بازیگران بورس (9 بهمن)

توپ سهامداران حقیقی‌ در زمین « های‌وب »

10:43 - 1400/01/21
تغییر مسیر پول‌ها و گردش نقدینگی در بین نمادها و گرو‌های بورسی، روز گذشته به نماد «های‌وب» رسید؛ به‌طوری‌که سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود در این نماد توانستند بیش از 17.5میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. به این ترتیب در نهایت حقیقی‌ها توانستند تغییر مالکیت را همچنان در اختیار داشته باشند که این امر با انتقال 3.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد همراه شد.
توپ سهامداران حقیقی‌ در زمین « های‌وب »

دنیای بورس: در حالی روزهای اخیر شاهد جابه‌جایی نقدینگی در بین نمادهای مختلف هستیم که این بار توجه سهامداران خرد به نماد «های‌وب» جلب شد. بر این اساس 75درصد از معاملات صورت گرفته در این نماد توسط حقیقی‌ها بود. اشتیاق بالای سهامداران خرد به خرید این سهم سبب شد بازارگردان «های‌وب» یعنی تامین سرمایه تمدن اقدام به عرضه سهم کند؛ به‌طوریکه این حقوقی حدود 40میلیون سهم مزبور را از پرتفوی خود خارج کرد. البته به رغم عرضه‌ مزبور، همچنان صف خرید سنگین بیش از 30میلیون سهم برای آن باقی ماند.

الف) بانک‌ها و ‌موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی در بازار امروز نشان از  آن دارد که سهامداران عمده با خریدها و حمایت‌های خود از نمادهای بانکی توانستند خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی را در این صنعت ثبت کنند. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. در این راستا 3میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد.

اما روند جمع‌آوری سهم توسط حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که 18میلیون سهم «وتجارت» از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايرانیان خریداری شد. همچنین در این روز گروه مالي سپهرصادرات بیش از 8میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک پاسارگاد با جمع‌آوری 700هزار سهم توسط شركت دانش گستران آتي سازپويا دنبال شد .

خرید 500هزار سهم بانک پارسیان از سوی گروه مالي بانك پارسيان و 300هزار سهم بانک خاورمیانه توسط شركت سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن از جمله دیگر حمایت‌های صورت گرفته از سوی حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود.

ب) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز امروز فروسيليس‌ ايران‌ عرضه سنگین و قابل‌توجه بیش از 14میلیون سهمی از سوی شركت كارآفرينان صنعت ذوب فلزات را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های معدنی: در گروه معدنی نیز توسعه معادن و فلزات شاهد تداوم خرید هم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس صندوق توسعه معادن وفلزات آرمانی به حمایت‌های خود از سهام «ومعادن» ادامه داد و امروز نیز بیش از یک میلیون و 500هزار سهم دیگر را خریداری کرد.

د)‌ گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز امروز گروه پتروشيمي سرمایه‌گذاری ايرانيان شاهد خرید سهم از سوی حقوقی خود بود. در حالی شركت سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد در معاملات روز دوشنبه نیز یک میلیون سهم «پترول» را خریداری کرده بود که این روند را در معاملات امروز با جمع‌آوری بیش از یک میلیون و 300هزار سهم ادامه داد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی شیراز نیز به جمع‌آوری سهم پرداخت و بیش از 10هزار سهم را خریداری کرد.

چه خبر از نماد جدید؟

در همین راستا نماد تازه‌وارد «لوتوس» که طی 3روز کاری فعالیت در بازار سهام با نوسان مثبت بیش از 10درصدی همراه شده، همچنان با صف خرید بالایی روبرو است. در این راستا 4سهامدار عمده شرکت در بازار امروز اقدام به عرضه سهم کرده و تا حد اندکی از میزان صف خرید کاستند. به‌طوری‌که در پایان معاملات همچنان صف خریدی در حدود 140میلیون سهم برای آن باقی ماند.

به این ترتیب امروز بانک پارسیان، سرمايه‌گذاري تدبير ، شركت مخابرات ايران و گروه سرمايه گذاري سايپا در مجموع یک میلیون و 500هزار سهم «لوتوس» را عرضه کردند.