بازیگران بورس (8 بهمن)

کدام سهامدار حقوقی سهام « شاملا » را عرضه کرد؟

معاملات روز دوشنبه در حالی با تغییر مالکیت بیش از  12میلیارد و 500میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد که در این روز  سهامداران خرد به خرید سهام معدني‌ املاح‌ ايران‌ تمایل نشان دادند و در مجموع اما خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به بیش از 10میلیارد تومان رسید.

دنیای بورس: در دادوستدهای روز دوشنبه بخش دیگری از موقعیت‌های خرید صورت گرفته برای سهام نمادهای بانکی بود. بر این اساس سهامداران خرد و عمده همچنان به خرید سهام بانکی‌ها ادامه دادند

سهامداران حقیقی در حالی روز میانی هفته به خرید سهام معدنی املاح ایران تمایل نشان دادند که اشتیاق آنان سبب شد سهامدار عمده شرکت یعنی FIN Turquoise Partners Limited به عرضه سهم بپردازند و بیش از2میلیون و 300هزار سهم را در بازار عرضه کند. البته در پایان معاملات همچنان صف خریدی برای سهام «شاملا» باقی ماند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد شرایط نمادهای بانکی در بازار امروز نشان از  تشدید فشار فروش در نمادهای مزبور دارد. در صدر این مسیر نیز  نماد بانک تجارت قرار داشت؛ به‌طوری‌که نه تنها افت قیمت در محدوده 5درصد را تجربه کرد، بلکه عرضه‌های سنگینی را نیز تجربه کرد. در نهایت سهامداران عمده در حمایت از این نماد به خرید سهم پرداخته و حدود 15میلیارد تومان نقدینگی را با خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان 80میلیون سهم «وتجارت» توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايرانیان خریداری شد.

بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که خالص خرید 3.4میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «وبملت» ثبت شد. 2میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد. همچنین در این روز صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهر صادرات اقدام به خرید 100هزار سهم بانک صادرات کرد.

در نماد بانک خاورمیانه نیز سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن به خریدهای خود ادامه داد و 500هزار سهم «وخاور» را خریداری کرد. حدود یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی سرمايه‌گذاري سمند جمع‌آوری شد.

ب)گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد مبارکه اصفهان با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس سرمايه‌گذاري صدرتامين به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و بیش از 10میلیون سهم دیگر «فولاد» را واگذار کرد.

ج) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز کارخانه‌های داروپخش شاهد عرضه 250هزار سهم از سوی داروپخش بود. در این روز سرمايه‌گذاري اعتلای‌البرز نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سبحان دارو و گروه دارویی سبحان به خرید سهم پرداخت و در مجموع 60هزار سهم از این دو نماد را جمع‌آوری کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری دارویی تامین با عرضه سنگین و قابل‌توجه 10میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاري صباتامين مواجه شد.

د)‌ شرکت‌های سیمانی: نمادهای سیمانی نیز از دیگر سهام مورد توجه معامله‌گران در بازار امروز بودند. در این راستا  زمزمه‌های افزایش قیمت داخلی سیمان و همچینی طرح موضوع ارزش جایگزینی ، از جمله مهمترین دلایل برای توجه بازار به نمادهای مزبور بود. سيمان فارس و خوزستان خرید یک میلیون و 250هزار سهم از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان و در مقابل عرضه 800هزار سهم توسط بانک کارآفرین را تجربه کرد.

در نماد سیمان فارس‌نو نیز 7هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی خریداری شد. سرمايه‌گذاري وخدمات مديريت صندوق بازنشستگی نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان شمال به خرید سهم پرداخت و 200هزار سهم «سشمال» را به پرتفوی خود افزود. این در حالی است که سیمان خزر عرضه سنگین 3میلیون و 300هزار سهمی از سوی سيمان ريزان سبلان را تجربه کرد.

خرید 300هزار سهم سیمان شاهرود توسط سيمان ريزان سبلان و خرید 200هزار سهم سیمان ارومیه توسط سرمايه‌گذاري بوعلي از جمله دیگر خریدهای صورت گرفته در نمادهای سیمانی بود. 

Submitted by admin on