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. اما از روز سه‌شنبه و با ایجاد شرایط مثبت در بازار، شاهد تغییر مسیر نقدینگی به سمت سبد سهامداران خرد بودیم. بر این اساس خالص خرید 7.5میلیارد تومانی در روز سه‌شنبه و 4میلیارد تومانی در روز چهارشنبه ثبت شد. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در سومین هفته معاملاتی بهمن‌ماه به خالص خرید 110میلیارد تومانی حقوقی‌ها ختم شد.

رصد تغییر مالکیت‌ها در روز چهارشنبه

تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در معاملات روز  چهار‌شنبه با خالص خرید 4میلیارد تومانی سهامداران خرد پایان یافت. در این روز نماد «های‌وب» همچنان در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود؛ به‌طوری‌که خریدهای پرحجم حقیقی‌ها در این نماد سبب انتقال حدود 14میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی «های‌وب» شد. در این روز بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان همچنان به عرضه سهام مزبور ادامه داد و امروز نیز بیش از 28میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در معاملات روز چهارشنبه سهامداران عمده به حمایت‌های خود از نمادهای بانکی ادامه دادند و امروز نیز خریدهای قابل‌توجه در این گروه داشتند. به‌طوری‌که در نهایت بیش از 70میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد.

در این میان بیشترین خرید صورت گرفته نیز در نماد بانک ملت بود که با انتقال بیش از 4میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این نماد همراه شد. در حالی صندوق سرمايه‌گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي به عنوان یکی از حقوقی‌های «وبملت» اقدام به عرضه 200هزار سهم کرد که در مقابل 200هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت جمع‌آوری شد.

اما در نماد بانک خاورمیانه دو سهامدار عمده به خریدهای خود ادامه دادند. بر این اساس سرمايه‌گذاري سمند و سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن در مجموع حدود 3میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند. همچنین در این روز بانک پارسیان نیز شاهد خرید بیش از 3میلیون سهم توسط گروه مالي بانك پارسيان بود. این در حالی است که بانک تجارت با عرضه بیش از 11میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري ملي ايران مواجه شد.

ب) شرکت‌های خودرویی: در این روز نمادهای خودوریی در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند. به‌طوری‌که در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در گروه خودرویی به بیش از یک میلیارد و 200میلیون تومان رسید. در این میان سایپاآذین با عرضه 14میلیون سهم از سوی شركت ايراني توليد اتومبيل سایپا مواجه شد.

روندی مشابه در نماد آهنگري‌ تراكتورسازي‌ ايران‌ با واگذاری سهم از سوی دو سهامدار عمده تشکیل شد. به‌طوری‌که 18میلیون سهم «خاهن» از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بادرآمدثابت گنجينه اميد ايرانیان و 6میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت توسعه و تامين شريف به فروش رفت.

در همین راستا شركت سايپا به عنوان حقوقی فعال در فنرسازی زر اقدام به عرضه میلیون سهم کرد. اما روند عرضه‌ها در پارس خودرو به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که 41میلیون سهم «خپارس» توسط شركت ايراني توليداتومبيل-سايپا- به فروش رفت.

ج) شرکت‌های دارویی: رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که داروسازی فارابی شاهد خرید 100هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري داروئي تامين بود. در این روز سرمايه‌گذاري اعتلاءالبرز نیز به عنوان حقوقی فعال در بازار، خرید 10هزار سهم سبحان‌دارو و 50هزار سهم گروه دارویی سبحان را در کارنامه خود ثبت کرد. این در حالی است که پارس‌دارو شاهد واگذاری 600هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري صباتامين بود.