بازیگران بورس (13 بهمن)

برتری سهامداران حقوقی با حمایت از سهام بانکی

10:45 - 1400/01/21
معاملات نخستین روز کاری هفته در حالی با خالص خرید مثبت سهامداران عمده آغاز شد که حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بانکی، بیشترین نقش را در این موضوع داشت. بر این اساس در معاملات امروز بیش از 30میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد که 22میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید حقوقی‌ها در گروه بانکی اختصاص داشت.
برتری سهامداران حقوقی با حمایت از سهام بانکی

دنیای بورس: در دادوستدهای بازار سهام در ابتدای هفته بیشترین خرید صورت گرفته در نماد بانک تجارت بود که با انتقال بیش از 18میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وتجارت» همراه شد. در مقابل سهامداران خرد خریدهای پرحجمی در نماد سیمان تهران داشتند. در نهایت حدود 5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «ستران» منتقل شد. در این میان 10میلیون سهم مزبور از سوی سهامدار عمده «ستران» یعنی گروه مالي بانك مسكن عرضه شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: سهامداران عمده حمایت گسترده‌ای در نمادهای بانکی داشتند. در صدر این خریدها نیز، جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. در این میان سهامدار عمده «وتجارت» یعنی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني تجارت ايرانیان خرید سنگین بیش از 110میلیون سهمی را در این نماد ثبت کرد.

بانک پاسارگاد نیز دیگر نماد بانکی بود که با خرید از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد. شركت دانش گستران آتي سازپويا و شركت نيك انديشان سروش فجر در مجموع حدود 8میلیون سهم «وپاسار» را خریداری کردند. این روند در نماد بانک خاورمیانه نیز با حمایت از سوی دو حقوقی یعنی سرمايه‌گذاري سمند و سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن دنبال شد. این دو سهامدار نیز حدود یک میلیون سهم «وخاور» را خریداری کردند. گروه مالي سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک صادرات، اقدام به خرید 2میلیون سهم کرد.

ب)‌ شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که معدنی دماوند ، خرید بیش از 20هزار سهم از سوی شركت مهندسي كاوه پوشش بناساز را تجربه کرده است. این در حالی است که توسعه معدني و صنعتي صبانور با عرضه حدود 400هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري توسعه ملي مواجه شد.

ج)‌ شرکت‌های تامین سرمایه‌: در نماد تازه وارد تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز سهامدار عمده یعنی بانك پارسيان به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 15میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. البته خود تامین سرمایه لوتوس نیز در نقش فروشنده ظاهر شد؛ این شرکت به عنوان بازارگردان «های‌وب» به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 26میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

این در حالی است که دیگر تامین سرمایه فعال در بازار یعنی «امید» شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به‌طوری‌که 300هزار سهم «امید» از سوی صندوق سرمايه‌گذاري اميد ايرانيان خریداری شد.  همچنین با توجه به جلسه معارفه تامین سرمایه نوین که در هفته جاری برگزاری می‌شود، به احتمال زیاد سومین تامین سرمایه نیز در این هفته وارد بازار سهام می‌شود.

د) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی شیراز شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به‌طوری‌که حدود 16میلیون سهم مزبور توسط گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان به فروش رفت. اما خود «پترول» با خرید سهم از سوی سهامدار عمده همراه شد. در این روز 800هزار سهم «پترول» توسط سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد خریداری شد.

در همین راستا سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز با تداوم خرید از سوی حقوقی خود روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند امروز نیز 150هزار سهم «شیران» را خریداری کرد.